Sveitsin top-20 merkkiranking, nostoja.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hm42
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka yleistä tämä muuten mahtaa olla, että kilpailijat mahtuvat noin laajasti samaan myymälään vierekkäisiin hyllyihin?
Vai onko suunta se että yhtäällä on LVMH-diilin tehnyt kauppias ja seuraavassa kadunkulmassa Swatch Group-värejä kantava kauppias? Vähän kuin olutkuppiloissa aikoinaan, valitse otatko Koffin vai Hartwallin hanat...

Mikään näistä kellokonserneista ei taida juurikaan tuoda yksittäisten merkkien markkinoinnissa esiin niiden omistuspohjaa vaan kaikkia mainostetaan ikään kuin itsenäisinä merkkeinä. Sinänsä ei varmaan ole haittaa sille että merkit sekoittuvat myymälöissäkin.
Tässä muuten riskinä sama kuin Polarilla oli takavuosina. Polarista tuli polarin pahin kilpailija. Nokialla oli samaa ongelmaa. Markkinointi johti tilanteeseen, jossa asiakas ei osannut päättää yrityksen tuotteista ja jätti ostamatta.
En nyt väittäisi Sveitsin kelloteollisuuden 14,6 miljardin euron myyntiä ihan pieneksi.
Tämä ei ollut tarkoitus, vertasin lukua vain Kone Oy:n 10 miljardin liikevaihtoon, sekä aiempaan keskusteluuun siitä, että yllätti kuinka pieniä liikevaihdoltaan nuo tunnetut brändit ovat.

Useampi iso nimi tuolla listalla menee suomalaisten perheomisteisten konepajojen-, sahojen- ja alihankintayritysten kokoluokkaan. Jos olisi pyydetty arvaamaan vaikka zenithin liikevaihto. Olisin itse ollut verran väärällä kymmenluvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Sitäpaitsi monet merkit vaativat, että on vaikkapa astetta parempi merkki myymälässä, jotta sen voi saada. Suomen tasolla hyvä esimerkki on vaikkapa Longines, joka käytännössä vaatii vaikka TAG Heuerin tai Breitlingin myymälään, jotta Longinesin saa siihen mukaan.

Tämä on kiinnostavaa. Olisiko tässä esimerkissä Heuer sisäänheittobrändi jonka varjolla tehdään varsinaista kauppaa Longineseista? Jos tämä oli aito esimerkki niin ne haluavat kilpailevien talojen kellomerkkejä sinne kaupan, oman konsernin tuotteet eivät kelpaa?

Ja toisaalta itse en Longinesia ole mieltänyt sellaiseksi merkiksi, jonka myyntipaikoista oikeasti voisi tuon kaltaisia vaatimuksia esittää. Mutta toisaalta, LVMH:n toisiksi suurin kellomerkki.
 
Monobrändimyymälät ovat asia erikseen, mutta kyllähän eri konsernien merkit mahtuvat hyvin saman katon alle. Bucherer maailman suurimpana on hyvä esimerkki. Sitäpaitsi monet merkit vaativat, että on vaikkapa astetta parempi merkki myymälässä, jotta sen voi saada. Suomen tasolla hyvä esimerkki on vaikkapa Longines, joka käytännössä vaatii vaikka TAG Heuerin tai Breitlingin myymälään, jotta Longinesin saa siihen mukaan.

Muistelen, että tällainen tilanne oli aikanaan Sellon kauppakeskuksen Kulta-ajassa. Liikkeessä myytiin Breitlingiä ja Omegaa. Kun toinen (en muista kumpi) lähti, niin heti perään lähti toinenkin. Tilalle tuli Longines. Tosin Tag Heueria siellä ei ollut, mutta sitä myytiin viereisessä Timanttiset-liikkeessä. Tämän hetkisestä tilanteesta en ole tietoinen... mahdetaankohan siellä myydä enää mitään.

Tuo varmaan selittää myös, miksi Gantin ja Hilfigerin vaateliikkeet/osastot ovat usein melko lähekkäin tai vierekkäin. Ei yhtä ilman toista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kiinnostavaa. Olisiko tässä esimerkissä Heuer sisäänheittobrändi jonka varjolla tehdään varsinaista kauppaa Longineseista? Jos tämä oli aito esimerkki niin ne haluavat kilpailevien talojen kellomerkkejä sinne kaupan, oman konsernin tuotteet eivät kelpaa?

Ja toisaalta itse en Longinesia ole mieltänyt sellaiseksi merkiksi, jonka myyntipaikoista oikeasti voisi tuon kaltaisia vaatimuksia esittää. Mutta toisaalta, LVMH:n toisiksi suurin kellomerkki.
Molemmat ovat kaupallisia merkkejä, TAG Heuer kauppiaiden puolelta erittäin haluttu merkki. Longines on myös ns. keskihintaisista kellomerkeistä hyvä bisnes. Se mikä näissä pitää muistaa, että brändipositiointi (eli miksi Lonkkari haluaa jonkin astetta paremman merkin rinnalle) tapahtuu sveitsiläisestä näkökulmasta, miten siellä merkit toisiinsa nähden sijoittuvat. Sillä ei (valitettavasti) ole välttämättä mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa, mikä Suomessa vallitsee.

