Löytyisiköhän foorumilta syvällisempää tietoa Valmet/Aika-seinäkelloista... Internetistä löytyy aika rajallisesti tietoa. Mitä olen saanut kursittua eri lähteistä kokoon on, että 1950-luvun alussa kellotuotanto aloitettiin ja koneistoja valmistettiin Tampereella. Puiset kellokotelot taas ilmeisesti valmistettiin Salossa, samalla tehtaalla kuin Saloran radioiden ja televisioiden kuoret. Vuonna 1969 kellojen yksinmyyntioikeus siirtyi Pentti Kiurulle Pirkkalaan ja myöhemmin hän ilmeisesti sekä valmisti että myi kelloja Aika-brändillä, Valmet lopetti kaiken kellojen valmistukseen liittyvän vuonna 1976.
Avoimia kysymyksiä...
Kuka Pentti Kiuru oli, entinen Valmetin työntekijäkö? Entä koska hän lopetti tarkalleen kellojen valmistuksen, ilmeisesti 1980-luvun lopulla? Oma 1987 vuonna ostettu Aika-merkkinen kello kävi hiljattain kellosepällä huollossa ja hän muisteli Kiurun toiminnan loppuneen siihen, kun hän alkoi käyttää kelloissaan kiinalaisia heikkolaatuisia koneistoja, vuodesta ei muistikuvaa. Omassa kellossani on laadukas saksalainen koneisto... Eli ilmeisesti Kiuru ei valmistanut koneistoja itse, vaan Valmetin koneistot jäivät Aika-kelloista pois 1976 vuoden jälkeen?
Minne puisten koteloiden valmistus siirtyi Salosta? Siellä tuskin niitä tehtiin loppuun asti, koska puiset radio- ja televisiokotelot väistyivät jo 1980-luvun alussa. Valmistettiinko koteloita samassa tehtaassa myös Junghansille? Aika ajoin näkee Jungans-merkkisiä vain Suomen markkinoilla olleita kellomalleja, joidan kotelot lasin koristeineen ovat lähes identtisiä Valmetin Matin ja Heikin kanssa.
Tekninen kysymys vielä...
Omistan myös Valmetin merkillä olevan kellon 1970-luvun alusta, malli on ilmeisesti Matti, vaikkei sitä kotelossa missään luekaan. Hienokuntoinen kirpputorilöytö ja käy hyvin ja pysyy ajassa, muttakello ei lyö. Onkohan ongelma helposti ratkaistavissa, vai vienkö suosiolla kellosepälle? Lyöntijousi ei ole poikki vaan otti vedon vastaan, mutta kun kellon pitäisi lyödä, ei tapahdu mitään, ei edes kuulu mitään normaalista käynnistä poikkeavia ääniä. Valmetin kellothan ovat amatöörinkin huollettavissa periaatteessa tosin paljon on asioita, joita ei ilman kellosepän erikoisvälineitä pysty tekemään. Aika-kellon huolto laakereiden supistuksineen maksoi 250 euroa ja sepälle jäi vielä huoltoon 1800-luvun lopun perintökalleus eli koristeellinen Junghans, josta tullee vielä suurempi lasku. Tässä vain mietin, paljonko on budjettia Valmetin lyöntikuntoon laittoon.
Avoimia kysymyksiä...
Kuka Pentti Kiuru oli, entinen Valmetin työntekijäkö? Entä koska hän lopetti tarkalleen kellojen valmistuksen, ilmeisesti 1980-luvun lopulla? Oma 1987 vuonna ostettu Aika-merkkinen kello kävi hiljattain kellosepällä huollossa ja hän muisteli Kiurun toiminnan loppuneen siihen, kun hän alkoi käyttää kelloissaan kiinalaisia heikkolaatuisia koneistoja, vuodesta ei muistikuvaa. Omassa kellossani on laadukas saksalainen koneisto... Eli ilmeisesti Kiuru ei valmistanut koneistoja itse, vaan Valmetin koneistot jäivät Aika-kelloista pois 1976 vuoden jälkeen?
Minne puisten koteloiden valmistus siirtyi Salosta? Siellä tuskin niitä tehtiin loppuun asti, koska puiset radio- ja televisiokotelot väistyivät jo 1980-luvun alussa. Valmistettiinko koteloita samassa tehtaassa myös Junghansille? Aika ajoin näkee Jungans-merkkisiä vain Suomen markkinoilla olleita kellomalleja, joidan kotelot lasin koristeineen ovat lähes identtisiä Valmetin Matin ja Heikin kanssa.
Tekninen kysymys vielä...
Omistan myös Valmetin merkillä olevan kellon 1970-luvun alusta, malli on ilmeisesti Matti, vaikkei sitä kotelossa missään luekaan. Hienokuntoinen kirpputorilöytö ja käy hyvin ja pysyy ajassa, muttakello ei lyö. Onkohan ongelma helposti ratkaistavissa, vai vienkö suosiolla kellosepälle? Lyöntijousi ei ole poikki vaan otti vedon vastaan, mutta kun kellon pitäisi lyödä, ei tapahdu mitään, ei edes kuulu mitään normaalista käynnistä poikkeavia ääniä. Valmetin kellothan ovat amatöörinkin huollettavissa periaatteessa tosin paljon on asioita, joita ei ilman kellosepän erikoisvälineitä pysty tekemään. Aika-kellon huolto laakereiden supistuksineen maksoi 250 euroa ja sepälle jäi vielä huoltoon 1800-luvun lopun perintökalleus eli koristeellinen Junghans, josta tullee vielä suurempi lasku. Tässä vain mietin, paljonko on budjettia Valmetin lyöntikuntoon laittoon.