Tässä muuten riskinä sama kuin Polarilla oli takavuosina. Polarista tuli polarin pahin kilpailija. Nokialla oli samaa ongelmaa. Markkinointi johti tilanteeseen, jossa asiakas ei osannut päättää yrityksen tuotteista ja jätti ostamatta.Kuinka yleistä tämä muuten mahtaa olla, että kilpailijat mahtuvat noin laajasti samaan myymälään vierekkäisiin hyllyihin?
Vai onko suunta se että yhtäällä on LVMH-diilin tehnyt kauppias ja seuraavassa kadunkulmassa Swatch Group-värejä kantava kauppias? Vähän kuin olutkuppiloissa aikoinaan, valitse otatko Koffin vai Hartwallin hanat...
Mikään näistä kellokonserneista ei taida juurikaan tuoda yksittäisten merkkien markkinoinnissa esiin niiden omistuspohjaa vaan kaikkia mainostetaan ikään kuin itsenäisinä merkkeinä. Sinänsä ei varmaan ole haittaa sille että merkit sekoittuvat myymälöissäkin.
Tämä ei ollut tarkoitus, vertasin lukua vain Kone Oy:n 10 miljardin liikevaihtoon, sekä aiempaan keskusteluuun siitä, että yllätti kuinka pieniä liikevaihdoltaan nuo tunnetut brändit ovat.En nyt väittäisi Sveitsin kelloteollisuuden 14,6 miljardin euron myyntiä ihan pieneksi.
Useampi iso nimi tuolla listalla menee suomalaisten perheomisteisten konepajojen-, sahojen- ja alihankintayritysten kokoluokkaan. Jos olisi pyydetty arvaamaan vaikka zenithin liikevaihto. Olisin itse ollut verran väärällä kymmenluvulla.
Viimeksi muokattu:

