Pilottikellon valinta, Sinn 104 vs Longines Spirit.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kasiko
  • Aloitettu Aloitettu

Kasiko

Uusi jäsen
Liittynyt
21.5.2021
Viestit
13
Elikkä olen päässyt pitkän pohdiskelun jälkeen tilanteeseen, että pitäisi näistä kahdesta kellosta valita.

Sinn 104 metalli rannekkeella 1500€
(+ oma valinteinen nahkaranneke kaupan päälle.)

Longines Spirit 40mm 25% alennuksen jälkeen 1567€

Kummassakkin omat plussat ja miinukset.
Sinn olisi varmaankin kestävämpi kello.
Longines taas on viimeistelyltään huippu luokkaa ja kellolla on 5 vuoden takuu.


Voisivatko kokeneemmat kertoa mitä tässä valinnassa kannattaa huomioida?
Onko esim. kellojen koneiston huollossa isoa hinta eroa? Tai eroa koneiston kestävyyden suhteen?

Kaikki mielipiteet ja vinkit tervetulleita.
Kumman valitsisitte, ja mistä syystä?
 
Itse ottaisin noista puhtaasti sen, joka miellyttää omaa silmää enemmän.
 
Noista kahdesta kyllä hankala valita. Kustannukset huoltojen suhteen näyttäisi Longineksella oleva muutamaa kymppiä kalliimpi hinnastojen mukaan.

Menisin sillä mikä näyttää ja tuntuu parhaalta ranteessa. Rannekkeita jos tykkää vaihdella niin Spiritin 21mm lugiväli voi ärsyttää siinä mielessä.
 
Molemmat miellyttää melko lailla saman verran, vaikka eri tyylisiä kelloja ovatkin.
Niin se tästä tekeekin hankalan valinnan.
 
Itse ottaisin ehdottomasti mieluummin Longinesin. Tämä siksi, että kellon tekniikka on enemmän nykypäivää (magneettisuojaus, tarkkuus) ja jos pilottikello on hakusessa niin miellän kellon enemmän sellaiseksi. Väittäisin myös viimeistelyn olevan parempaa.

Itse olen saanut rikottua oman käsittelyni takia vain yhden G-Shockin joten uskoisin että kestävyys koneistoissa on aika samalla tasolla, eli riittävä normaaliin käyttöön. Sinn on toki varmasti "työkalumaisempi" ja siksi voi tuntua kestävämmältä.

Jos rinnakkain olisi Sinn 356 ja Longinesin Spirit niin silloin kallistuisin kaikesta huolimatta 356:n suuntaan :D Tämä pelkästään siksi, että kello on niin upea ja klassinen pilotti-chrono. Toki hintaa on jonkin verran enemmän.
 
Itse ottaisin ehdottomasti mieluummin Longinesin. Tämä siksi, että kellon tekniikka on enemmän nykypäivää (magneettisuojaus, tarkkuus) ja jos pilottikello on hakusessa niin miellän kellon enemmän sellaiseksi. Väittäisin myös viimeistelyn olevan parempaa.

Itse olen saanut rikottua oman käsittelyni takia vain yhden G-Shockin joten uskoisin että kestävyys koneistoissa on aika samalla tasolla, eli riittävä normaaliin käyttöön. Sinn on toki varmasti "työkalumaisempi" ja siksi voi tuntua kestävämmältä.

Jos rinnakkain olisi Sinn 356 ja Longinesin Spirit niin silloin kallistuisin kaikesta huolimatta 356:n suuntaan :D Tämä pelkästään siksi, että kello on niin upea ja klassinen pilotti-chrono. Toki hintaa on jonkin verran enemmän.
Kyllähän tuossa Sinn 104:ssa on myös magneettisuojaus DIN 8309 standardin mukaan,
ja myös iskunkestävyys DIN 8308 standardin mukaan.

Spiritistä en noita standardeja löytänyt, mutta ilmeisesti koneiston jousi on Silicum vai Nivachron, joka ei magnetisoidu käsittääkseni niin helpolla, kuin normaali?

Käytännössä en sitten tiedä, että ovatko tosiaan yhtä kestäviä vai onko tuo Sinn tosiaan järeämpää tekoa?
Jos joku tietää tarkemmin niin valaiskaa hieman aloittelevaa harrastajaa. :)
 
Kyllähän tuossa Sinn 104:ssa on myös magneettisuojaus DIN 8309 standardin mukaan,
ja myös iskunkestävyys DIN 8308 standardin mukaan.

