Seiko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elemu
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Seiko

Ennen vanhaan kelloseppäkoulussa huolsivat mekaanisia kelloja ilmaiseksi harjoittelumielessä, vaimon Rolexia tavattiin siellä käyttää rukattavana. Kysy sieltä, koulu on nykyisin vissiin Espoon Leppävaarassa.

Michael sanoi:
Ennen vanhaan kelloseppäkoulussa huolsivat mekaanisia kelloja ilmaiseksi harjoittelumielessä, vaimon Rolexia tavattiin siellä käyttää rukattavana. Kysy sieltä, koulu on nykyisin vissiin Espoon Leppävaarassa.

Loistavaa - kiitokset vinkistä!

ensimmäinen spring drive :worthy

0cepGMP.jpg

:rock

Eilen tuli Seiko Padi Solar Creation Watchilta kesä- ja työkelloksi. Ranneke lensi hittoon ja oranssi nato tilalle. Pitäisi olla melko huoleton peli. Ainakin hinta laatu kohtaa.

Tälläinen Seiko tuli hankittua varakelloksi, SPB061J1. Vähän näyttää pieneltä meikäläisen ranteessa.

uRSjC55r.jpg

Hmmm...40-41mm lähteistä riippuen. Onhan se siro mutta ei välttämättä liian pieni kuitenkaan.

Laitetaan nyt tästä tännekin, päivän olen käyttänyt ja olen aika tyytyväinen SRPA21:seen. Tuntuu aikalailla samalta kuin vanhat 6309:sini ja näyttääkin kivalta.

Tony sanoi:
Hmmm...40-41mm lähteistä riippuen. Onhan se siro mutta ei välttämättä liian pieni kuitenkaan.

Ei yhtään liian pieni. Tästä kulmasta katsottuna sanoisin, että jopa isomman puoleinen tuohon ranteeseen, muttei missään nimessä liian iso.

Vintage Seiko -kronojen omistajille tärkeä video:

https://www.youtube.com/watch?v=pHxB8SqwZsw

Aika pahan heitit :D Tätä on tullut usein mietittyä / leikittyä vintage cronojen kanssa, vaan enpä leiki enää ???

Ymmärsinkö oikein, että on parempi antaa cronon juosta kuin olla pysähdyksissä keskellä..? Turha edes takaisin painelu +40 vuotiaassa kellossa ei varmasti hyvää tee, mutta toisaalta usein ajattelee näiden Seikojen työkalumaisuutta ja olevan ns. työjuhtia!

Kiitos valaisevasta videosta!

Joo, nimenomaan Seikon vanhojen kronojen kanssa (ainakin 6138 ja 6139) on siis parempi antaa kronon juosta aina sensijaan, että se seisoo paikallaan. Seisottaminen rasittaa jotain osaa, jota ei voi korjata ja juoksuttaminen taas vapauttaa sen eikä kulumista esiinny. Niin, ja sanoiko se, että kronon nollaus tulisi suorittaa viisari kellotaulun yläosassa myös eikä missään nimessä alaosassa? Toi videon tekijä on arvostettu Seiko-seppä, jolle noita vintage suklareita ja kronoja lähetään remonttiin.

Mainittakoon, että mullakin on noita useampia ja minä aina luulin, että se ajanoton käyttö enempi kuluttaa kuin ei. Ihmettelin vähän, kun oma seppä viimeksi antoi ymmärtää, että sitä voi juoksuttaa ihan vapaasti. Ton videon jälkeen tuli tajunta... ;)

Useimmiten sanotaan, että kronoa ei turhaan kannata juoksuttaa, joten tyyppi-/mallikohtaista taitaapi olla.

arbit sanoi:
Useimmiten sanotaan, että kronoa ei turhaan kannata juoksuttaa, joten tyyppi-/mallikohtaista taitaapi olla.
Niinhän se on mutta tämä juuri osoittaa sen, että luulo ei ole tiedon väärtti.

Toi video ja sen ohje koski siis Seiko 6138/6139 -kronoja ja vain niitä. Samanlainen mekanismi voi olla tai ei ole joissain muissa Seikon kronoissa. Taisi hän videossa mainita myös, että tämä ei päde Sveitsiläisiin, jotka toimivat yleensä eri periaattella.

Nyt parin viikon sekalaisen käytön jälkeen käynti tasoittunut pöydällä kyljellään ollessa -0,5s/d ja ranteessa +3s/d. Paketista otettaessa edisti noin 5,5s/d.

lfQ1q4c.jpg

Pari 6138 -Ufoa kokee uuden elämän. Kumpikin 1975 valmistettu.

Oikealla enempi turpiin saanut:

29x6qzb.jpg

Siitä detailiotos:

2vv9p9v.jpg

Ja kellot tänään:

2pt47pf.jpg
149s8iv.jpg

Toimitin sepälle mm. uudet viisarit tähän "huonompaan" mutta uuden kronosekuntiviisarin (se iso oranssi) "holkki" oli hieman väärän mallinen. Hän siis päätyi entisöimään alkuperäisen täyttäen ruostekuopat ja lopulta uusi väri päälle. Seikon logon hän sai oikaistua varsin hyvin, ilman että ne napsahti poikki. Taulu on putsattu mutta siinä on vielä luupilla nähtävissä pieni aavistus nuoruuden osumista. Vasemmanpuoleinen on edelleen täysin orkkis normi huolto-osia, sekä ranneketta ja lasia lukuunottamatta.

Täytyy sanoa, että olen hemmetin tyytyväinen. 8)

Pitkällisen pohdinnan jälkeen päätin hankkia Seiko Alpinistin ensikelloksi. Täytyy sanoa, että olen enemmän kuin positiivisesti yllättynyt ainakin toimittajan suhteen, kun kello saapui tänä aamuna kotiovelle (puoliso otti vastaa kun olin jo itse töissä). Laitoin kellon tilaukseen viime sunnuntaina ja toimitus Japanista (seiyajapan.com:sta) kesti vain alle 5 vuorokautta suoraan kotiin. Suosittelen! (y)

Nyt pitäisi enää malttaa istua töissä koko päivä...

Ihka uusi Seiko premier heittää vuorokaudessa +/- 10 sekunttia. koneistona tuossa on paljon parjattu 4R35 jonka jousi on kuulemma tehty joistakin vanhoista kiinalaisista polkupyöristä..
Hintaansa nähden mainio vekotin kuten Seikot tuppaavat olemaan.

Mistä löytyisi tieto, missä kaupungeissa Seikon Japanissa olevat valmistusyksiköt sijaitsevat ja mitä kelloja ja koneistoja valmistetaan missäkin yksikössä? Wikipedia listaa joitain kaupunkeja, mutta kaipaisin vähän tarkempaa tietoa.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back