Hienoja uutuuksia Rolexilta. Peukkua ylös etenkin sille, että maxicasesta luovuttiin. Omaan silmään hienoin uutuus on uusi Oyster Perpetual, etenkin kirkkaan vihreätauluinen.
Oliko subi nyt ainoa oikea uutuus, muissa oli vain uusia rannekkeita tai taulun värejä?
Vaikka jotkut maxi casesta pitivät niin minusta mittasuhteiltaan paluu vanhempaan ja milli lisää oli oikea suunta. Sinänsä on toki 40 -> 41mm muutos lähellä pyhäinhäväistystä, mutta hyvin hillitty päivitys tuo tietenkin oli. Koneiston päivitystähän tässä odotti lähinnä.
En myöskään ole oikein noista kumirannekkeista vakuuttunut sky-dwellerin kanssa. 30-40 tonnin kello joka ei ole sporttikellomallistoa, ja kumiranneke. Mihin tämä maailma on menossa jne?
On muuten mielenkiintoista nähdä miten turkoosi, oranssi ja punataulu tulee kestämään aikaa.
Tuosta sky-dwellerin kumirannekkeesta tulee kyllä Dolly Parttonin lause mieleen: "Ette usko kuinka paljon maksaa näyttää näin halvalta"
Hienoja uutuuksia Rolexilta. Peukkua ylös etenkin sille, että maxicasesta luovuttiin. Omaan silmään hienoin uutuus on uusi Oyster Perpetual, etenkin kirkkaan vihreätauluinen.
Ihan mielenkiinnosta kiinnostaisi tietää, että vaativako suomalaiset Rolex-ad:t (3 kpl) tätä nykyä myös jonkinlaista ostohistoriaa liikkeestä, että pääsee edes jonottamaan teräksistä sporttirolexia? Puhumattakaan että sellaisen voisi ostaa?
[klip klip]
Onko tämä nyt siis käytäntö myös Suomessa?
Iselläni on sattumoisin tuo Tudor BBC parhailaankin ranteessa, eikä sitä ole kolmessa vuodessa kukaan siitä hoksannut, ei edes vaimo. Yksi syy siihen, miksi olen päättänyt olla hankkimatta Rolexia, mieluummin menen tutkakatveessa kun olen vetämässä hihaa kellon päälle.
Ainoana asiakkaana, T-paidassa, shortseissa ja Rolex-ranteessa. Myyjää en saanut vartin odotuksen jälkeen.
Tilanne tiettyjen mallien saatavuudessa on tietysti hankala, mutta mielestäni Rolexia syytetään tässä asiassa turhaan. Tehdas tekee lähemmäs miljoona kelloa vuodessa, eli 10-50 kertaa enemmän kuin kilpailijat. Markkinointi on ollut erinomaisen johdonmukaista jo yli puoli vuosisataa ja kellosta on tullut ainoa globaalisti "suurten massojen" tuntema laatu- & kerskamerkki. Aasian maitten, lähinnä Kiinan, vaurastuminen ja sosiaalisen median mahdollistama kelloilla pröystäily ja laumasieluisuus on ampunut tiettyjen mallien suosion taivaisiin. Mukana on myös investointikuplaa, jolla hankintaa voi perustella ainakin vaimolle.
Vaadimme siis tuotannon lisäämistä. Rolex kuitenkin toimii juuri niin kuin parhaaksi katsoo, sen ei tarvitse välittää asiakaskunnan jupinoista. Sen kunniaksi on sanottava sekin, että se ei ole viisinkertaistanut suosituimpien melliensa hintoja, jolla ongelma osittain ratkeaisi. Tuotannon lisääminen taas ei noin vain onnistu, erään arvion mukaan (tiettävästi yhtiön sisältä) merkittävä tuotannon lisääminen vaatisi noin 600 kellosepän palkkaamista, joilta vaaditaan 6-7 vuoden työkokemus. Ei onnistu edes Sveitsissä. Miksi valmistus painottuu ulkoa katsoen vääriin malleihin on taas kysymys johon ei vastausta saada. Voi olla, että jos saatavilla olevien mallien sijaan tehtäisiin enemmän SS sporttimalleja, ei kauppiaitten vitriineissä olisi enää yhtään kelloa, joka olisi vielä pahempi tilanne kuin nyt. Rolexillahan ei nykytilanne ole mitenkään hankala, sosiaalisesti paineenalaiset ostajat joutavatkin kärsiä.
Minun ratkaisuni ongelmaan: ostakaa Grand Seiko ja nukkukaa paremmin.
Kellofoorumi on Tyyliniekan ylläpitämä kelloaiheinen yhteisö, joka tavoittaa kuukausittain jopa kaksikymmentä tuhatta vierailijaa.