Esittele itsesi

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Esittele itsesi

tommi2 sanoi:
Kysynkin, mistä kannattaisi "vakava tutustuminen" kelloihin aloittaa? Mistä oppii arvioimaan kellon oikean arvon? Muita vinkkejä aloittelijalle? Onko tästä aiheesta oma ketju jo olemassa (jos ei kannattaisiko aloittaa)?

Kannattaa aloittaa asenteesta, esim. valitse se minkä oikeasti haluat. Jos joku ei kellossa miellytä, niin jätä ostamatta. Tulee vähemmän hutiostoja, jatkuvalla vaihtamisella tuppaa käteiskassa kulumaan. Ja vaikka kaikki tuntuisi täydelliseltä tänään, niin parin kuukauden päästä mieli voi olla muuttunut. Käytetyn kellon arvosta saa käsityksen kahlaamalla läpi myyntipalstoja. Esim. tällä foorumilla arkistosta löytyy myydyt/vaihdetut tai muuten myynnistä poistettujen kellojen ilmoitukset. Eihän ne koko totuutta kerro, mutta ainakin pyyntihinnan. Käytettyjä ostaessa pitää muistaa myös se että kello vaatii huollon jossain vaiheessa. Huolto lisää kuluja ja myydessä ei yleensä huollon hintaa saa täysimääräisenä takaisin, vaikka myisit eilen huolletun kellon. Toki se voi lyhentää myyntiaikaa. Jos ajatus on kierrättää kelloja ranteessa ostamalla ja myymällä, niin kannattaa katsella harkinnan alla olevan kellon myyntiaikoja myyntipalstoilla.
 

kuoris

Jäsen
Liittynyt
13.4.2016
Viestit
175
Vs: Esittele itsesi

tommi2 sanoi:
Kysynkin, mistä kannattaisi "vakava tutustuminen" kelloihin aloittaa? Mistä oppii arvioimaan kellon oikean arvon? Muita vinkkejä aloittelijalle? Onko tästä aiheesta oma ketju jo olemassa (jos ei kannattaisiko aloittaa)?

Tässä jotain vinkkejä, ei kuitenkaan mitään absoluuttisia totuuksia vaan omia mielipiteitä:

Jos ostat uuden kellon älä koskaan maksa ovh hintaa vaan kysy tarjouksia eri paikoista. Tällä hetkellä en tiedä merkkiä tuossa mainitsemassasi hintaluokassa jolta ei saisi alennuksia, no kai niitäkin on. Vältä harmaatuojia jos tarjous ei ole todella hyvä.

Käytettyjä saa edullisimmin yksityisiltä.

Pyri hankkimaan aluksi muutama erityylinen kello kun et voi millään tietää mistä tulet loppujen lopuksi pitämään. Jos ostat arvostettuja merkkejä kohtuuhintaan niistä yleensä pääse aika pienellä tappiolla eroon, hyvällä tuurilla ja pitkällä myyntiajalla voi jopa jäädä omilleen tai tehdä pienen voiton.

Kun joku malli kiinnostaa kannattaa siitä etsiä kaikki mahdolliset arvostelut sun muut netistä, niistä saa hyvin tietoa. Toki nämä ovat paljon makuasioita.

Tervetuloa mukaan! :)
 

Pete01

Uusi jäsen
Liittynyt
21.5.2017
Viestit
21
Vs: Esittele itsesi

Uusi foorumilainen esittäytyy

Olen 35v mies asun nykyään Eurajoella. Naimisissa ja kaksi lasta. Harrastus lähti kiinnostuksesta hienomekaniikkaan, töitten kautta. Työskentelen mittaustyönjohtajana. Kelloja on ollut ja mennyt. Nykyään kokoelma on aika vaatimaton ja koostuu kahdesta Tagista Carrera ja Aquaracer, muutamasta Kiina-automaatista, G-Shockista ja Glycine combat subista. Unohtamatta vaarin kullattua Citizeniä 70-luvulta joka on ainut kello mitä en myy tai kanita. Nyt alkaa olla taas pian aika uudelle kellolle kun talo on valmis eikä tule enää ihan niin yllättäviä menoja. Tai ainahan niitä perheelliselle tulee ???? Hieno harrastus tämä on vaikkei muita "kellomiehiä" ystäväpiirissä olekaan, harrastan myös radiohjattavia, lähinnä lentäviä.


Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Esittele itsesi

Tervetuloa foorumille. Liekö sinulle tullut sellaisia ajatuksia, että kellot ovat osa jälkeläisten perintöä? Mulla on karu aavistus siitä, että omat kellot lähtevät aikanaan ennakkoperintönä pojilleni. :-D
 

Pete01

Uusi jäsen
Liittynyt
21.5.2017
Viestit
21
Vs: Esittele itsesi

Kyllä varmaan ainakin vaarin kello menee perintönä eteenpäin kun on niin pienikin että voi sopia noille tyttölapsillekkin. Epäilisin että jotain vaimon kelloja voi mennä ennemmin ennakkoperintönä ???? Graali tietysti jää kunhan ensin päätän mikä se on, vaihtoehtoja on vielä liikaa mutta Tourbillon se tulee olemaan vaikka senkin viehätys on hiukan kaikonnut kun kiinalaisetkin noita nykyään vääntää..

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 

mrtictac

Uusi jäsen
Liittynyt
1.7.2017
Viestit
10
Vs: Esittele itsesi

Moi,

Olen 23-vuotias kelloharrastusta aloitteleva opiskelija. Aloitin keräilyn viime kesänä ostamalla Christopher Ward C60 Trident Pro 600 -diverin. Tänä kesänä on taas kova kellokuume päällä ja harkitsen pukukellon hankkimista, mutta opiskelijan kukkaro ei kyllä kestä joka vuosi uutta hankintaa. Unelmana on hankkia joskus tulevaisuudessa IWC Portofino Chronograph Milanese-rannekkeella.
 

Arms

Uusi jäsen
Liittynyt
21.7.2017
Viestit
19
Vs: Esittele itsesi

Morjens,

Olen 36-vuotias kelloa käyttävä mies. En ainakaan vielä määrittele itseäni kelloharrastajaksi, mutta kelloista kiinnostuneeksi kylläkin.

Nuoruudessani tulin pitäneeksi jotain Citizen tms. kelloja aina niin kauan kuin ne omassa käytössä kesti. Kun kännykät ilmestyivät maailmaan ja oman sellaisen hankin joskus -90 luvun lopulla, jäi rannekello pikkuhiljaa ranteesta pois. Viimeisin Citizen kello oli sellainen auringonvalosta energiansa ottava. Tuo kyseinen kello hajosi ja käytin sen huollossa, jonka jälkeen se hajosi uudelleen. Tuon jälkeen meni useita vuosia ilman kelloa.

Muutama vuosi sitten sain vaimolta huomenlahjaksi Certinan titaanisen DS Action kvartsi kellon. Tuota onkin sitten pidetty ahkeraan viime vuodet ja olen siitä tykännyt kovasti. Viime jouluna ostin itselleni Samsungin Gear S3 älykellon, joka osoittautui hieman turhaksi tai huonoksi hankinnaksi. Pääasiassa ongelma on sen Tizen käyttiksen tuomat rajoitteet. Olen kuitenkin kelloa ranteessa pitänyt, koska se on töissä varsin kätevä.

Olen koko viime talven himoinnut automaattikelloa. Työkaverilla on Omega PO, joka on mielestäni hieno kello. Olen yrittänyt tutustua kelloihin koko talven ja omaksi himon kohteeksi on tullut Rolex Explorer II. Kyseinen kello on kuitenkin minulle aivan liian isolla hintalapulla varustettu. Toinen kello, joka huomioni kiinnitti jo alkuvaiheessa oli Omega Seamaster Professional sinisellä kellotaululla ja bezelillä.

Eilen se sitten tapahtui ja hankin ensimmäisen mekaanisen automaattikelloni. Kyseessä juurikin Omega Seamaster, josta yllä mainitsin. Hankinnan innoittamana päätin sitten vielä rekisteröityä tälle foorumille, jota olen tähän mennessä lueskellut ns. seuraten sivusta.

En osaa tässä vaiheessa sanoa tuleeko minusta varsinaisesti kelloharrastajaa mutta, kuten totesin niin ainakin kellon käyttäjä :)
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Esittele itsesi

Tervetuloa foorumille ja onnittelut Omegasta. Se on hyvä kello ja sopii moniin tyyleihin. Rannekkeilla siihen saa erilaista ilmettä, joten tässä tuli ennustettua seuraava vaihe johon ehkä kannattaa ajautua. ????
 

jperala

Uusi jäsen
Liittynyt
30.7.2017
Viestit
56
Vs: Esittele itsesi

Espoolainen 47 vuotias mies, tuli ostettua kello jota en ole tehnyt 30 vuoteen, ei mikään kallis tai erikoinen mutta ensimmäinen aito Swiss made kello, Hanowa recruit prime on merkki ja malli.
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Esittele itsesi