Spiritistä en noita standardeja löytänyt, mutta ilmeisesti koneiston jousi on Silicum vai Nivachron, joka ei magnetisoidu käsittääkseni niin helpolla, kuin normaali?

Käytännössä en sitten tiedä, että ovatko tosiaan yhtä kestäviä vai onko tuo Sinn tosiaan järeämpää tekoa?
Jos joku tietää tarkemmin niin valaiskaa hieman aloittelevaa harrastajaa. :)
Ymmärtääkseni tuo din8309 on 4800a/m joka on kai käytännössä kaikissa nykykoneistoissa (täysin varma en ole, mutta esim. useimmat Seikon koneistot on suojattu tuolle tasolle, jostain muistelen lukeneeni että ETAkin). Tällaista en kaiuttimien/iPadin päälle laittaisi pitkäksi aikaa.

80000a/m on jo vähän järeämpi. Sitä tuskin normikäytlssä saa magnetisoitumaan (esim. Rolexin Milgauss).

Itsellä ranteessa Oriksen uudella koneistolla varustettu diver jossa muistaakseni 2500 gaussia, eli onko tuo sitten ≈ 200 000a/m. Veikkaan Longinesin olevan samoilla nurkilla antimagneettisten osien takia.

Korjatkaa toki viisaammat jos puhun puutaheinää :)
 
Jep, Sinnin tapa markkinoida DIN-standardeja on saksalaisinsinöörilähtöisen hienoa, mutta standardien takaa löytyy joskus melko tavanomaisia lukuja, ihan nykykellovalmistuksen vakioita.

Toisaalta hyvä kun kertovat, ei taida esimerkiksi Milgaussin vastaavia tietoja oikein mistään löytyä virallisesti - paitsi että se on varmastikin enemmän kuin mil gauss. Vähän kuin Fifty Fathoms kestää jo enemmän vettä kuin fifty fathomsin verran...

Jousien ym uudet valmistusmateriaalit ovat saaneet nuo magnetosoitumisarvot pompsahtamaan hienosti viime aikoina, Uudet perus-ETAt silikonijousilla ovat hyvä esimerkki siitä ettei tarvitse välttämättä mennä edes kalliiseen hintaluokkaan. Sinn ei taida vielä peruskelloissaan tätä harppausta olla ottanut, mutta heillä lienee koneiston ympärillä jotain asiaa auttavaa suojarakennetta lisäksi.
 
Näistä valkkaisin ennemmin tuon Sinn 104:n. Kuitenkin yksi alkuperäisitä pilottikellojen valmistajista. Siinä on myös parempi vedenpitävyys. Vaikka tuo koneisto ei olekkaan COSC-sertifikaattia, niin koneiston käyntitaajuus on korkeampi 28800 vs. 25200. IMHO 104 on myös mielenkiintoisemman näköinen Spiritiin verrattuna.
Tykkään jostain syystä muutenkin saksalaisista kellonvalmistajista. Tällä hetkellä ranteessa tikittää Stowa.
 
Sinn ilman muuta. ”Räyhäkkäämmän” näköinenkin, mutta ennen kaikkea pari hyödyllistä toimintoa arkikäyttöä ajatellen, mitä ei näytä tuosta vähän ”hajuttoman” oloisesta Longines:a löytyvän. Eli kierrettävä aikakehä sekä päivyrin lisäksi myös viikonpäivä. Lisäksi väittäisin myös, että Sinn säilyttää arvonsa käytettynä paremmin ja on helpompi myydä, jos kyllästyminen tai jokin muu syy joskus iskee.
 
Jep, Sinnin tapa markkinoida DIN-standardeja on saksalaisinsinöörilähtöisen hienoa, mutta standardien takaa löytyy joskus melko tavanomaisia lukuja, ihan nykykellovalmistuksen vakioita.

Toisaalta hyvä kun kertovat, ei taida esimerkiksi Milgaussin vastaavia tietoja oikein mistään löytyä virallisesti - paitsi että se on varmastikin enemmän kuin mil gauss. Vähän kuin Fifty Fathoms kestää jo enemmän vettä kuin fifty fathomsin verran...

