Partahöylät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Partahöylät

Toden totta vallan messevä aihe Kellofoorumilla!
Itse kyllästyin noin 2 vuotta sitten sähkökoneen jättämään sänkeen, eikä moniteräiset höylät ainakaan minun iholleni sopineet. Huomasin kun vaihdoin 5 teräisen Gilletten 3 teräiseen, että iho ei ärsyyntynyt läheskään yhtä paljon vähempiteräisellä, joten aloin pohtimaan näitä perinteisiä höyliä. Tapahtui jonkun aikaa aivan mieletöntä aivomyrskyä höylien suhteen, mutta loppuvuodesta 2012 nähtyäni erään Bond-elokuvan, mieleen tulvi ajatus "Veitsihän se on saatava!"

No, siinä sitten tutkiskelin veitsiä ja päädyin ostamaan Dovon hiiliteräksisen, ihan vaan sen takia, kun se on rosteria helpompi hoonata.
Pienen alkukankeuden jälkeen alkoi stroppaus sekä haivenien poisto onnistumaan, jonka seurauksena omistan ehkäpä maailman sileimmän leuan.
Itse olen todella tyytyväinen veitseeni, ja hei, onhan se ekologisempikin kuin nämä vaihtoterälliset muovihöylät!

14d33v4.jpg

Niin ja kun kyseessä on Kellofoorumi, kuvaan änki myös kello.

Minun kipinä vanhanajan höylään lähti kun näin Discovery kanavalta ohjelman Miten se tehdään. Ohjelmassa tehtiin höylä ja teriä. Tuohon Parkeriin ihastuin koska se on perhos mallinen, eli vartta pyörittämällä sai teränpitimen auki. Ennenkaikea puhdistus on helppoa ja tietysti terän vaihto. Uudenkarhea veitsi olisi ollut perintölaatikossa mutta arvelin oman terveyden kannalta turvallisemmaksi Safety Razorin. Olen sitä mieltä, että parranajo höylällä tai miksei veitselläkin antaa huomattavasti paremman, puhtaamman ja ehkä raikkaammankin tunteen kuin koneella.

Kyllä melkein uskaltaa jo vähän kehua tota dukee. Saan paremman vaahdon (voi kyllä johtua dr.harrisin arlington voiteestakin, aika hyvä tuoksu muuten) ja silkkinen kosketus.

Nyt varmaan mennään näillä ainakin hetki, tosin alkaa toi veitsi kiinnostaan...

Duke muuten toimii "maalaamalla" paremmin kun pyörittämällä.

Kalervo sanoi:
No, siinä sitten tutkiskelin veitsiä ja päädyin ostamaan Dovon hiiliteräksisen, ihan vaan sen takia, kun se on rosteria helpompi hoonata.
Pienen alkukankeuden jälkeen alkoi stroppaus sekä haivenien poisto onnistumaan, jonka seurauksena omistan ehkäpä maailman sileimmän leuan.
Itse olen todella tyytyväinen veitseeni, ja hei, onhan se ekologisempikin kuin nämä vaihtoterälliset muovihöylät!

Miten aloitit veitsen heilutuksen? Otitko oppia jostain vai rohkeasti vain kokeilemaan. Tuntuisi äkkiseltään siltä, että kyllä vielä pulisongit ja leuka menisi mutta kun siirrytään kaulavaltimon lähelle niin vähän arveluttaisi.

Priima sanoi:
Miten aloitit veitsen heilutuksen? Otitko oppia jostain vai rohkeasti vain kokeilemaan. Tuntuisi äkkiseltään siltä, että kyllä vielä pulisongit ja leuka menisi mutta kun siirrytään kaulavaltimon lähelle niin vähän arveluttaisi.

Kynnyshän oli tietysti melkoinen ensimmäiseen ajoon, mutta itse perehdyin aiheeseen tämän herran YouTube kanavalla http://tinyurl.com/qybxk8w Kyseinen herra pitää muuten myös aiheeseen omistautunutta, yllättävänkin suosittua keskustelupalstaa.

Asiaan jonkin aikaa perehdyttyäni, otin veitsen käteen, tietysti kaikki valmistelut tehtynä (stroppaus, naaman kostuttaminen ja partasaippuan vaahdotus sekä levitys), ja vedin ensimmäisen hataran vedon poskipartaan veitsellä. Siinä sitten tajusin, että eihän tämä mitään rakettitiedettä ole, joten siirryin myös pulisonkeihin. Itse ainakin parit ensimmäiset ajokerrat en edes yrittänyt ajaa kaulan seutua, pelkästään posket ja pulisongit myötäkarvaan. Itse pidin myös veitsen kulman todella ihonmyötäisenä, jotenkin tuli vain sellainen tunne, että silloin se terä ei ainakaan kovin syvälle voi haukata :what

Voisin tähän väliin sanoo että santelipuun himo EI koske taylor of old bond street-kamaa. Aika väkevä.

:'( <-- Vesi vaan valuu

Jaa, tuo on mun vakiotalvituoksu :)

JP sanoi:
Voisin tähän väliin sanoo että santelipuun himo EI koske taylor of old bond street-kamaa. Aika väkevä.

vhild sanoi:
Jaa, tuo on mun vakiotalvituoksu :)

JP sanoi:

Siinä on joku ihmeellinen lisä, mitä en vaan pysty sietään. Prosaron saippuaa tai cremeä (sandalwood) haluisin melkein syödä :D (En ole vielä maistanu)

Feather AS-D2 höylä ollut säännöllisessä käytössä jo reilut 5kk ja muita parranajovälineitä ei ole tarvinnut edes miettiä. Parranajon jälkeinen ihoärsytys on ollut historiaa, vaikka satunnaisesti ihoa lähteekin turhan paljon terän matkaan oman huolettomuuden seurauksena. Prorason purkkivaahto on matkan varrella vaihtunut Dermosilin parranajogeeliin, joka käytössäni toimii paljon vaahtoa paremmin. Ja ennenkaikkea geelin etu on siinä, että näkee mitä on tekemässä. Sutia ja perinteistä saippuaa en ole edes kaivannut. Ehkä niitäkin tulee joskus kokeiltua, mutta tuskin ihan lähiaikoina.

Vaihdoin gilleten vuosi - puolitoista sitten Merkurin höylään, eli siihen vanhan ajan (double edge) höylään. Tämä systeemi on paras kaikista, paluuta giletteen saati sitten koneeseen ei tarvi edes harkita.
Teriä ei joka kaupasta löydy, mutta ulkomailta tai netistä kun ostaa useamman paketin kerralla, niin pärjää pitkään. Höylän ostin shaving shackistä.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 154
Jäsenet
7 602
Uusin jäsen
Zakdabv
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back