Omega

Noi on kyllä hienoja ja tykkään niistä ja jos jostain vaivatta sellaisen saa, niin saatan jopa hankkiakin.

Mutta jos Omegalla on halu hilata itseään lähemmäs Rolexia arvostuksessa ym. niin ei tämä tällainen kollaboraatio mielestäni edesauta sitä. En ainakaan näkisi Rolexia tekemässä mitään vastaavaa yhteistyötä esim. Casion kanssa.

Joku yhteistyö esim. Vuittonin kanssa olisi ehkä ollut hieman tyylikkäämpää. Vaikka toisaalta ei noi kelloyhteistyöt (Panerai x Ferrari, Breitling x Bentley) käsitykseni mukaan mitään menestystarinoita ole olleet.
Itselle tässä tuli mieleen takavuosien Porschen seikkailut, jossa brändiä lykättiin kaikkeen mahdolliseen deodorantista eteenpäin. Konsernin sisällä tämän leimaaminen possuksi on vielä tänä päivänäkin osalle harrastajia paha paikka:
1648107482991.webp

Veikkaan, että tässä katsotaan tilannetta nyt koko tuoteportfolion näkökulmasta. Rohkea ratkaisu tämä on, sitä ei voi kiistää. Perään kun tulisi Omega x Swatch käänteisellä villillä designillä niin oltaisiin mielenkiintoisissa kelloissa.Vanha paprikakello ja seamaster vaan rohkeasti samoihin kuoriin viiden tonnin hinnalla ;)

Historiaa kun kaivaa taidettiin noilla swatchin kelloilla pelastaa monta vanhaa brändiä varmalta konkurssilta ja unholaan vaipumiselta. Vaikken kelloja takavuosina kovin tarkkaan seurannut, joka paikkahan noita oli täynnä kolmisen kymmentä vuotta sitten. Valtaisan trendin loi, tähän harva brändi on pystynyt. Taisi myös vahingossa rakentaa kellojen keräämisen kulttuuria kyseinen merkki moniin maihin. Vaikea olisi sanoa kumpi kellomerkki on historiallisesti arvokkaampi? Toisen kellot vain sattuvat maksamaan todella paljon enemmän.

Pakostakin julkaisun jälkeisen nettikeskustelun perusteella tulee olo, että onko väki ostanut omegaa ainoastaan sen merkin vuoksi: Eli kellolla ei niin väliä, kunhan brändi on tunnettu ja tunnustettu? Melkoista purkausta on julkaisupostausten kommenttikentät ja ensivaikutelma arviot täynnä.

Moonswatch on ihan hauska markkinointikikka, mutta kannattaa muistaa että kello on kuitenkin Swatch, joka on lainannut Omegalta (tyylikkäästi, ainakin kuvien perusteella) muovikelloonsa dimensiot ja muutaman dial-detaljin. Saman kaltainen kollaboraatio kuin Swatchilla on ollut vaikka kenen kanssa.

Ja kuka tietää, joku moisen swatchin ostaja saattaa myöhemmin ostaa oikean moonwatchin, ja sitä konserni tuossa varmasti yrittääkin.

Koska en itse ole Swatch-keräilijä, en noita osta.

NHkjr16.jpg

dXt9oUH.png

Viimeksi muokattu:
Moro!

Olen pistänyt merkille, että Speedyjen hinnat käytettynä on aika reilussa nousussa ollut tässä vuoden verran.
Itse kun ostin oman Speedyn ref 005. Loppuisen niin käytettynä Kellokonttorilta 4000 eur.
Nyt taisi joku liike myydä sama vuosimalli ja ref 5 550 euroa.
Miten nämä on näin korkeaksi noussut hinnat? Ja vaikuttaako Swatch collab teidän mielestä lisää hinnan nousua?

Omega on itse nostanut kellojen hintaa n. 2 kertaa vuodessa ja se on vaikuttanut myös käytettyjen hintaan. Lisäksi cal. 1861 eli 005:n valmistus lopetettiin viime vuonna uuden mallin korvatessa sen, joten sekin on vaikuttanut hinnan nousuun. Ole iloinen, että sait kuukellon noinkin hyvään hintaan.

Moonswatch on mielestäni hauska juttu ja varmaan aika poikkeava markkinointijuttu, jos sillä on tarkoitus boostata Omegaa. Ainakin mitä foorumeita olen nyt aamulla lukenut niin satojen metrien jonoja on liikkeiden edustalla. Kyllä minäkin sellaisen aion jossain vaiheessa ostaa, jos niitä joskus saa verkkokaupasta. Kuulun siihen 70-luvulla syntyneiden ikäluokkaan, jolla oli koulussa Swatch aikanaan ranteessa joten merkillä on ihan nostalgistakin merkitystä.

Viimeksi muokattu:
Omega on itse nostanut kellojen hintaa n. 2 kertaa vuodessa ja se on vaikuttanut myös käytettyjen hintaan. Lisäksi cal. 1861 eli 005:n valmistus lopetettiin viime vuonna uuden mallin korjatessa sen, joten sekin on vaikuttanut hinnan nousuun. Ole iloinen, että sait kuukellon noinkin hyvään hintaan.

Moonswatch on mielestäni hauska juttu ja varmaan aika poikkeava markkinointijuttu, jos sillä on tarkoitus boostata Omegaa. Ainakin mitä foorumeita olen nyt aamulla lukenut niin satojen metrien jonoja on liikkeiden edustalla. Kyllä minäkin sellaisen aion jossain vaiheessa ostaa, jos niitä joskus saa verkkokaupasta.
Muutama vuosi sitten sai vielä kovia alennuksia kivijalasta uutta hankkiessa. Kaverin speedy taisi olla -30% välipäiväalessa kun osti. Näistä luopuminen myös nostaa hintoja.

Muutama vuosi sitten sai vielä kovia alennuksia kivijalasta uutta hankkiessa. Kaverin speedy taisi olla -30% välipäiväalessa kun osti.
Itse muistelin, että noin suuret alennukset jäi historiaan silloin kun Omegaa ei enää saanut kehyskuntien kauppakeskusten liikkeistä. Nää Helsingin keskustan hienot kelloliikkeet tarjosivat sellaista 10-15% enintään. Kehä3:n ulkopuolelta mulla ei tietoa.

Hehe, joko tää on jälleenmyyjien kultakaivos tai näissä on himppasen ilmaa. Tai molempia. Pyysin kaveria noukkimaan yhden, mutta tän perusteella ei taida kannattaa vaivautua :D

Edit: veikkaisin, että tää on loistava markkinointitempaus. Tuollaiset jonot Speedmasterin ympärillä ja sen jälkeiset satojen prosenttien hinnannousut vaikuttavat varmasti mielikuvaan hyvällä tavalla. Siinä vaiheessa kun hype laskee, veikkaan että jäljellä on vain se, että kellot ovat haluttavia. Varsinkin jos ymmärtävät pitää Moonswatchin tuotantomäärät rajoitettuina. Sillä mihin hinta lopulta asettuu tuskin on niin paljon väliä kuin aikaansaadulla hypellä.

o.jpg

Itse toivon että tämän fomo-alkuhypen jälkeen tätä moonswatchia saisi niin paljon ja kauan kuin maailmassa riittää kierrätettävää muovia. Nuo flippaajien/harmaamyyjien ylihinnat harmittavat minua eikä niistä Swatch (tai Omega) hyödy taloudellisesti mitään. Eikä sellaisella toiminnalla ole mitään tekemistä kelloharrastamisen kanssa. Yhtä hyvin kyse voisi olla lenkkareista, laukuista ym. Tai vaikka Adbluesta ja vessapaperista.

Viimeksi muokattu:
Tästä täysin samaa mieltä. Nyt näköjään hinnat Chronossa alkaa tonnista. Kaikki ammattikauppiaita. Ei siinä tietty mitään, hehän tekevät bisnestä, mutta on siinä aika ikävä viba käydä ostamassa tuotteita ja pistää ne kymmenkertaisella hinnalla myyntiin heti perään. Alaska Project on sellainen haave jota tuskin tulisin hankkimaan vaikka olisi riittämiin takataskua, mutta tuo punakoppainen malli olisi ollut hauska viittaus siihen suuntaan. Katsotaan jos näitä joskus online-myyntiin tulee.