Tästä hyvä esimerkki ovat esimerkiksi kauppakeskusmyymälät. Sinulla saa olla vaikka miten hieno myymälä kauppakeskuksessa, niin tietyt merkit eivät sinne silloin tule. Tämähän ei millään tavalla helpota suomalaisen kauppiaan asemaa, kun Suomi on kuitenkin peltomarkettien luvattu maa.
 
Tästä hyvä esimerkki ovat esimerkiksi kauppakeskusmyymälät. Sinulla saa olla vaikka miten hieno myymälä kauppakeskuksessa, niin tietyt merkit eivät sinne silloin tule. Tämähän ei millään tavalla helpota suomalaisen kauppiaan asemaa, kun Suomi on kuitenkin peltomarkettien luvattu maa.
Tohditko Maira tätä esimerkein avata?
 
Viimeksi muokattu:
Ja samaan aikaan kauppakeskukset Dubaissa kelpaavat mm Patekille ja AP:lle.

Luksusmerkkejä myydään myös mm Gran Canarialla lähestulkoon hiekkarannalle rakennetuissa rantamajoissa ;)
 
Ja samaan aikaan kauppakeskukset Dubaissa kelpaavat mm Patekille ja AP:lle.

Luksusmerkkejä myydään myös mm Gran Canarialla lähestulkoon hiekkarannalle rakennetuissa rantamajoissa ;)
Dubaissa niitä raharikkaita on eri tahtiin ja Dubain kauppakeskukset ovat hieman eritasoisia paikkoja, kuin Suomen Prismat ja Ideaparkit.
 
Ja samaan aikaan kauppakeskukset Dubaissa kelpaavat mm Patekille ja AP:lle.

Luksusmerkkejä myydään myös mm Gran Canarialla lähestulkoon hiekkarannalle rakennetuissa rantamajoissa ;)

Rantalomakohtaita olen vältellyt, mutta kerran käynyt Suzhoussa kellokaupassa joka oli jonkun kämppään rakennettu. Kaveri huuteli kadulla " Very good watches" seurasin uteliaisuutta perässä. Oli kaikki Breitlingistä, Tagin kautta Rolexiin, eikä hinnatkaan olleet kuin Casion luokkaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Joku Patekkiboutique sopisi ihan hyvin Jumboon vaikka siihen Flamingon ja Hesburgerin väliin...

Jos totta puhutaan, minun on vaikea mielessäni löytää tästä maasta sellaista paikkaa, mihin joku tuollainen yhden merkin luksuskelloputiikki istuisi. Ehkä siihen Espalle Vuittonin liikkeen viereen, mutta siinäpä ne paikat sitten onkin. Ajatuksena varmaan olisi, että aasialaiset ja venäläiset turistit paikalle löytäisivät. Sitä näkökohtaa ajatellen rehellisesti sanottuna ihmettelen, että meillä edelleen on tässä valtakunnassa kolme Rolexin virallista jälleenmyyjää... varsinkin kun kaksi niistä on vasta Suomen 8. ja 14. suurimmissa kaupungeissa. Mutta siis hyvä että on.
 
Joku Patekkiboutique sopisi ihan hyvin Jumboon vaikka siihen Flamingon ja Hesburgerin väliin...

Jos totta puhutaan, minun on vaikea mielessäni löytää tästä maasta sellaista paikkaa, mihin joku tuollainen yhden merkin luksuskelloputiikki istuisi. Ehkä siihen Espalle Vuittonin liikkeen viereen, mutta siinäpä ne paikat sitten onkin. Ajatuksena varmaan olisi, että aasialaiset ja venäläiset turistit paikalle löytäisivät. Sitä näkökohtaa ajatellen rehellisesti sanottuna ihmettelen, että meillä edelleen on tässä valtakunnassa kolme Rolexin virallista jälleenmyyjää... varsinkin kun kaksi niistä on vasta Suomen 8. ja 14. suurimmissa kaupungeissa. Mutta siis hyvä että on.

Lahtea en osaa kommentoida, mutta Rolex-sopii hyvin pohjalaiseen perusluonteeseen brändinä. Tämän kun vielä yhdistää siihen, että Ruotsalainen meri-ilma tuo kulutuskäyttäytymistä pohjanmaan rannikolle etupainotteisesti.

Pohjalainen on muutenkin omintakeinen kansa. Takavuosina oli luksustuotteiden listalla hupaisa yksityiskohta, kun neljästä suomeen uutena myydystä Maybachista oli rekisteröity kolme 4000 asukkaan Sieviin. Omassa n. 6000 asukkaan taajamassa tiedän jonotettavan useampaa uutta Ferraria tällä hetkellä.

Ei kai ole käynyt kellojen osalta myyntityön perinteinen helmasynti toteen. Onko aliarvioitu asiakkaan maksukyky ja halu jo ennen yrityksen perustamista?

Kauppiaille terveisinä: Ei muuta kuin ensi kesäksi ennakkoluulottomasti jollekin pohjanmaan Golf-clubeista pop-up myymälää pystyyn ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onko peräti niin päin, että luksuskellomerkkien virallisia edustuksia on poistunut Suomesta tämän vuosituhannen alkupuolella? Edustikohan Aseman Kello joskus Patekkia ja Lindroos AP:ta, esimerkiksi?

Ja onhan täällä ollut yhden merkin kellokauppoja ja vieläpä ostareilla: Kampin keskuksessa oli joitain vuosia sitten Swatch-myymälä! Siitä olisi ollut enää lyhyt hyppäys Swatch Groupin muihin merkkeihin...

Noista yhden merkin putiikeista maailmalla suuri osa taitaa muuten olla kyseisen merkin normikauppiaiden omia virityksiä, esimerkiksi Briteissä Watches of Switzerland eli paikallinen Lindroos on tehnyt yhden brändin myymälöitä itse eri kellomerkeille. Omega-, Rolex- tms kaupoista jos menee Lontoossa ostamaan kellon niin viimeistään kassakuitista tämän huomaa.
Ei kai mikään estäisi vaikka Lindroosia tekemästä vastaavaa Suomessa.
Kellofirmojen omia retail-kivijalkamyymälöitä on maailmalla todella vähän.
 
Lahtea en osaa kommentoida, mutta Rolex-sopii hyvin pohjalaiseen perusluonteeseen brändinä. Tämän kun vielä yhdistää siihen, että Ruotsalainen meri-ilma tuo kulutuskäyttäytymistä pohjanmaan rannikolle etupainotteisesti.

Pohjalainen on muutenkin omintakeinen kansa. Takavuosina oli luksustuotteiden listalla hupaisa yksityiskohta, kun neljästä suomeen uutena myydystä Maybachista oli rekisteröity kolme 4000 asukkaan Sieviin. Omassa n. 6000 asukkaan taajamassa tiedän jonotettavan useampaa uutta Ferraria tällä hetkellä.

Ei kai ole käynyt kellojen osalta myyntityön perinteinen helmasynti toteen. Onko aliarvioitu asiakkaan maksukyky ja halu jo ennen yrityksen perustamista?

Kauppiaille terveisinä: Ei muuta kuin ensi kesäksi ennakkoluulottomasti jollekin pohjanmaan Golf-clubeista pop-up myymälää pystyyn ;)
Pop-upeissa on se ongelma,, että monet merkit kieltävät kellojen tuomisen nimetyn myymälön ulkopuolelle. Tämän takia näitä merkkejä ei nähdä esim. Watch Show’n kaltaisissa tapahtumlssa.
 
Onko peräti niin päin, että luksuskellomerkkien virallisia edustuksia on poistunut Suomesta tämän vuosituhannen alkupuolella? Edustikohan Aseman Kello joskus Patekkia ja Lindroos AP:ta, esimerkiksi?

Ja onhan täällä ollut yhden merkin kellokauppoja ja vieläpä ostareilla: Kampin keskuksessa oli joitain vuosia sitten Swatch-myymälä! Siitä olisi ollut enää lyhyt hyppäys Swatch Groupin muihin merkkeihin...

Ei kai mikään estäisi vaikka Lindroosia tekemästä vastaavaa Suomessa.
Kellofirmojen omia retail-kivijalkamyymälöitä on maailmalla todella vähän.
Swatch-myymälä on hauska ajatus. Ongelmahan noissa on osaaminen tai siis sen puute, sekä varaston vaatima käyttöpääoma.

On eri asia myydä viidenkympin muovikelloa, kuin tuhansien eurojen arvoista kelloa. Lisäksi varaston arvo nousee äkkiä korkeaksi.

Sama pääoman sitoutuminen lienee yksi syy miksi monobrändimyymälä ei Suomessa lyö leiville, tai siis sen pääoman tuotto on kuluista johtuen pienempi, kuin nylyinen shop-in-shop -malli.

Jossain kohtaahan huhuttiin, kun Omega vähensi jälleenmyyjien määrää, että merkki suunnitteli omaa monobrand-myymälää. Mutta ei ole toteutunut.
 
Kyseessä ei siis ole ranking ollenkaan, vaan myyntitilasto. Eli jos Ladan rahamääräinen myynti oli suurmpi kuin Mersun , Lada oli Mersua edelleä "rankingissa". Sivumennen: mielestäni ETA on Swatch-konsernin inhouse-koneisto.
 

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Viestit
69 132
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös