Tästä kehkeytyikin loppujen lopuksi aika yllättävä tarina. Olin siis tilannut rouvalle lahjaksi 34mm Royalin hopeanvärisellä taululla ja kultaisella bezelillä sekä timanteilla taulussa. Maaliskuun loppupuolella tuli ilmoitus, että kello on noudettavissa ja kävin sen hakemassa. Noutaessa katsoin että kello näytti oikealta, oli oikean värinen taulu ja timantteja ja kultaa. Oli vähän epäselvää, että riittääkö rannekkeen pituus, mutta sovittiin, että rouva sovittaa ja jos tarvitaan lisäpaloja niin tilataan.
No rouva sovitti ja todettiin, että ranneke juuri ja juuri riittää. Ilmoitin tästä myyjäliikkeeseen sähköpostilla. Pari päivää myöhemmin säädin kelloa kesäaikaan ja rupesin ensimmäistä kertaa katselemaan sitä tarkemmin. Se näytti oudon pieneltä, ja otettuani mitan käteen, totesin, että sehän onkin 28mm. Kello takaisin laatikkoon ja sähköposti liikkeeseen. Sähköpostissa kerroin, että he ovat tilanneet väärän kellon ja kysyin miten virhe korjataan. Aikansa asiaa pohdittuaan liike vastasi, että ei voi tehdä mitään, koska kello on jo ollut ranteessa.
Seuraavaksi laitoin sähköpostia liikkeen managerille, joka totesi, että tuo kello tänne niin katsotaan. Menin kellon kanssa käymään, ja kelloseppä tutki sitä jonkin aikaa, ja manageri tuli sitten kertomaan, että kyllä tässä rannekkeen sivussa on pientä käytön jälkeä. Managerin ainoa ehdotus tässä vaiheessa oli että voisivathan he yrittää myydä sen käytettynä puolestani. Suhtauduin asiaan hieman epäilevästi, ja manageri lupasi harkita voisivatko he keksiä jotain muuta. Ilmoitin pitäväni kellon itselläni sillä aikaa kun he miettivät muita ehdotuksia.
Joitakin päiviä mietittyään manageri ilmoitti, että eivät he voi ehdottaa mitään, ellei kello ole heillä. Sovittiin uusi tapaaminen ja vein kellon heille. Viedessäni kysyin saanko jonkun kuitin että olen jättänyt kellon heille, johon ykskantaan todettiin "ei". Jätin kellon kuitenkin ja laitoin managerille sähköpostia että olen jättänyt sen, mutten saanut kuittia. Manageri totesi kellon olevan heillä. Meni viikon verran ja sain viestin, jossa kerrottiin, että kelloa on selvästi käytetty, nyt käytön jälkiä löytyi kuulemma joka puolelta, myös mm. bezelistä. Rivien välistä saattoi lukea heidän olevan sitä mieltä, että kelloa on pidetty senkin jälkeen kun sitä oli näytetty heille. Tähän ja siihen, että kelloa ei oltu heti jätetty heille vedoten kerrottiin, ettei heillä ole eikä tule olemaan mitään ehdotusta ongelman ratkaisemiseksi.
On tietysti oma moka, kun en heti huomannut väärää kokoa. Jos kyseessä olisi ollut miesten kello, joiden kokoihin olen tottunut, olisin varmaan huomannutkin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihmettelen liikkeen toimintaa. Erityisen outona pidän sitä, että mitään asiaa ei haluttu laittaa sähköpostiin, eikä mielellään keskustella puhelimessakaan, joka käänteessä olisi ensisijaisesti haluttu että tulen liikkeeseen käymään. Tilatessa ei saanut mitään tilausvahvistusta, josta olisi voinut huomata, että kello on väärä. Noutaessa mukana oli kyllä paperi, jota tarkkaan lukemalla olisi huomannut asian (myöskään liikkeeseen jättämisestä ei saanut mitään paperia - sama oli kun käytin aiemmin omaa, samasta liikkeestä ostamaani Rolexia rukattavana). Maksaessani hieman ihmettelin kun hinta oli 50,- alhaisempi kuin muistin, mutta ajattelin muistavani väärin.
Asian voisi tietysti antaa vielä kuluttajaviranomaisille, mutta rouvaa koko touhu jo kyllästyttää ja hän haluaisi kelloaan käyttää. Taidanpa siis jättää asian tähän, mutta eipä tarvitse tuosta putiikista enää mitään ostaa. Onneksi täällä on muitakin Rolexin ja Tudorin jälleenmyyjiä, jos sellaista vielä halajaa (firmalla on myös erillinen Patek Philippe -myymälä, mutta pidän epätodennäköisenä, että olisin jossain vaiheessa Patekia ostamassa)