.

Vs: Luopuisitko lempikellostasi, mikälli joku tarjoaisi 2X ostohinnan?

Minulla on useampia lempikelloja... Useimpien kohdalla kaksinkertaiseen hintaan en olisi valmis myymään missään tapauksessa. Annetaan ensin tylsin esimerkki. Huusin eBaysta kympillä kellon, joka oli kuusikymmentä luvun alusta kotoisin oleva Camy. Muiden huutajien puute selittyy varmaan paljolti sillä että kello ei ollut käyntikunnossa, vaan tarvitsi huollon. Taulu ei ollut myöskään alkuperäinen, jonka huoltotaitoiset harrastajat ovat saattaneet huomata. Kello tuli kuntoon, ja tein siihen uuden taulun itse. Sen verran vaivaa tuohon näin, että kaksinkertaisella hinnalla en tietenkään luopuisi. Tosin kovin suurta tunnearvoa tuolla ei ole, joten olisi se tarpeeksi hyvällä tarjouksella ostettavissa.

Sitten toinen tapaus. Ensimmäinen säädyllinen mekaaninen kelloni O&W MP ei maksanut sekään paljoa, mutta ominaisuudet ovat hintaansa suuremmat. Paljon käytössä olleena monessa elämänvaiheessa sillä on jo pientä tunnearvoa. Tuplahintaan on jo vaikea löytää vastavan laatuista kelloa tilalle, joten en myisi vielä kaksinkertaiseen hintaan. Myöskään tuota versiota kyseisestä kellosta ei meinaa enää löytyä helposti. Sopiva hinta olisi periaatteessa kuitenkin tarjottavissa, vaikka olisi vaikea kuvitella sen olevan ostajan kannalta järkevä tarjous.

Nyt ranteessani oleva isoisän viimeiseksi jäänyt rannekello on mielestäni upea jo kellona. Pari vastaavaa olen nähnyt myynnissä aika korkealla hinnalla (~700 €). Silti tuostakaan korkeahkosta hinnasta tupla ei oikein riittäisi kellon pois ostamiseen. Ei muutama tonnikaan vielä aiheuttaisi paineita harkintaan. Sen verran tunteellinen olen, että myyminen, kuinka hyvään hintaan hyvänsä, jäisi kaivelemaan todella pahasti. Muutama tonni ei tee ihmeitä elämälle, ja tuota olisi mahdoton korvata.

Tällä hetkellä kuin on vain yksi kello, niin en luopuisi.

Minulla on tällä hetkellä kahdeksan kelloa, joista kuusi vintagea. Kellojeni markkinahinnat asettunevat haarukkaan 1.500-18.000 euroa. Vertailen markkinahintaan, sillä ostohinta on kauan omistetun kellon kohdalla pöhkö vertailukohta.

Kellokokoelmaani ei ole tarkoitus kasvattaa, muttei juuri supistakaan. Vaikka jonkinasteinen keräilijä olenkin ja pidän kelloistani, mitään sen kummempaa tunnesidettä minulla ei niistä yhteenkään ole. Eli jos hinnoista sovitaan, luopuminen on mahdollista.

Noiden halvemman pään kellojen kanssa en lähtisi tuplahinnalla säätämään, ellei edessä olisi huolto, jolloin se vaiva ja ne kulut säästyisivät. Jos saisin 18.000 euron kellosta 36.000, tietysti myisin sen.

Toisaalta luonteeni ei antaisi myöten kusettaa, joten tekisin kyllä ostajalle selväksi kellon todellisen arvon ennen kauppojen tekoa (jolloin kaupat varmaankin tyssäisivät siihen).

Mistä kellosta oli kyse?

Pitipä nyt pukea ajatus sanoiksi, kun tunteita muillakin selvästi herännyt.

Lähtökohtaisesti keskustelu aiheesta olisi voinut olla hedelmällistä, mutta oletan että närkästystä herätti otsikon ja ketjun alkupään todistelun ristitiita. Jos kysytään asiaa X, voi vastaajasta tuntua loukkaavalta, jos kysyjä alkaa järkeistämään tämän motiiveja ja kumoamaan mielipidettä. Kenties kerran tai kaksi tämän voisi ajatella toimivan keskustelunherättelyn nimissä, mutta rajansa kai kaikella?
Mielipidettä kysyttäessä sen antajan motiivien kunnioittaminen on osa sivistynyttä keskustelua, vaikuttivatpa ne miten päälleliimatuilta tai tekopyhiltä hyvänsä.

Lisäksi kellon antaminen isältä pojalle on mielestäni melko sopivaa, jos isä sattuu keräilemään kelloja..? :)

Meillä on yhdellä kellolla menossa jo kolmas sukupolvi ja tarkoitus jatkaa perinnettä.

Sanotaanko, että alkupostauksessa oli lievä ristiriita, joka saattoi aiheuttaa sen, että juttu lähti osittain lapasesta. Kysymyshän kuului luopuisitko lempikellostasi ja tarinan kello oli joitakin kuukausia aikaisemmin hankittu... lempikello?

On hienoa, että kello kulkee sukupolvelta toiselle. Vaikka minullakin on perintökello, se ei ole lempikelloni. Monet vanhat kellot ovat aika pieniä. Lempikelloni vaihtelee ja on tällä hetkellä pari kuukautta sitten hankittu. Joten miksipä lempikello ei voisi olla uudehkokin. Minusta kelloon ei tarvitse liittyä mitään erikoista, en muutenkaan kiinny niihin niin, ettenkö sopivalla hinnalla möisi.

Alkuperäinen tarina on huikea: "Ostin kellon Sepältä noin puoli vuotta sitten ja möin sen nyt kaksinkertaisella hinnalla, joka on nyt käypä markkinahinta" :)

MiesLepakko sanoi:
Pitipä nyt pukea ajatus sanoiksi, kun tunteita muillakin selvästi herännyt.

Lähtökohtaisesti keskustelu aiheesta olisi voinut olla hedelmällistä, mutta oletan että närkästystä herätti otsikon ja ketjun alkupään todistelun ristitiita. Jos kysytään asiaa X, voi vastaajasta tuntua loukkaavalta, jos kysyjä alkaa järkeistämään tämän motiiveja ja kumoamaan mielipidettä. Kenties kerran tai kaksi tämän voisi ajatella toimivan keskustelunherättelyn nimissä, mutta rajansa kai kaikella?
Mielipidettä kysyttäessä sen antajan motiivien kunnioittaminen on osa sivistynyttä keskustelua, vaikuttivatpa ne miten päälleliimatuilta tai tekopyhiltä hyvänsä.

Lisäksi kellon antaminen isältä pojalle on mielestäni melko sopivaa, jos isä sattuu keräilemään kelloja..? :)

Veit jalat suustani. Juurikin näin :agreed:

Casiodude sanoi:
Tehkää sama perässä. Hankkikaa jotakin ja tuplatkaa rahanne. :rock

Kyllä sille pojalle ne rahatkin kelpaa, kellon ohessa... :gift

Heko heko... No miten olisi 6 kertaistaminen markka aikana hankittu -90 luvun loppupuolella oleva omaisuus nyt euroissa enämpi kuin silloin markoissa. Osa tuottanut tuloja jo saman minkä maksoin. Silti ei tarvetta myydä. Ne myy jotka tarvii massia.

jyzzzy sanoi:
Mistä kellosta oli kyse?

Tämä kiinnostaa minuakin, koska itse otan lähinnä takkiin kellojen myynnissä. Ja voisin myydä lempikelloni tuplahintaan, kun kaupasta saa samaa kelloa hyllystä. Vaikeaa olisi luopua eräästä tunnearvoa nauttivasta kellosta, joka on jäänyt lähes ainoana muistona kuoleman jälkeen. Tämän kellon arvo on ihan max 1000 euroa ja vaikka siitä saisi kaksi kiloa, puhutaan silti taskurahoista.

