Quartzia ranteeseen, mutta millä hinnalla...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jardel
  • Aloitettu Aloitettu

Jardel

Uusi jäsen
Täällä keskustelu kohdistuu melko yksipuolisesti mekaanisiin kelloihin. Keskustellaan välillä kvartsikelloista.

Onko teillä nk. kvartsiarvokelloa, vai onko sellaista olemassakaan? Voiko arvokello olla ainoastaan mekaaninen? Paljonko olisit enintään valmis maksamaan kvartsikellosta?

Itse olen nyt tilanteessa, jossa harkitsen vakavasti uuden kvartsikellon hankintaa. Harkinnassa "satasen Seiko" tai "tonnin Tagi", mitä tekisin...

Vs: Quartzia ranteeseen, mutta millä hinnalla...

Kvartsisena löytyy pari designer kelloa. Diesel ja Guess. Nämä olivat ensimmäiset "kunnon" kelloni. Vieläkin löytyvät, mutta tuppaavat jäämään boxiin Certinan ollessa ranteessa. Paljon pukeutumisen lomassa katson, mikä kello ranteeseen menisi. Dieselissä on aviation vaikutteita ja Guessin kello hieman AP:n oloinen ja silmäänpistävä. Tykkään molemmista paljon, enkä ole toistaiseksi raaskinut luopuakkaan vaikka uusia kiinnostuksenkohteita on tältä mekaaniselta puolelta.
Vaikka en tohtisi näistä luopua, en ole varma ostaisinko kvratsikelloa. Esimerkiksi olen katsellut kuunkiertokelloa. Näitä ei saa kohtuuhinnalla automaattisena, vaan pitäisi kvartsista katsella. Olen löytänyt muutaman hienonkin mallin, mutta tyssännyt siihen koneistoon.
Kvartsiset ovat kelloja muun lomassa, joten mikäettei jos tykkää. :)

Ensimmäinen arvokelloni oli kvartsi, Baume & Mercier. Nyttemmin kvartsina löytyy Citizenin Promaster, joka seuraa aina matkoilla mukana. Rolexin Oysterquartz voisi hyvinkin tarttua haaviin jos kohdalle sattuu hyvään hintaan.

Itse ainakin fanitan vanhoja quartz-kelloja, koska tehtaat aikoinaan panostivat niiden suunnitteluun ja toteutukseen isolla kädellä ja kyllähän sen huomaa, jos nyt vaikka tuommoista -76 Omega quartzista aikaa katselee. Ehdottomasti täytyy harrastajan kokoelmasta löytyä vintagena myös patterikello :)

Kunnon lukuvinkki kvartsikellojen historiasta;

Electrifying the Wristwatch
Trueb, Ramm, Wenzig
Shiffer Publishing Ltd (2013)
ISBN 978-0-7643-4304-9
Kovakantinen, 320 sivua (kirjan koko 235 x 310 x 35 mm)

http://kellofoorumi.com/index.php?topic=309.msg24671#msg24671

Rolex kvartsikaliiperit kal. 5035 ja kal. 5055

rolex-calibre-5035.jpg

5055-movement_300.png

Vacheron Constantin kvartsikaliiperi kal. 1320
Overseas 35mm Chronometer Quartz (ref 42050)
uFYZR8T.jpg

Kvartsien etu on se, että kaikki toiminnot on helpompi saada toimimaan täsmällisemmin (chronoissa ajanotto on pehmeämpi kun toimii elektronisesti eikä mekaanisesti, ruuvikruunu toimii usein täsmällisemmin ja kello käy täsmällistä aikaa). Vastaavasti mekaaniset on usein vähän vaihtelevia tarkkuudeltaan ja ruuvikruunut on jotenkin epäskarppeja (koska on ilmeisesti tarkkaa hommaa säätää kohdalleen ettei kruunu vedä koneistoa ruuvatessa kiinni).