Mahtava juttu, siitä se lähtee jos on lähteäkseen. Jokainen sitäpaitsi harrastaa tai on harrastamatta ihan omalla tavallaan. Tyylihän noissa kannattaa aina huomioida, eli mikä itseään miellyttää, se yleensä saa myös ranneaikaa.
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Vs: Esittele itsesi

Olen 31-vuotias mies Hämeestä. Liityin tänne, koska tavoitteenani on ollut jo jonkin aikaa kasata 3-4 kellon setti tukemaan pukeutumistani. Ajattelin, että täältä saisin vastauksia kysymyksiin sekä hyviä ideoita itse alan harrastajilta.

Kiinnostus kelloihin syntyi tosiaan pukeutumisen kautta. Hitusen yli kahdenkymmenen vuoden iässä koin ensioireita siitä, mitä oli tulossa. Halusin nimittäin aina satsata värimaailmaan ja istuvuuteen, kun oli edessä juhlatilaisuus ja laitoin herkästi siistin puvun solmioineen ja taskuliinoineen päälle. Ylipukeutumisen paine ei pelottanut. Ollessani sitten 23-vuotias asiat muuttuivat työn suhteen nopeasti ja paljon; päädyin b2b-myynnin pariin ja painotan tosiaan sanaa "päädyin". Alan vaihduttua oli luontevaa risteillä hyvin formaalin tyylin, bisnespukeutumisen ja smart casualin välimaastossa. Ura myynnin parissa on jatkunut tähän päivään saakka ja erityisesti viimeisten 3 vuoden aikana kiinnostus vaatteita kohtaan on lisääntynyt vain entisestään.

Varusmiespalveluksen jälkeen olin 20-vuotiaana ostanut Citizenin kvartsikellon. Totuin käyttämään sitä oikeastaan heti ja se matkasi ranteessani viime vuoteen saakka päivittäin. Viime vuonna ja sitä edeltäneenä vuonna olin miettinyt, että jos tuo kello hajoaisi, niin minun olisi syytä hankkia bisnesmiehenä uskottava automaattikello. Olin pyöritellyt mielessäni Longinesia kiinnostavimpana merkkinä. Kello se vain raksutti päivästä toiseen kvartsitekniikan takaamalla tarkkuudella ja päätin alkaa toimimaan ennemmin tyylillisistä syistä. Suoraan sanottuna tyylikkäät italialaispuvut, silkkisolmiot ja brittikengät kaipasivat kaverikseen laadukasta kelloa. Tutkailin viime vuoden loppupuoliskolla tiivisti erilaisia markkinoita ja vaihtoehtoja. Lopulta loppusyksyn ja alkutalven taitteessa tein päätökseni ja ostin käytetyn Tudor Prince Date Hydronaut Tigerin. Kohta vuoden ranteessa komeillut kello on ollut oikein hyvä ostos.

Olen seurannut foorumia noin vuoden ja liityin nyt, kun minulla oli kysyttävää Tudorini huoltoon liittyen. Seuraavaksi hankintalistalla on ihan puhdas pukukello nahka- tai teräsrannekkeella. Vahvimmat kandidaatit ovat uudet Tudor Glamour Day Date sekä Longines Master Collection Blue Edition ja edeltävän Grey-versio.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Esittele itsesi

Tervetuloa Calle palstalle. Mukava lueskella näitä esittelyjä ja huomata, miten eri tulokulmista voi tulla mukaan kelloharrastukseen. Osaa kiinnostaa historia, osaa mekaniikka, osaa estetiikka, osaa kellot osana pukeutumista jne. Ja monia varmasti vähän nämä kaikki yhdessä, kuten allekirjoittanutta. Itsekin tunnistan tuon "tarpeen", että kellot ovat osa pukeutumista ja päivän kello mietitään aina päivän asun mukaan. Tai sitten päivän asu mietitään kellon mukaan :)

Antoisaa kelloharrastusta!
 

Kawanautti

Uusi jäsen
Liittynyt
28.12.2017
Viestit
3
Vs: Esittele itsesi

Terve.
Olen kiireisimissä ruuhkavuosissaan oleva 3kympinen rahtari Järvenpäästä. On pitkää päivää ja yötä, talon remonttia, perheen perustamista, moottoripyörää ja sinne jonnekkin vielä urheilun onnistun sijoittamaan väliin. Siksi oikeastaan tää kello kiinnostus lähtikin tässä kun ois tarve pätevälle aikaraudalle. Töihin joku mikä kestää ja näkyy. Vapaa-ajanharrastuksiin rento ja kestävä. Viimeiseksi kello mikä sopii juhlaan näyttävästi kolmiosaisen puvun kanssa. Nyt on muutama vanha kello isoisän perintönä enkä niitä kyllä kehtaa laittaa kuin korkeintaan puvun kanssa. 2 leijona kello iästä ei ihan varmuutta kuitenkin vanhempia kuin minä ja sitten 70+(n)v taskunauris merkkiä en ole selvittänyt.
Mutta siinäpä se kellolle ois käyttöä et saa ruuhkavuodet ojennukseen.
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
Vs: Esittele itsesi

50v mies läntiseltä Uusimaalta. Isän perintönä pari Omegaa (Geneve -63 ja Geneve Automatic -78), sekä itselleni 30v-lahjaksi aikanaan ostamani Constellation Quartz. Työnantajalta sain 50v-lahjaksi Tissot Automatics III:n (sekä jossain laatikon perukoilla jos vaikka minkälaista kvartsikelloa, on siellä ihan puhtaan rihkaman joukossa joku semikäyttökelpoinen Seiko ja Orient kun vaan löytäisi ne jostain). Joulupukki toi lahjaksi kellonpyörittimen (halpa mutta iso Klarstein), ja nyt kiinnostaisi hankkia sinne "täytettä", siksi innostuin selailemaan erilaisia kelloaiheisia saitteja ja löysin tännekin. Koska viime kesänä tuli hankittua myös vene, olisi ensimmäisenä hankintalistalla joku kohtuuhintainen sveitsiläinen vesitiivis automaattikello, mahdollisesti sukeltajankello. Omega olisi ykköskohde, mutta niitä ei nykyään oikeen saa omaan budjettiin sopivina, joten olen katsellut myös esim. Certinaa, Tag Heueria, Longinesia, Orista jne. Saa suositella (ja vaikka tarjotakin)
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Vs: Esittele itsesi

Tervehdys ja tervetuloa foorumille.

Sukeltajankelloissa riittää valinnan varaa, sillä niitä löytyy lähes jokaiselta valmistajalta. Laadukasta budjettiratkaisua suosittelen tutkailemaan esimerkiksi Certinalta, jolta tuli uudistettu DS Action Diver (https://www.certina.com/watch/ds-action-diver-automatic/C0324071104100). Sen tieltä poistunutta mallia saa vielä uutena jälleenmyyjiltä ja käsitykseni mukaan hyvillä tarjouksilla. Toinen sveitsiläinen suunta, jota katselisin on ehdottomasti Oris - sekä tietysti Eterna, jos KonTiki iskee tyylillisesti.

Lisäksi en kaihtaisi käytetyn hankkimista luotetulta myyjältä.

Tyyliniekasta löytyy useamman sukeltajankellon arvioinnit: https://tyyliniekka.fi/kellot/sukeltajankellot/
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
304
Vs: Esittele itsesi

Maira sanoi:
Sen tieltä poistunutta mallia saa vielä uutena jälleenmyyjiltä ja käsitykseni mukaan hyvillä tarjouksilla.
Mikä tuon poistuneen mallin tyyppikoodi mahtaa olla, ja onko vinkkejä pääkaupunkiseudun/läntisen Uudenmaan jälleenmyyjistä joilta voisi löytyä?
Maira sanoi:
Lisäksi en kaihtaisi käytetyn hankkimista luotetulta myyjältä.
Käytettyjä olen toki katsellutkin, niin koti- kuin ulkomailtakin (chrono24). Täällä olevat myyjät ovat varmaankin luotettavia, mutta tarjonta näyttäisi olevan enemmän budjetin yläpuolella. Yhteen kellobaarin ilmoitukseen laitoin lisätietopyynnönkin, mutta eipä myyjä siihen vastannut.

