Rado

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kejjo
  • Aloitettu Aloitettu

kejjo

Uusi jäsen
Aloitetaanpa merkkikohtainen ketju Radolle. Itse pidän Radon modernista ja erottuvasta muotoilusta ja futuristisen tummista designeista, mutta merkin oma linja on tunnistettavissa myös perinteisemmissä metallisissa Radoissa.

Radon innovaatiot kellomaailmassa ovat keskittyneet enemmän materiaaleihin ja muotoiluun kuin kellokoneistoihin, en tiedä onko tämä osasyynä että ainakin kansainvälisillä foorumeilla löytyy niitä jotka eivät merkistä perusta. Rado on 80-luvulta alkaen ollut osa Swatchia jonka alta löytyy myös "puhutumpia" merkkejä kuten Glashütte Original, Omega, Longines, Tissot ja Certina.

Alla pari kuvaa omaan ranteeseen päätyneestä Sintrasta. Mitä ajatuksia muilla foorumilaisilla Radosta?

rado1-20140327.jpg

rado3-20140327.jpg

Vs: Rado

Lapsuusvuosinani muistan ihailleeni isäni hyvän ystävän Radoa, kultaviisarista Ceramicaa. Siitä tuli itselleni pitkäksi aikaa synonyymi hienoille ja kalliille kelloille. ;D Sittemmin olen himoinnut klassisia volframikuorisia DiaStareja ja tyylin uudempia sovellutuksia. Koskaan en ole kuitenkaan Radoa tullut hankkineeksi. Ehkäpä joskus, nimessä on kyllä vielä vahva vetovoima.

Rado on merkki joka ainakin omaa silmääni miellyttää kovastikin. Jossakin vaiheessa sellainen on ranteeseen saatava ja kerran moinen kapistus hävisi kalkkiviivoilla toiselle. Itselleni Radon käyttämät materiaalit tekevät merkin houkuttelevammaksi.

Rado on hieno ja persoonallinen kello. Keraaminen materiaali on houkutellut useaan otteeseen kaupoille. Sellon Timanttisilta aioin vuodenvaihteen tietämillä ostaa nelikulmaisen mallin, kun niistä sai hyvän alennuksen (olikohan se jopa 40% varastomalleista). Kauppa kaatui siihen, että eivät osanneet lyhentää ranneketta. Peräkopista kuului kovaa vasaran kalketta ainakin vartin verran. Kysyivät, että otanko kellon seuraavana päivänä, jolloin homman osaava henkilö on paikalla. Minua jäi tuo kova hakkaaminen sen verran mietityttämään, että jätin kellon kauppaan.

Minua kiinnostava malli on tämä ja tuollaisesta tein kauppaa:

max-rado-r55-xxl-chronograph-watch.jpg

edit: löytyihän Radon sivuilta sentään nämä neliskanttiset. Collection Men -napin takaa niitä ei löytynyt, mutta "find your watchin" takaa kyllä.

Tällainen löytyy minulta, hyvin hauska ja huomiota keräävä kello:

Rado_E.jpg

Markku J sanoi:
Sellon Timanttisilta aioin vuodenvaihteen tietämillä ostaa nelikulmaisen mallin, kun niistä sai hyvän alennuksen (olikohan se jopa 40% varastomalleista). Kauppa kaatui siihen, että eivät osanneet lyhentää ranneketta. Peräkopista kuului kovaa vasaran kalketta ainakin vartin verran. Kysyivät, että otanko kellon seuraavana päivänä, jolloin homman osaava henkilö on paikalla. Minua jäi tuo kova hakkaaminen sen verran mietityttämään, että jätin kellon kauppaan.

Hauska sattuma, juurikin Sellon Timanttisilta päätyi oma Rado mukaan, siellä oli Sembaloissa vastaava tarjous. Sen perusteella mitä jututin myyjää viikolla niin vaikutti että olivat ko. liikkeessä tuomassa jotain uutta Radon tilalle ja siksi erittäin hyvään hintaan varastomalleja tarjolla. Myös oman kaupan kohdalla alkoi myyjä miettimään osaavatko lyhentää, mutta yksi myyjä löytyi joka arveli sen osaavansa, ja takahuoneen kalkatuksen jälkeen sainkin sen juuri sopivan pituisena heti mukaan. Ei tullut naarmuja. :)

Oma huvittava lukunsa oli se, että myyjätyttö arveli ettei automaattia voi vetää nupista, vaan ainoastaan ranteessa latautuu. Hyvin tuo kuitenkin lähti käyntiin nuppia pyörittämällä kun oli veto loppunut...

JanneA: Todella upean näköinen Rado, harkitsin toisena vaihtoehtona samanmallista automaattia metallisena Sellossa, kellotaulussa ei kyllä ollut yhtä näyttävästi punaista. Reilu viiden tonnin hinta kuitenkin jätti sen yksilön tällä kertaa vitriiniin, vaikka siitä olisi toki "säästöä" kertynyt yli kaksi tonnia. ;D

Van Hennen tulevien kellojen listalla näyttää olevan varsin tyylikäs Rado.

Bald Eagle sanoi:
Van Hennen tulevien kellojen listalla näyttää olevan varsin tyylikäs Rado.

Jep, jätin sitten sinne kun en muuta sille keksinyt enkä halunnut firmalogolla itse avoimesti myydä kun ei tuntunut hyvältä ;)
On seissyt laatikossa koskemattomana viitisen vuotta. Virheetön, käyttämätön kello. Kaunis kuin mikä muttei ole ikinä ollut minun juttu, vaikka keramiikka onkin muuten jees.

kejjo sanoi:
JanneA: Todella upean näköinen Rado, harkitsin toisena vaihtoehtona samanmallista automaattia metallisena Sellossa, kellotaulussa ei kyllä ollut yhtä näyttävästi punaista. Reilu viiden tonnin hinta kuitenkin jätti sen yksilön tällä kertaa vitriiniin, vaikka siitä olisi toki "säästöä" kertynyt yli kaksi tonnia. ;D

Oho, mahtoiko olla jokin uusi kronomalli? Tämän diverin lähtöhinta oli selvästi alle puolentoista tonnin.

JanneA sanoi:
oho, mahtoiko olla jokin uusi kronomalli? Tämän diverin lähtöhinta oli selvästi alle puolentoista tonnin.

Enpä tarkkaan muista detaljeja, mutta vahvasti Radon Originalilta se näytti, voiko jopa olla että olisi ollut tuo skeleton-malli (toisaalta tuntuu että se olisi jäänyt vielä paremmin mieleen):

http://www.rado.com/en/watches/new-original/rado-original-automatic-skeleton-656.0828.3.016.html

Siellä se joka tapauksessa oli vitriinissä vielä ainakin viime viikolla. :)

Rado original diver XL Rannekkeen jatkopalat

Moi!

Mistähän voisi kysellä jatkopaloja tai pelkkiä rannekkeen pinnejä?

-Sami-

Vs: Rado original diver XL Rannekkeen jatkopalat

Jos et muuta keksi kysy Vanhennelta.

Vs: Rado original diver XL Rannekkeen jatkopalat

Minulta löytyy yksi ylimääräinen jatkopala, voin myydä hyvin, hyvin halvalla. Pinnejä ei ole, mutta itseltänikin puuttui yksi, jollaisen Mikonkadun Kultakellon seppä teki kädenkäänteessä ja otti vaivoistaan muistaakseni kahden euron korvauksen.

Rado Diastar Electrosonic

En ole hyvä kuvaaja ja kameranikin on mitä on, mutta tässä minun Rado -70 luvulta. Ainoa vika kellossa on, ettei päivyri vaihda kaikkia päiviä, pitää manuaalisesti vaihtaa. En tosin pidä kelloa paljoakaan ranteessa, joten ei haittaa. Kellon arvoa en tiedä, mutta minulle se on korvaamaton.

Helmikuussa tiedustelin Radolta Sveitsistä kellon taustoja ja seuraavanlaisen vastauksen heiltä sain:

"1‘600 pieces of the watch with reference 01.740.0504.3.330, Rado DiaStar26 Electrosonic were produced between 1972 and 1978 and sold at the time at a suggested retail price of approx. CHF 1490.--."

Koska minulla ei ollut kellolle kunnollista koteloa, otin yhteyttä The Swatch Group Nordic Finland: iin ja sieltä lahjoittivat viime kesänä minulle ko. kotelon. Alkuperäistä vielä metsästän jostakin....

Liitteet

• IMG_1348.webp
    IMG_1348.webp
    29,8 KB · Katsottu: 106
Muut kuin pyöreät taulumuodot historiasta alkavat taas tulla uudelleen esiin. Jo on aikakin.

Heikosti ollut valikoimissa viimeaikoina. Pitää joskus päästä näkemään kyseinen. Toinen mitkä itsestä hienoja ovat kuutiokopat pyöreällä taululla: Tuo myyntipalstalla oleva zenith hyvä esimerkki muotoilusta, jota toivoisi lainattavan uusissa kelloissa enemmän.

716Nkpnjv+L._AC_UL1500_.jpg

Tälläsen törmäsin. Mulla on pehmeä kohta Glashütten Panorama kelloihin niin tämäkin iskee.

Etan koneella on tietysti vaikea big datea tehdä, niin olisi voinut jättää koko päibyrin pois.

Diamaster on malli.

Jos Radolta pitäisi jokin mallisto nostaa ylitse muiden, niin Captain Cook on "the one". Itse tykkäsin aiemmasta vihreätauluisesta pronssimallista, mutta nämäkin ovat hienoja.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back