Nyt vähän kaduttaa kun provosoiduin Casioduden ilkkuvalta kirjoituksesta, tosin sen tarkoituskin oli provosoida. Olen pahoillani, että moukkamaisesti kehuin saavutuksiani mutta kuitenkin mitä pidemmälle on edetty sitä varmempi olen, että alkuperäinen tarina on fiktiivinen tai ainakin vahvasti liioiteltu. Se seikka että vieläkään ei ole selvillä mikä kello oli kyseessä tukee päätelmääni.

Ostin Omega Seamaster 300m chronon vuonna 2000. Ovh. oli 15600 markkaa. Maksoin vehkeestä10000 markkaa. Ihan hyvä ja kuvasti jälleenmyyjän katetta. Nyt euro aikana kellosta pyydetään n.2300€. Myisinkö?En.

Moro
Ei ole semmoista kerrointa millä luopuisin esimerkiksi vaikka Ruudolf Piilin suklarista....
Nolla kun on huono kertoa millään.... :spam

Itse en näe järkeä luopua mielikellosta vaikka siitä saisi tuplahinnan, sillä tuskin samanlaista löytyy mistään yhtään halvemmalla tai samalla rahalla jos sellaisen haluaa myöhemmin uudelleen. Tai sitten kello ei ollut oikeasti todella mieluinen.
Täältäkin saa lukea juttuja joissa ollaan harmiteltu kun on myyty kello pois ja jopa ostettu samanlainen myöhemmin uudelleen. Ehkä akuuttiin rahapulaan tuo voisi olla perusteltua, mutta muuten .....???????

Ainoa syy miksi olen joskus jonkun kellon myynyt, on se ettei se ole saanut riittävästi ranneaikaa ja tilalle on hankittu toinen joka saa sitä.

Oman kellon sovelias myyntihinta on jokaisen oma asia ja siis hinta on oikea juuri silloin kun on sen valmis myymään. Eli jos tuplahinta on ok, se on ok.

Oma kontribuutioni keskusteluun on Omega Geneve, josta en tupla- tai triplahintaan luovu. Syynä on se, että se periytyy aikanaan esikoispojalleni ja olen osana tätä luopumisprosessia myös kerännyt hyviä muistoja kello ranteessa. Viimeisin muisto on tältä päivältä kun pidin kelloa ranteessani kuopukseni ristiäisissä. Näin esikoiseni saa oman velipoikansa ristiäisissä olleen kellon haltuunsa aikanaan.

Tätä kelloa ei mitata rahassa, mutta monet muut kyllä voin ja pystyn.

Maira sanoi:
Oman kellon sovelias myyntihinta on jokaisen oma asia ja siis hinta on oikea juuri silloin kun on sen valmis myymään. Eli jos tuplahinta on ok, se on ok.

Oma kontribuutioni keskusteluun on Omega Geneve, josta en tupla- tai triplahintaan luovu. Syynä on se, että se periytyy aikanaan esikoispojalleni ja olen osana tätä luopumisprosessia myös kerännyt hyviä muistoja kello ranteessa. Viimeisin muisto on tältä päivältä kun pidin kelloa ranteessani kuopukseni ristiäisissä. Näin esikoiseni saa oman velipoikansa ristiäisissä olleen kellon haltuunsa aikanaan.

Tätä kelloa ei mitata rahassa, mutta monet muut kyllä voin ja pystyn.

Ai että nuo oli hienoja aikoja. Minun kuopus täytää tänä vuonna 24 vuotta ja haltuunsa sen meidän suvussa perintönä siityneen Hamiltonin kultaisen taskukellon aikanaan, sitäkään ei voi rahassa mitata. Raha on aina vaan rahaa mutta perinteet on jotain aivan muuta.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 169
Jäsenet
7 604
Uusin jäsen
Seamaster AT150
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back