Todettakoon etten kyllä olisi jaksanut jonottaa noita vaikka niitä olisi täälläpäin ollut tarjolla. Olkoon laiskuutta tai tyhmyyttä mutta lopulta se on kuitenkin kello :D

Itse toivon että tämän fomo-alkuhypen jälkeen tätä moonswatchia saisi niin paljon ja kauan kuin maailmassa riittää kierrätettävää muovia. Nuo flippaajien/harmaamyyjien ylihinnat harmittavat minua eikä niistä Swatch (tai Omega) hyödy taloudellisesti mitään. Eikä sellaisella toiminnalla ole mitään tekemistä kelloharrastamisen kanssa. Yhtä hyvin kyse voisi olla lenkkareista, laukuista ym. Tai vaikka Adbluesta ja vessapaperista.

Aika vaisuja reaktioita sai uudet mallit, tämä sen sijaan onnistui. Eikös kuluttajat saa arvioida onnistumista hypen määrästä riippuen. Vähän tuntuu epätodelliselta. Ihan kuin videot jonoista olisivat Venäjältä tai Pohjois-Koreasta. Ei kuitenkaan leipäjonosta. Suomessa vastaavat ruuhkat saadaan jakamalla jotain ilmaiseksi. Ajoituskin oli hyvä. Ensi viikolla nähdään jotain uusia malleja, joihin ehkä petytään ja silti niitä ei pahimmillaan voi edes saada. Omega tai swatch ei niissä kinkereissä ole mukana.

Itse muistelin, että noin suuret alennukset jäi historiaan silloin kun Omegaa ei enää saanut kehyskuntien kauppakeskusten liikkeistä. Nää Helsingin keskustan hienot kelloliikkeet tarjosivat sellaista 10-15% enintään. Kehä3:n ulkopuolelta mulla ei tietoa.
Ihan tavattoman kauan ei ole siitä, kun pyydetyt tarjoukset olivat reilusti alle neljä tonnia.
Maksoin omastani 3300€ uutena. Tuolloin suomalaiset kellodiilerit pyysivät käytetyistä reilusti kovempia hintoja.
Tämä on asia mikä hämmästyttää vieläkin. Samoin kun puheet jonotuskelloista, joita kuitenkin saa ihan hyllystä.
Tämän takia olen luopunut jobbareiden sivujen selailusta, ja hankkinut kelloni uutena.

Viimeksi muokattu:
Onnistunut mainostemppu tuo Moonswatch, en itsekään malttanut vastustaa kiusausta. Omani saapui pari päivää sitten Itävallasta. Lelun tuntuinen, mutta mielestäni pirun hyvän näköinen - vaikkakin pikkutaulut väärissä paikoissa.

1.webp2.webp

Sixty Years of James Bond huutokaupassa on maksettu isoja rahoja Omegoista:

Omega x Swatch - kuume laski näköjään melko joutuin ainakin kotimaassa: Mustatauluiset näyttää menevän vielä facen huutokaupassa pienellä ylihinnalla. Eli tarjoajia on kovimmillaan yli neljän sadan pintaan.

Pariin huutokauppaan, jossa lähdöt yli kolmensadan ei ainoataan tarjoajaa. Hinnat näyttää liikkuvan siis aika tarkkaan karvan yli kolmessa sadassa. Määrällisesti kelloja myös näyttää olevan melko kasa myynnissä tasaisesti. Tämä hieman yllättävää kun maassa ei yhtään liikettä joka näitä myisi.

Pientä preemiota siis, mutta aika maltillisesti liikkuu, jos liikkuu. Ei postitteluineen ja muineen rikastumaan kyllä trokarit pääse, ainakaan jos yhtään palkkaa omalle ajalle laskee.

Saa tämä muovihärpäke jäädä liikkeeseen ainakin omalla kohdalla. Molemmilta merkeiltä löytyy parempaakin ostettavaa.

Viimeksi muokattu:
Minusta olisi ihan hauska konsepti, että Omega tekisi ihan 'oikean' Speedmasterin kvartsikoneella, vaikka ETA 251 Precidrive -koneistoon perustuen. Moonswatchit on sinänsä ihan hauskan näköisiä kelloja, mutta muovikuoret ja kertakäyttörakenne ei oikein innosta.

Omega x Swatch - kuume laski näköjään melko joutuin ainakin kotimaassa: Mustatauluiset näyttää menevän vielä facen huutokaupassa pienellä ylihinnalla. Eli tarjoajia on kovimmillaan yli neljän sadan pintaan.

Pariin huutokauppaan, jossa lähdöt yli kolmensadan ei ainoataan tarjoajaa. Hinnat näyttää liikkuvan siis aika tarkkaan karvan yli kolmessa sadassa. Määrällisesti kelloja myös näyttää olevan melko kasa myynnissä tasaisesti. Tämä hieman yllättävää kun maassa ei yhtään liikettä joka näitä myisi.

Pientä preemiota siis, mutta aika maltillisesti liikkuu, jos liikkuu. Ei postitteluineen ja muineen rikastumaan kyllä trokarit pääse, ainakaan jos yhtään palkkaa omalle ajalle laskee.

Saa tämä muovihärpäke jäädä liikkeeseen ainakin omalla kohdalla. Molemmilta merkeiltä löytyy parempaakin ostettavaa.
Itse oli aluksi erittäin kiinnostunut MoonSwatchista, mutta kaiken tämän sekoilun aikana innostus on hävinnyt. Kellojen huono laatu viimeistään vähensi kiinnostuksen maksaa euroakaan preemiota. Luulisin, että näitä on tuotu lomamatkoilta tuliaisina Suomeen parin sadan palkkapäivän toivossa.

36mm OMEGA Speedmaster Professional Digital Quartz (1977)
Ref. ST 186.0004
Kal. 1620

NMLjR0M.jpg

lpU6MBO.jpg

BSRKeaA.jpg

Itse oli aluksi erittäin kiinnostunut MoonSwatchista, mutta kaiken tämän sekoilun aikana innostus on hävinnyt. Kellojen huono laatu viimeistään vähensi kiinnostuksen maksaa euroakaan preemiota. Luulisin, että näitä on tuotu lomamatkoilta tuliaisina Suomeen parin sadan palkkapäivän toivossa.
Taitaa olla ainoa kellomalli, jossa osa piraattiversioista on laadultaan alkuperäistä parempia. Tietämättömyyttään laittaneet vaihdettavaa lasiketta ja muuta huoltoa mahdollistavaa matkaan ;)

Edit. Itsellä viimeinen naula arkkuun oli kun näki kuinka kertakäyttökello kyseessä. Samaan hintaan kuitenkin saa esimerkiksi seikon speedyjä/fligtmastereita ja aitoja neuvosto chronoja. Tässä tuote jossa maksetaan aidosti ainoastaan tuosta omegan logosta. Vaihtoehtojahan alle kolmensadan löytyy yllättävän paljonkin:

Esimerkiksi tätä saisi parhaillaan hintaan 257€ kotiin toimitettuna kotimaisella kivijalka/verkkokauppiaalla:
1666326230360.png
Tällä hetkellä hieman poliittisesti arveluttava valinta mutta silti historiallisesti merkittävää strelaa saisi alle kahden sadan: (Mekaaninen hieman kalliimpi)
1666327322150.png
Kiinakelloihin en perehtynyt, mutta melko näyttävää chronoa esimerkiksi Seagulilta löytyy mekaanisena kahdesta sadasta alkaen.

Taitaa pienellä kaivelulla molempia oman kellohyllynkin kronoja saada alle kolmen sadan:
DSC_2056~2.JPG

36mm OMEGA Speedmaster Professional Digital Quartz (1977)
Ref. ST 186.0004
Kal. 1620

NMLjR0M.jpg

lpU6MBO.jpg

BSRKeaA.jpg
Näitä ja digi-seamastereita tuli yhdessä välissä chrono24:stä ihailua. Raaskisi niin pitäisi tilata.

Liitteet

• 1666327257809.webp
    1666327257809.webp
    83,7 KB · Katsottu: 17
Viimeksi muokattu:

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Mainos

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 132
Jäsenet
7 590
Uusin jäsen
Seppo Niemi
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back