Omat vintage-löydöt

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vein ensimmäisen kelloni kellosepälle. Hän kommentoi, että koneisto oli priimakunnossa mutta tiivisteet olivat murentuneet vanhuuttaan ja nuppi sekä aksellin putki piti uusia. Merkki on joku 60-70 -luvulla vielä toiminut Ranskalainen marginaalimerkki, josta ei paljoa löydy tietoa.

Vanhempani toivat tämän Rivieralta minulle joskus 70-luvun alkupuolella. Tämä kello oli vissiin ranteessani, kun kävelin kouluun 6-vuotiaana. Taisi olla lopuksi aika vähällä käytöllä, koska lasike on orkkis ja lähes priima sekin. Ranneke on hävinnyt johonkin, tilasin uuden, tyyliin sopivan.

Se mikä hämmentää on tämän pikkukellon käyntivara. Se on nyt käynyt yhdellä vedolla 48h, joka on varsin hyvä tulos ihan nykymittarillakin. En laittanut ihan sekunnilleen aikaan, mutta oikealla minuutilla ollaan edelleen. :cool:

Todella tyylikäs kello, ja hienoa, että se on tallessa. Ehdottomasti tämä kannattaa kunnostaa käyntikuntoon vaikkei olisi tällaista tarinaakaan taustalla.

Mikäs koneisto tässä on? Entäs mitkä ovat mitat?
 

Tony

Seikos mostly...
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
135
Kiitoksia.

Tarkennus: en vienyt siis ekaa kertaa kelloa sepälle vaan ekan koskaan omistamani kellon sepälle. Eikä tämä käynyt siellä vain ihmeteltävänä vaan oli siis puoli vuotta sepällä ja siihen tehtiin täyshuolto tiivisteineen + nuppi ja akselin putki uusiksi. Nyt käy tosiaankin yllättävän pitkään ja pitää aikaa.

Koneistosta en tiedä, kello oli niin kauan hänellä, että unohdin pyytää kuvia jne. ja suorastaan yllätyin, kun yhtäkkiä tuli viesti, että valmis! Takakansi on tähtimäistä mallia, johon minulla ei ola työkalua (kumipallo). Nyt se vain venaa uutta hihnaa ja sitten satunnaiseen fiilistelyyn ;)

Mitat: lug to lug: 37.5mm ja leveys 32mm ilman nuppia ja 34.5mm sis nupin. Hihna 18mm.
 
Viimeksi muokattu:

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Menee löydöstä, sillä ei näitä ihan helpolla löydä, siis inhimilliseen hintaan. Eli Zenith sai nyt orkkis Gay Freresin rannekeen Zenithin lukolla ja vielä sukellusjatkolla.

dsc_1650-jpg.691657
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Zenith-fanina olen lahtelaistyyppisesti kateellinen.
 

markoh

Jäsen
Liittynyt
11.2.2014
Viestit
148
Eilinen lisäys kokoelmaan, eli Seamaster 2990, ns. "transformed Ranchero". Cal. 267 vuodelta 1959.

2990-3.jpg


2990-267-2.jpg
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Minulla on sellainen tunne, että jossain vaiheessa mieli palaa taas vintagen suuntaan. Mullahan lähti oma harrastuneisuus vahvasti vintage-kärjellä ja kun katselin vanhoja kuvia, oli tilanne jossain kohtaa täydellinen. Sitten levoton mieli meni flippaamaan kellot, jota voi jälkiviisaana paheksua.
 

markoh

Jäsen
Liittynyt
11.2.2014
Viestit
148
Minulla on sellainen tunne, että jossain vaiheessa mieli palaa taas vintagen suuntaan. Mullahan lähti oma harrastuneisuus vahvasti vintage-kärjellä ja kun katselin vanhoja kuvia, oli tilanne jossain kohtaa täydellinen. Sitten levoton mieli meni flippaamaan kellot, jota voi jälkiviisaana paheksua.

Itselläni harrastus on kääntynyt melkeinpä täysin vintagekellojen suuntaan. Tai kääntyi kyllä jo useampi vuosi (kello) sitten.

Löytyy toki muutama uudehko kellokin, mutta kyllä erityisesti vanhat Omegat vievät nyt voiton.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Onpa tyylikäs Seamaster @markoh ! Hienosti säilynyt yksilö.