Itsellä on päätynyt vaihteeksi pari kvartsia käyttöön: rymyksi Seikon pilotti ja Junkersin akryylilasilla varustettu tyylikkäämpi kello.
https://shop.junkers.de/en/junkers-6086m-2-bauhaus.html

Ja onhan esim. Bulova tuonut markkinoille kiinnostavaa kvartsiuutuuttakin. Tuon Bulovan hinnat alkaakin sitten olla katto mitä kvartsista maksaisin. :)

http://www.bulova.com/collections/bulova-curv

Arvokkaimmat quartz koneistoiset itsellä ovat olleet Seiko Premier Kinetic, Tissot PRC 200, Tissot Quadrato Chrono ja TH F1. Samaan aikaan noiden kanssa oli lukuisia automaatteja mm. Tissot Seastar 1000, Tissot PRS 516, Tissot PRS 516 Chrono, Baume & Mercier Hampton City, Jacques Lemans Chrono, Philip Watch Chrono, TH Aquaracer. Ihan yhtä paljon tai vähän saivat ranneaikaa niin automaatit kuin quartzitkin. Se oli aikaa kun kuukauden jokaiselle päivälle oli valita eri kello. Nyt on toisin, "vähempi on parempi" ja quartzit ovat hävinneet.

SNL039P1.jpg

b381b88e98e0f1047856f56f9b475747.jpg

ebd02a03fdfb631da69e542d47b2943c.jpg

Tag-Heuer-Formula-One-Mens-Quartz-Watch-with-Black-Dial-Chronograph-Display-and-Silver-Stainless-Steel-Bracelet-CAH1110BA0850-0.jpg

Noita hyviä puolia tulikin jo roppakaupalla. Seikoja on hyllyssä quartsina 4 kpl. Itse fanitan niitä sen tähden että liikun vähän ja normi kotikäyttö ei pidä mekaanisia kelloja vedossa. Niin, pitäisi olla aktiivisenpi. Siis pisteet quartseille helppokäytöisyydestä ja huolettamuudesta.

Mulle arvokello on aina mekaaninen. Kvartsit eivät herätä yhtään mitään fiilistä. Kelloissa mulle se juttu on nimenomaan mekaanisuus. Se, että kello ei tarvitse käydäkseen mitään ulkopuolista energianlähdettä. Ja silti kello käy todella tarkasti (mulle 10-20 s. heittokin on jo todella tarkkaa menoa). Tämä jaksaa hämmästyttää mua aina vaan. Parin sadan euron laadukas, hienosti suunniteltu ja pitkän historian omaava kello herättääkin paljon enemmän fiiliksiä kuin parin tonnin kvartsi. En omaakaan kuin yhden kvartsin, joka sekin on perintökello.

Kaiken tämän jälkeen pakko todeta, että kyse on vain omasta päähän pinttymästä. Maailma on täynnä hienoja kvartseja, ja on monia syitä valinta kvartsi. Eivät siis varmasti ole ollenkaan huonoja ostoksia, ja jos ne miellyttävät, ei muuta kuin antaa palaa vaan!

Osaatteko sanoa, että onko nykyään kvartsikelloissa vakiona jonkinlainen varoitus pariston loppumisesta? Jos ei ole niin mikä on ko. ominaisuuden nimi jota metsästää spekseistä?
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin yllättäen käyntinsä lopettanut kello.
Automaateille tässä asiassa pisteet.

Ei välttämättä kaikista löydy, mutta ainakin ETA:lla tuo toiminto on nimeltään EOL (end of life) ja kun paristo alkaa loppumaan, sekuntiviisari alkaa harppoa 3s välein. Seikolta ja Citizeniltä löytyy vastaava, minkä nimeä en muista ja nämä askeltaa pariston loppumisen merkiksi 2s kerrallaan.

Etan ja Seikon koneistolla olevista uusista pitäisi löytyä kaikista.

Kvartsikelloissa on useimmiten sykkivä sekuntiosoitin, kuten harvoissa mekaanisissa koneistoissa. Varsinkin keskisekuntisessa (ei aivan niin häiritsevä pikkusekunnissa) on eräs ominaisuus, mikä erottaa epätäydellisen ja täydellisen kellon toisistaan, nimittäin tarkkuus jolla sekuntiosoitin liikkuu taulun sekunti-indekseihin verrattuna. Tämä osumatarkkuus ei nähdäkseni korreloi ainakaan 0..1+ k€:n haarukassa kellon hintaan.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 234
Jäsenet
7 629
Uusin jäsen
Partatimppa
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back