.

Vs: Luopuisitko lempikellostasi, mikälli joku tarjoaisi 2X ostohinnan?

Casiodude sanoi:
EJL sanoi:
Jos kellolla on minulle tunnearvoa, niin miksi luopuisin siitä ns. normaalissa elämäntilanteessa?

Ymmärtäisin luopumisen jos olet rahaton ja tarvitset rahaa johonkin poikkeukselliseen/yllättävään menoon.
Muuten en näe mitään syytä luopumiseen. Rahani teen toisaalla, kellot on ainoastaan harrastus.

No tilanne oli omassa tilanteessa se, että en ollut aikeissa myydä kelloa missään vaiheessa. Mutta sain tarjouksen " voin nyt heti maksaa sinulle x€, tarjous pitää hyväksyä tai hylätä heti"

Itse suostuin, heräsin jopa yöllä, kun luulin että olin nähnyt unta. Siinä se setelinippu oli.

En usko, että kieltäytyjiä oikeassa maailmassa löytyy kovinkaan paljoa.
Koska tuollaisia tarjouksia ei vaan tule, ikinä.

Selkeästi tunnearvo tuota kelloa kohtaan ei ollut korkea.
Se että on vain ajatus, ettei koskaan myy kelloa ei tarkoita mitään.
Todellinen tunnearvo on aivan eri asia.

En tiedä minkälainen tuo sinun tilanteesi oli, mutta oletan ettei kyseessä ollut esim. isoisän sinulle lahjoittama kello tai vaikkapa kello jonka hankit lapsesi syntymän kunniaksi joka on tarkoitus luovuttaa myöhemmin lapsellesi tai vaikka kello jonka hankit varta vasten omiin häihin.

Casiodude sanoi:
arbit sanoi:
Itse käyn työkseni haastavia neuvotteluja, se että keskustelussa provosoituu tai pahimmassa tapauksessa suuttuu useinmiten heikentää omia asetelmia.
Olen tehnyt sitä niin kauan, että osaan asettua tilanteen ulkopuolelle ja pitää pään kylmänä.

Rölli mikä rölli.
Eipä taas kovin pitkään kestänyt kun pää levisi röllillä.

Tuossa mielestäni sopiva foorumi tälle keskustelulle.

Veljeyteen kuuluu jakaa sijoitusvinkkejä, joten mistä kellosta saa 6kk ostamisesta tuplahinnan? Aika harva kertoo kellokaupoissa tulleista voitoista, tosin ei tappioistakaan, mutta hyvät kaupat herättää uteliaisuuden, varsinkin kun sellainen otetaan puheeksi.

Casiodude saa seuraavat kolme päivää lukea foorumia, jonka aikana postaaminen on evätty.

Henkilöön kohdistuva kettuilu ja vänkääminen ei kuulu tälle foorumille. Sillä ei ole mitään tekemistä kriittisen keskustelun kanssa.

^minä pidän tästä foorumista, periaatteista ja muistakin arvoista kuin rahalla mitattavista. :goodjob

Raha on herkkä tai sen ansaitseminen on herkkä aihe joillekkin.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan etten luopuisi lempikellostani 2x osto hintaan, jostakin muusta kellosta ehkä.
Oikeastaan mistään tarve-esineestä, jonka hankinta hinta ei ole kymmeniä tuhansia tuskin luopuisin.

Parantumattomana kapitalistina luopuisin lähes varmuudella. Fyrkka on aina fyrkkaa :P

Casiodude sanoi:
Matikkapää temppuilee, eli saamani hinta oli 2,3 kertainen omaan ostohintaan. Ostin noin 6 kk sitten.

Huomattava summa.
Kello ei ole ns. Hyllytavaraa, ebaystä voi löytyä yksittäisiä.

jälleenhankintahinta vähemmän kuin saamani hinta.

Näin on käynyt kerran aikaisemmin. Silloin vaihtui auton omistaja,
taas kerran tarjottu hinta oli niin suuri, että ei voi mitenkään
kieltäytyä.

Mulla tulee väkisin mieleen tuosta kaupan rakenteesta, että ainakin huonoa omatuntoa potisin. Jos kyseessä on oikeasti ollut arvokkaampi tuote, näen ainoastaan kaksi vaihtoehtoa.

1. Kello ostettu 6kk sitten hävyttömän paljon alle markkina-arvon ihmiseltä joka ei ole tiennyt kellon oikeaa arvoa
2. Kello myyty nyt todelliseen ylihintaan hyväuskoiselle ostajalle joka ei ole tiennyt kellon oikeaa arvoa

Tietenkin "tilaisuus tekee varkaan", mutta ei niillä kannata kuitenkaan julkisesti rehennellä.

Ollaan nyt tarkkana spekulointien kanssa ja pysytään hyvän maun rajoissa.

Olen siitä onnellisessa/onnettomassa asemassa että en voi nimetä lempikelloani sillä niitä on kaksi. Toinen on Bremont U-2 Blue Dial joka on ollut jopa parempi kuin odotin. Sen myisin kuitenkin ilman muuta koska korvaava on helppo hankkia myntivoitolla heti kun mieli tekee.
Toinen lempparini on Glycinen kultainen pukukello vuodelta 1969. Sitä en todellakaan myisi tuplahinnalla koska sain sen mielestäni hyvinkin edullisesti ja sen kunto on loistava. En löytäisi mistään yhtä hienoa kelloa alkuperäisellä enkä tuskin sillä tuplahinnallakaan. Lisäksi Glycinellä on paljon tunnearvoa minulle eikä sitä suinkaan vähennä se että ostin sen aikanaan Åbergin Callelta.