Itse sain juuri Defyn takaisin huollosta. Kuoret on nyt kunnossa. Tää punainen taulu on kyllä huumava.

DSC_1779.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Olen samaa mieltä tuosta Defyn punaisesta väristä, tosi nätti omaan silmääni, et luopuisi (joskus..?);)

Kiitos, se väri on kyllä upea. Tästähän löytyy mm. turkoosin värinen ja sekin on todella hieno. Luopumisaikeita ei ole, vastahan tässä on päästy keräilyssä alkuun
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Jatketaan tykitystä...

Tämä menee jo vähän löydön puolelle. Ensimmäisen sarjan Zenith Defy vuodelta 1969. Tätä taulua ja näitä indeksejä ei Defyissä nähty kuin tässä ekassa sarjassa.
 

Liitteet

  • IMG-20190127-WA0000~2.jpg
    IMG-20190127-WA0000~2.jpg
    169,5 KB · Katsottu: 58

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Tuosta indeksistä olen huikan eri mieltä. Tässä tosin erivärinen taulu mutta samat indeksit ja kuten tarkkasilmäinen huomaa luvut 28 800, joka tarkoitaa uudempaa sarjaa ja koneistoa.

 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Tuosta indeksistä olen huikan eri mieltä. Tässä tosin erivärinen taulu mutta samat indeksit ja kuten tarkkasilmäinen huomaa luvut 28 800, joka tarkoitaa uudempaa sarjaa ja koneistoa.


Hyvä yritys, mutta ne eivät ole ihan samanlaiset, kun tarkkaan katsoo. Tässä sun kuvan kellossa on kolme viistettä ja kaksi kulmaa, kun mun linkkaamassa kellossa on kaksi viistettä ja yksi kulma. Esim. tuo kellokehän puoleinen ulommainen viiste on sun kellon indekseissä lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Kuvakulma on vähän toinen, joten voit olla täysin oikeassakin.
Olen noita ykkössarjan Defyjä nähnyt ainakin kolmella eri indeksillä olevan myynnissä.
Yksi on tuo, joka nähtävästi ei ole sama kuin minun, toinen on se leveä, mikä on yleinen näissä kakkossarjoissa ja sitten sellainen joka on myös tuollainen kapea mutta ura keskellä.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Kuvakulma on vähän toinen, joten voit olla täysin oikeassakin.
Olen noita ykkössarjan Defyjä nähnyt ainakin kolmella eri indeksillä olevan myynnissä.
Yksi on tuo, joka nähtävästi ei ole sama kuin minun, toinen on se leveä, mikä on yleinen näissä kakkossarjoissa ja sitten sellainen joka on myös tuollainen kapea mutta ura keskellä.

Kannattaa vielä tsekata tämä ketju ko. mallista ja sen kuvista huomaat, että ne indeksit ovat "selvästi" erilaiset:

https://forums.watchuseek.com/forum.php#/topics/4851545?page=1&gid=1&pid=8

Samasta ketjusta näät kuvan, että itse asiassa vuodelta 1969 löytyy Defyjä neljällä eri indeksillä.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Hyvä, että edes jostain löytyy tietämystä :) Defyihin on tullut tosiaan tässä viime aikoina perehdyttyä. Ovat vieneet kovasti mennessään.
Aivan siis siinä kuvassa kun kaikki neljä on vasen ylhäällä on sama kuin minun.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Aivan siis siinä kuvassa kun kaikki neljä on vasen ylhäällä on sama kuin minun.

Jep, hieno on toi sunkin Defy. Täytyy itsekin jossain vaiheessa hankkia vaaleatauluinen Defy. Ehkä kuitenkin hienoin kaikista vaihtoehdoista.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Hienoja Defyjä täällä porukoilla! Suomessa noita näkee olevinaan kohtuullisen paljon, verrattaessa johonkin kansainvälisempiin foorumeihin. Ja hyvä niin, hienoja ja ilmeisen jykeviä pelejä. Itseltä vielä puuttuu, mutta ehkä sellainen jossainvaiheessa tulee kohdalle.

Tuollainen kivan hyväkuntoinen ja jykevä teräskuorinen Citizenin LCD Multi-Alarm kotiutui tänne. Vuodelta 1978, eikä ilmeisesti hirveästi käyttöä ole nähnyt.
7399294eba25177436c57c92035f8b51.jpg
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 596
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös