Tuo
Eterna oli minulla 25 vuotta. Kello palveli hyvin ja pärjäsi tuon ajan kolmella huollolla. Olin kuitenkin ulkonäköön jo vähän kyllästynyt. Lisäksi huonona puolena oli ranneke, joka oli napsaustusmallia, ilman erillistä salpaa. Kelloon ei ollut sen suurempaa tunnesidettäkään, ainakaan enää, joten möin sen pois kun hommasin
Nomoksen.
Tuo Nomos tuntuu omassa mittakaavassa vähän hienolta arkikäyttöön,
Certinan DS Action turhan isolta jokapäiväiseen käyttöön ja
Seiko taasen on pääasiassa tarkoitettu ryskätöihin, joten päätinpä ostaa uuden kellon. Sellaisen joka laitetaan joka aamu ranteeseen ja otetaan illalla pois, ellei ole jotain erityistä syytä valita jotain muuta kelloa. Nuo kaksi
Citizeniä olivat myös liian isoja joten menivät myyntiin.
Yksi puute Eternassa oli myös ETA 2824-2:n vain 38 tunnin käyntivara. Useilla kohtuuhintaisillakin merkeillä alkaa tänä päivänä käyntivara olla 70-80 tunnin luokkaa, kuten Seiko 6R ja ETA Powermatic 80. Olen jo jonkin aikaa, Eternaa kaupatessa miettinyt, mikä uusi kello voisi olla. Hintaluokkana yritin kuitenkin pitää alle tonnin, hienompaan käyttöön kun on tuo Nomos ja arkikellon pitää olla sellainen, ettei sitä tarvitse varoa, vaikka ryskätöihin onkin oma kellonsa. Niin hieno kuin Oriksen Propilot X Calibre 400 onkin, niin 4000 euron kelloa taitaisi tulla varottua liikaa, raaskisiko sitä pitää. Ankaran goolettelun jälkeen alkoi olla selvää, että Swatch Groupin kelloista se uusi käyttökello taitaa löytyä. Hamiltonin 38 mm Kahki Field olisi ollut vahva ehdokas, mutta huoltaako Suomessa kukaan? Longines - vähän kallis. No Tissot ja Certina sitten. Muutamia kiinnostavia malleja mielessä Oulun koruun kokeilemaan eri kelloja ranteeseen.
Parhaiten ranteeseen tuntui istuvan Certina DS-2. Ulkonäölleen hyvin pitkälti 60-luvun lopulla esiteltyä alkuperäistä DS-2:sta muistuttava uusi DS-2 on tuotu tähän päivään 40 mm koolla, 200 metrin vesitiiviydellä ja Powermatic 80 -koneistolla. Väriksi otin mustan. Mennään tällä nyt siihen saakka kun tekee jotain muuta mieli. Oulun korua pitää vielä kehua hyvästä palvelusta. Aika hyvät katteet näissä "Pirkka-kelloissa" taitaa myös olla. Sen verran hyvä alennus tuli kellosta ihan kysymättä. Eli kellojen Volkswagen tai Skoda tuli ranteeseen. DS Actionin taidan vielä pitää, onhan hyvä olla yksi kello, josta voi katsoa paljonko kello oikeasti on :-D