Tuplahintaan en luopuisi esim. nykyisestä Doxastani. Enkä välttämättä muutamista muistakaan kelloistani.

Casiodude nyt on ollut aiemminkin vetoamassa rationaalisuuteen ja tutkimukset sitä ja kuluttajat tätä ja perää varmaankin asioiden loogisuutta. Tutkimuksetkin pätevät massoihin/segmentteihin, mutta ne eivät päde kaikkiin yksilöihin lähellekään. Ensimmäinen virhe on nähdä ihmiset kuluttajina, koska monet ihmiset eivät ajattele niin, eivät edes alitajuisesti. Minusta Casiodude on luonut itselleen vähän liian yksinkertaisen kuvan kelloharrastajista ja yleensäkin maailmasta.

Itse olen ollut hyvin immuuni kaikenlaiselle markkinoinnille ja mainostamiselle melkeinpä teinistä asti. Monesti olen mennyt ns. mainstreamia vastaan muutenkin, en siksi, että kapinoisin ja/tai haluaisin olla erilainen, vaan siksi, että se on vain ollut minun tyylini tehdä asioita ja se on tuntunut luontaiselta ja hyvältä. Rahakaan ei merkitse kaikkea, vaikka sitä on hyvä olla ja se tekee asiat monesti helpommiksi. Sitten reiluna kolmekymppisenä tein myönnytyksiä mainonnalle ja viimeisten puolenkymmenen vuoden aikana mainonnasta on jopa ollut muutaman kerran ihan hyötyäkin itselleni konkreettisesti. Olen siis ostanut tuotteen/palvelun muutaman kerran, kun olen muistanut sen mainoksen ja minulla on ollut tarve. Toisaalta en sitten nykyään katso televisiota oikeastaan ollenkaan.

Kuitenkin, kaikkia yksilöitä ei kannata niputtaa samaan nippuun, tai ei edes eri segmentteihinkään.

Täällähän on ollut oikein actionia ???. Mutta alkuperäiseen kysymykseen: luopuisinko lempikellostani 2Xhintaan?. Vaikea kysymys, se olisi aika paljon rahaa. Mutta kyseinen kello on uniikki, sitä on tehty vain yksi kappale ja juuri minulle tilauksesta. Ei sillä oikein ole hintaa. No, tietty se hinta minkä siitä maksoin. Houkutus varmaan olisi kova. Mutta jos myisin, ottaisi todella kovasti päähän ja soimaisin siitä itseäni. Sitä kelloa ei saisi mistään enää. Eri asia voisi olla jos olisi joku jonka tietäisin voivani ostaa uudelleen.

Juuh, minulla on pari naurista, Omegaa, joista toisen olen saanut isätä lahjaksi ( normi 12h) ja se toinen taasen on isän oma kello 24H taululla. Muistan kun istuin isän polvella ja opeteltiin kelloa. Siis niitä kahta en myisi tupla hinnasta. mutta... Jos eteen ladotaan tarpeeksi rahaa, esim *50 niin kyllä siinä vaiheessa olisi jo nikottelun paikka. Takakannet vain haluaisin koska niissä on jutun ydin.

Alkuperäiseen kysymykseen helppo vastata. EN luopuisi.

No myönnetään että oma kommenttini meni jo hitusen riman alle ja oli näkökannaltaan suppea. Pahoittelut siitä, ei kuulu tänne foorumille.

Onhan kuitenkin mahdollista, että kyseessä on ollut todella harvinainen kello, jolle ei ole oikeaa markkinahintaa. Keräilijä saattaa maksaa hyvässä lykyssä vaikka kuinka paljon, vähän niin kuin taulut yms.

Ja kyllä, itsekin myisin tuplahinnasta. Tällä hetkellä yhdessäkään kellossani ei ole tunnearvoa tippaakaan :)

Raha on kivaa mutta onneksi toistaiseksi maailman menosta ja rahan vallan kehityksestä ja keskittymisestä huolimatta suurin osa maailman ihmisistä tykkää enemmän rahan käyttämisestä kuin hankkimisesta. Se tarkoittaa mm. sitä, että kaikki ei ole aina kaupan.

Lisään omaan listaani "tyylin". Muistaahan sen epämiellyttävänä, kun on kiireessä ollut jotain kauppaamassa ja on suostunut tylyyn alennusmyyntiin rehvakkaalta ostajataholta arvotavarassa. Molemmille puolille olisi syytä jäädä hyvä mieli.

Sama koskee edullista kierrättämistä, tunne on usein rahaa tärkeämpää. Jos ostajakandidaatti on epäkunnioittava, mieluummin antaa tavaran jopa ilmaiseksi sellaiselle, joka on ystävällinen ja tarvitseva.

PS. Kiitos administraatio linjauksesta. Arvostan.

Kellojen harrastaminen harrastusmielessä on vahvistunut ainakin itselleni voimakkaasti, niin ja tietenkin rajalliset pelimerkit hillitsevät heikkoa mieltä :D
Pakko myöntää, että suurinta mielihyvää olen kokenut antaessani muutamia kelloja lahjaksi lähipiirilleni :gift Siinä muuten oiva keino karsia kokoelmaa!

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 169
Jäsenet
7 604
Uusin jäsen
Seamaster AT150
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back