Jousien ym uudet valmistusmateriaalit ovat saaneet nuo magnetosoitumisarvot pompsahtamaan hienosti viime aikoina, Uudet perus-ETAt silikonijousilla ovat hyvä esimerkki siitä ettei tarvitse välttämättä mennä edes kalliiseen hintaluokkaan. Sinn ei taida vielä peruskelloissaan tätä harppausta olla ottanut, mutta heillä lienee koneiston ympärillä jotain asiaa auttavaa suojarakennetta lisäksi.
 
Näistä valkkaisin ennemmin tuon Sinn 104:n. Kuitenkin yksi alkuperäisitä pilottikellojen valmistajista. Siinä on myös parempi vedenpitävyys. Vaikka tuo koneisto ei olekkaan COSC-sertifikaattia, niin koneiston käyntitaajuus on korkeampi 28800 vs. 25200. IMHO 104 on myös mielenkiintoisemman näköinen Spiritiin verrattuna.
Tykkään jostain syystä muutenkin saksalaisista kellonvalmistajista. Tällä hetkellä ranteessa tikittää Stowa.
Longines on kyllä tehnyt pilottikelloja jo ennen kuin Sinn kello yhtiö on edes perustettu.
Alunperinhän Sinn valmisti lentokoneiden mittaristoja.
Noita vanhoja flieger tyylisiä kelloja Sinn tosiaan kyllä tekee.

Stowalla on muuten todella hienoja kelloja, mutta jotenkin oudoksuttaa tuo ulkomailta tilaaminen.
Lähinnä nuo tulli maksut ja muut kummastuttaa, että missä välissä ne hoidetaan.
Lisäksi nuo tapaukset, että kello on hävinnyt matkalla tai sen paperit ovat hävinneeet ja kello tullissa jumissa jossain yms.
 
Jotenkin jää vaisu tunnelma tuosta Longines -mallista. Näistä vaihtoehdoista tosiaan Sinn tuntuu omaavan enemmän luonnetta.

Mainitulta Stowalta tilaamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Saksasta tilatessa ei myöskään mitään tullimaksuja tule. Fliegereissä erinomainen valinta.
 
Longines ehdottomasti, jos saa samaan hintaluokkaan. Plussana 5v takuu, cosc, parempi koneisto ja pidempi käyntivara.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Longineksessa näyttää olevan monien Swatch Groupin kellojen tapaan teknisesti tiukka paketti tarjolla, pii-jousi ja COSC jne. Hieno kello muutenkin! Kokemusta ei ole tästä kellosta.

Sinn 104 on ollut itselläni vajaan vuoden ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Sellitan koneisto käy +1-2s/d) erittäin vakaasti. On klisee sanoa, että kello menee melkein tilanteessa kuin tilanteessa mutta Sinn 104 menee. Ei se toki pukukello ole mutta ei ole liian työkalumainen. Se on ranteessa melkein aina ja näyttää hyvältä. Countdown bezel on myös todella kätevä, sitä tulee käytettyä melkein päivittäin ruokaa laittaessa, saunaa lämmittäessä tai muita aikoja mittaillessa. Luettavuus on myös äärimmäisen hyvä kaikissa valaistusolosuhteissa ja lume kestää yön yli helposti.

Itseäni miellyttää Sinnin filosofia, että kello on instrumentti, jonka tulee toimia funktionsa mukaisesti. Koneistokin on siten ns. bulkki, mutta laadukas sellainen (Sellitan "top" -luokkaa) joten sen korjaaminen ei ole elämää suurempi juttu.

Longineksen Hydroconquestiin olen kädestä pitäen Sinniä verrannut ja mielestäni Sinn tuntui viimeistellymmältä. Lienee täysin makuasia.

Kannattaa mennä sen perusteella mikä tuntuu paremmalta :)
 
Juu tässä on vieläkin kello hankkimatta, mutta hyvä juttu siinä on se, että budjetti on hieman päässyt kasvamaan samalla niin voi tutustua myöskin hieman kalliimpiin malleihin.

Tuo Spiritin uusin vihreä malli kyllä houkuttelee tällä hetkellä, mutta täytyy vielä tutkia muitakin vaihtoehtoja.

Tuo tosiaan on Sinnin hieno vahvuus, että perus varman sSellitan osaa jokainen kelloseppä korjata ja yleisyyden vuoksi mahdolliset varaosat olisivat myöskin varmaan halvempia.
 

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Viestit
69 132
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös