Ketju pikkukysymyksille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja avei
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Ei vanhempiin ole enää saatavilla. Ebaysta vaan joku kokonainen koneisto jopa yhtäkin osaa varten, joita onneksi kohtuu edullisesti sieltä löytyy. Esim. foorumin reissukelloon tilasin varaosakoneiston yhden osan takia.

Kellosepillä voi olla vielä joitain uusiakin osia, varmaan enempi tuolla jaappanin suunnalla :)

Kellox sanoi:
Sitten toinen kyssäri, onko olemassa kellojen peruskorjaukseen kohdistuvian kursseja harrastelioille?

Ei, kelloseppien ammattikunta vaalii salaisuuksiaan kuten nuohoojat ja vapaamuurarit. Jos joku tälläisen kurssin joskus järjestäisi, hänet hirtettäisiin panerain nahkaiseen hihnaan aamunkoitteessa (toki kaula pyöritettäisiin ensin sorvissa sopivan kokoiseksi).

Kelloseppäkoulu on ainoa joka järjestää alaan liittyvää koulutusta.

Ehkäpä se johtuu siitä tosiasiasta, että kellon korjaus ja huolto ei ole ihan muutaman tunnin opettelun homma. :P :P

Ainakin ameriikoissa on kirjekursseja. Miksei toimisi myös suomessa?

bisnes on bisnes ja Suomessa tuskin kannattavaa toimintaa, mutta Jenkkilässä riittää populaa ihan mihin vaan.

kanikune sanoi:

Uskotko oikeasti että ne kirjekurssit ovat tomivia? Minä en.

Vacheron sanoi:
Ehkäpä se johtuu siitä tosiasiasta, että kellon korjaus ja huolto ei ole ihan muutaman tunnin opettelun homma. :P :P

Tuo on kyllä aivan totta. Ei tarkoitus olekkaan oppia kaikia saloja vaan ehkä, sanoisinko "raapaista pintaa".
eli hieman edes avartaa mitä esim kellonhuoto edes sisältää, muuta kuin sanat pesu ja voitelu :P.
Seuraavan kerran kun menen kirjastoon pitää katsella mitä sillä on tarjottavaa asian suhteen. Sen olen huomannut että ulkomaisilla sivustoilla on kyllä tietoa vaan myönnän myös sen että esim lontoo ei ole se paras puoli minussa. Ehkä olen vain niin innostunut uudesta hobbystä että juoksen liian lujaa, vaan onhan noita harjoitus kappaleita mitä tuhota. Niin ja työkalujakin lie tarvitaan joten... kiire pois.

Kitos vastauksista.

Late sanoi:
kanikune sanoi:

Uskotko oikeasti että ne kirjekurssit ovat tomivia? Minä en.

Riippuu motivaatiosta. :)

Kenelläkään kokemusta Sizzling Watchin kelloista? Erityisesti tämä kiinnostais: http://sizzlinwatches.com/proddetail.php?prod=custom_sub_ceramic

Pitäis saada halpa suklari, joten olisko toi hyvä vaihtoehto vai olisiko esim. Invictan 0420 parempi vaihtoehto?

Vai kannattaisko vaan esim. Ostaa Seikon SNZF-17K1?

Tervehdys,

Minulla olisi kysymys automaattikellon käyntiin liittyen. Kyseessä on Longines Conquest GMT ja ranteessa kello on ollut noin 3kk. Aluksi kello edisti merkittävästi, noin 20s/päivä. Pari viikkoa sitten huomasin käynnin tasaantuneen ja tällä hetkellä se käy noin +6s/päivä. Kuitenkin olen huomannut, että tuo vaihtelee jonkin verran. Yhtenä päivänä se edisti noin 3s ja toisena noin 5s. Onko tuollainen variointi kellon käynnissä normaalia?

Kiitoksen jo etukäteen!

jpkarkka sanoi:
Tervehdys,

Minulla olisi kysymys automaattikellon käyntiin liittyen. Kyseessä on Longines Conquest GMT ja ranteessa kello on ollut noin 3kk. Aluksi kello edisti merkittävästi, noin 20s/päivä. Pari viikkoa sitten huomasin käynnin tasaantuneen ja tällä hetkellä se käy noin +6s/päivä. Kuitenkin olen huomannut, että tuo vaihtelee jonkin verran. Yhtenä päivänä se edisti noin 3s ja toisena noin 5s. Onko tuollainen variointi kellon käynnissä normaalia?

Kiitoksen jo etukäteen!

Täysin normaalia ja noin pieni käyntivirhe kertoo hyvästä koneistosta. Kellon edistämistä / jätättämistä voi myös kompensoida asennolla jolla sen laskee yöpöydälle. Kruunu alaspäin yleensä hidastaa ja taulu ylös nopeuttaa käyntiä (Muutama sekunti yön aikana).

-P

Mielenkiinnosta tarkistin myös oman kelloni (Tag Heuer Carrera Calibre 1887 Racing Chronograph 43mm REF.CAR2A80.FC6237) edistämisen/jätättämisen. Kello on ollut minulla nyt tasan 30 päivää ranteessa. Jätättämistä on tapahtunut 55sek, eli n.1,83sek / päivä. En ole päiväkohtaisesti seurannut tuota mutta näin pitkällä aikavälillä täytyy kai olla tyytyväinen tulokseen? Onko muuten tietoa että jos käyttäisi usein tuota ajanottoa niin aiheuttaisiko se edistämistä vai jätättämistä?

Moro taas. Ja kysely jatkuu.
Tuossa on tullut muutama kello eteen joissa on jotain tiiviste massaa
linssin ja rungon välissä. Molemissa keloissa on ollut linssi neljömäinen, kaarevilla reunoilla kuitenkin.
Onko kyseessä jokun viritteliän kikka A3 vai vanhanaikainen tiivistys tapa jota ei enää käytetä. Jos kyseessä on ihan hyvä ja oikea tapa niin mistä tiiviste massaa on saatavana? ja millä markkina nimellä jne.
Ei ihan sialla viitis alkaa tiivistämään ???

Hei!

Eräänä iltana puolen yön aikaan seurasin hetken mielijohteesta automaatti Hydroconquestin päivämäärän vaihtumista. Oletin luonnollisesti, että päiväys vaihtuu heti, kun vuorokausi vaihtuu. Päivyri oli liikahtanut kohti uutta päivää jo aiemmin, koska se ei ollut keskellä, mutta lopullinen nykäys tapahtui vasta kolme yli kaksitoista. Onko tämä kovinkin yleistä, että automaattikellot toimii näin vai onko vain omistamani kellon ominaisuus? Eipä kai tästä ole mitään haittaa. Omistan myös toisen automaatin, pitää jossain vaiheessa seurata, miten päiväys vaihtuu siinä.

-m

Eri koneistot vaihtaa eri tavalla. Yleensä 10-02 välillä kuitenkin. Tuo kellosi vaihtaa kuten pitääkin. onhan se tietysti mahdollista säätää vaihto tapahtumaan tasan keskiyöllä, mutta tuo 3 yli on täysin hyväksyttävä kellolle jossa on massatuotettu koneisto.

Olen huommannut että useassa kellosa on kaksi erilaista tunniste numeroa.

Esim Citizen 7821-HO8959 takakannessa ja itse kellotaulussa, siellä alhaalla pienellä 7821-H14531
Kunpi noista on se mitä pitää katsoa kun identtifioi kelloa?

Maks sanoi:
Hei!

Eräänä iltana puolen yön aikaan seurasin hetken mielijohteesta automaatti Hydroconquestin päivämäärän vaihtumista. Oletin luonnollisesti, että päiväys vaihtuu heti, kun vuorokausi vaihtuu. Päivyri oli liikahtanut kohti uutta päivää jo aiemmin, koska se ei ollut keskellä, mutta lopullinen nykäys tapahtui vasta kolme yli kaksitoista. Onko tämä kovinkin yleistä, että automaattikellot toimii näin vai onko vain omistamani kellon ominaisuus? Eipä kai tästä ole mitään haittaa. Omistan myös toisen automaatin, pitää jossain vaiheessa seurata, miten päiväys vaihtuu siinä.

-m

Periaatteessa tuo voitaisiin säätää hieman tarkemmaksi yksinkertaisesti viisareiden asentoa korjaamalla. Tosin tuolla heitolla ei kai ole tarpeen? Itse kasasin hiljattain oman kelloni pesun jäljiltä, ja en pitänyt vaihdon tarkkuutta silmällä asetusta tehtäessä aivan viimeisen päälle tarkasti. Ennen viisareiden asettamista koneiston aikaa siirretään eteenpäin, kunnes päivyri napsahtaa. Herkillä kynsillä vaihdon ajoitus saadaan hieman tarkemmaksi. Näköjään päivyri napsahtaa nyt noin 2 min yli. Aiemmin oli muistaakseni ennen ensimmäistä minuuttia. Tärähdys tms. tosin voi vaikuttaa vaihdon tarkkaan ajankohtaan.

Periaatteessa tuo voitaisiin säätää hieman tarkemmaksi yksinkertaisesti viisareiden asentoa korjaamalla. Tosin tuolla heitolla ei kai ole tarpeen? Itse kasasin hiljattain oman kelloni pesun jäljiltä, ja en pitänyt vaihdon tarkkuutta silmällä asetusta tehtäessä aivan viimeisen päälle tarkasti. Ennen viisareiden asettamista koneiston aikaa siirretään eteenpäin, kunnes päivyri napsahtaa. Herkillä kynsillä vaihdon ajoitus saadaan hieman tarkemmaksi. Näköjään päivyri napsahtaa nyt noin 2 min yli. Aiemmin oli muistaakseni ennen ensimmäistä minuuttia. Tärähdys tms. tosin voi vaikuttaa vaihdon tarkkaan ajankohtaan.
[/quote]

Tarkemmalle säädölle ei ole tarvetta, heitto on niin vähäinen. KKKello mainitsi, että kellot vaihtavat päivää 22-02 välillä. Jos on tosiaan kelloja, jotka vaihtavat kaksi tuntia ennen tai jälkeen 12, tuntuu se paljolta.

Maks sanoi:
Tarkemmalle säädölle ei ole tarvetta, heitto on niin vähäinen. KKKello mainitsi, että kellot vaihtavat päivää 22-02 välillä. Jos on tosiaan kelloja, jotka vaihtavat kaksi tuntia ennen tai jälkeen 12, tuntuu se paljolta.

On myös koneistoja joiden päivän VAIHTOAIKA on yli tunnin, eli päivän vaihtuminen alkaa 23:00 ja viikonpäivä on vaihdettu kello 00:30.

Ei todellakaan kannata avata kelloa minuuttien takia.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 229
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back