Tori.fi:ssä ja huuto.net:issä on tullut vastaan pari mielenkiintoista ja kohtuuhintaista vaihtoehtoa, mutta näistä ei tietysti tiedä yhtään miten luotettavia myyjät ovat (kaupat tekisin toki f2f, mutta esim. huoltohistoriasta etc ei välttämättä saa rehellistä tietoa). Lisäksi näillä saiteilla näyttäisi usein hintapyynnöt olevan sellaisia, että ulkomailta (ja ehkä kotimaastakin) saa vastaavan käytetyn huomattavasti edullisemmin, joissain tapauksessa uudenkin saa (lähes) samalla rahalla.

e: tämä voisi olla ihan kiinnostava vaihtoehto, varsinkin kun kronografia ei vielä "kokoelmasta" löydy: http://kellofoorumi.com/index.php?topic=8725.0
 

eaglesson

Uusi jäsen
Liittynyt
12.1.2018
Viestit
9
Vs: Esittele itsesi

60+ mies Keravalta, syntyisin Kotkasta. 60-luvulla kaikilla - siis kaikilla - oli mekaaniset rannekellot, joiden tarkkuutta vertailtiin koulun kellon kanssa (kiire välitunnille!). Kymmenen vuotta sitten kiinnostuin uudestaan mekaanisista rannekelloista ja olen kerännyt niitä joitakin kymmeniä. Olen kerännyt vain muutamaa merkkiä, erityisesti 40-50 -lukujen Jaeger Lecoultre (varsinkin kaliberit 469 ja 478), Heuer (ei Tag Heuer!), Longines (Conquest cal 19 AS) ja Rolex ref 6332 Semi Bubble Back (koska se on mielestäni tyylikkäin Rolex). Lecoultre ja Omega eivät kuulu suosikkeihini, edellinen siksi, että kuoret tehtiin jenkeissä (eikä nykyinen Jaeger Lecoultre edes tunnusta niitä omikseen) ja jälkimmäinen siksi, että se on mielestäni tusinatuote, joita on valmistettu järjettömiä määriä ja kaikki keräävät niitä. No, ihan hyviä tuotteita nekin ovat, mutta olen keskittynyt pienempiä tuotantomääriä valmistaviin, inhouse-koneistolla varustettuihin kelloihin. Niin ja on minulla pari Breitlingiäkin, luonnollisesti Venus-koneistoilla, 40-50 -luvuilta. Kaikki keräyskelloni ovat vintage-kelloja, kovemmassa menossa on nyt ranteessa uudehko Certina 1888 DS First Automatic 200 m, niin voi pulahtaa veteenkin, jos mieli tekee eikä pienet naarmutkaan harmita. No, kaikille Omega-faneille tiedoksi, että kyllä minä sentään 60-luvun Speedmasterin 321 caliberilla ja mustalla talulla mielelläni omistaisin 8)
 

Veli-Matti

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2017
Viestit
14
Vs: Esittele itsesi

Moro!
Olen pitkään mennyt quarts kellojen näyttämän ajan mukaan..Seiko Velatura cinetic direct drive oli ranteessa 13 vuotta 24/7. Alkoi näyttämään melkosen käytetyltä ja ostin tilalle Seiko astron mysteerin..
Varmasti kelpo kello vaan tuntuu jotenkin "elottomalta". Mekaaninen on tässä nyt haussa. Paljon hyvää tietoa löytänyt tältä foorumilta! Iso kiitos koko raadille :worthy
 

TimePiece

Uusi jäsen
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
43
Vs: Esittele itsesi

Fyysinen ikä: 40+ vuotta, henkinen ikä: paikoitellen alle 20. Lapsia 3. Hiukset: on. Hampaat: omat :)

Mekaaniset kellot ovat lähellä sydäntä vaikkei kokoelmaa edes voi kokoelmaksi sanoa. Kellot olen yrittänyt valita hyvinkin pitkälti oman makuni mukaisesti ja kelloina on siis Omega Speedmaster 145.012-67, Zenith El Primero 03.2040.400 sekä 60-luvun Omega Seamaster sub-seconds. Seuraavaksi yritetään haalia jostain Heuer Autaviaa sekä Heuer Monacoa.

Noviisihan tässä kelloharrastuksen saralla vielä ollaan, mutta kyllä tämä on kaikin puolin mielenkiintoinen harrastus. Tietoa löytyy paljon ja kaikki tähän mennessä tapaamani (internetin välityksellä) olevat harrastajat ovat erittäin avuliaita keltanokkia kohtaan.

Muina harrastuksina ovat Saksalaiset ilmajäähdytteiset autot eli tietenkin kuplat ja bussit, mutta myös vanha 911 löytyy. Näissäkin on sitä samaa hienoa fiilistä kuin mekaanisissa kelloissa. Sopivat siis yhteen kuin nyrkki silmään :)

Alla kuvatus kelloista:

9IABuRU.jpg
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Vs: Esittele itsesi

Tervetuloa hurahtaneiden klubiin!
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 571
Viestit
64 599
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös