Rolex

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Binh
  • Aloitettu Aloitettu
Käsiraha maksettu

Tämä kun on itselle ensimmäinen automaattikello, niin kannattaako hankkia ”pyörittäjä” jos kello ei päivittäisessä käytössä ole? Vai onko koneistolle ihan ok, että se välillä sammuu ja ravistellaan taas käyntiin? Alkuun tietysti tuota vatkataan hulluuteen asti kotisohvalla..
Kunhan muistat, että r*nkkaaminen tekee sokeaksi. :cool:

Vitsi vitsinä, en näe winderille tarvetta tuollaiselle simppelille kellolle, sillä ihan fysiikan lakien mukana liike kuluttaa koneistoa. Sitä varten niitä öljyjä on, että kuluminen tapahtuu todella hitaasti. Tänä päivänä öljyt ovat myös kehittyneet sen osalta, että eivät ne ns. pikeenny vaikka kello olisi käyttämättömänä laatikossa, joten mikään tekninen syy ei puolla winderiä. Etenkään kun ei ole edes päivyriä.

Onnittelut uudesta, minusta no date on kellomaailman paras kompilikaatio. :-)

Käsiraha maksettu

Tämä kun on itselle ensimmäinen automaattikello, niin kannattaako hankkia ”pyörittäjä” jos kello ei päivittäisessä käytössä ole? Vai onko koneistolle ihan ok, että se välillä sammuu ja ravistellaan taas käyntiin? Alkuun tietysti tuota vatkataan hulluuteen asti kotisohvalla..
Tästä foorumeilla väki tapellut iäisyyden. Itse en noihin pyörittäjiin ole lämmennyt. Eri juttu olisi jos joku todella monimutkainen koneisto, jonka säätö oikeaan aikaan, kuunkiertoon tai päivään vaatii ohjekirjaa ja kelloseppää.

Kellosepät täällä voi osata paremmin neuvoa, mutta itse myös ollut siinä uskossa että hyvä alkuveto kruunusta olisi koneistolle parempi kuin ravistelu ja ranteeseen.

Käsiraha maksettu

Maku asia, käyntivara noin 70 tuntia joten ei sitä joka päivä tarvitse käyttää, mulla Deepsea Cameron ja välillä pari päivää pois käytöstä niin hyvin se käy eikä tarvitse vetää käyntiin. Mulla on pyörittäjä mutta ei sillä mulla juuri käyttöä ole ollut

Tästä foorumeilla väki tapellut iäisyyden. Itse en noihin pyörittäjiin ole lämmennyt. Eri juttu olisi jos joku todella monimutkainen koneisto, jonka säätö oikeaan aikaan, kuunkiertoon tai päivään vaatii ohjekirjaa ja kelloseppää.

Kellosepät täällä voi osata paremmin neuvoa, mutta itse myös ollut siinä uskossa että hyvä alkuveto kruunusta olisi koneistolle parempi kuin ravistelu ja ranteeseen.
Sehän taitaa olla ihan peruslähtökohta, että kellolle kannattaa antaa reilu alkuveto, jos koneisto on pysähtynyt. Mitä enemmän, niin sitä todennäköisemmin se käy suunniteltua tarkkuutta. Esimerkiksi Baumatic-koneiston käyntivara on 120 tuntia, eli viisi vuorokautta, josta neljälle vuorokaudelle he käytännössä lupaavat COSC-tarkkuuden.

Komplikaatiokelloille (etenkin jokin kuunkierto ja annual/perpetual) winder on hyvä ratkaisu, jos haluaa päästä nopeasti liikenteeseen kellolla, joka muuten saisi vähemmän käyttöä ja ehtisi pysähtyä laatikossa.

Sehän taitaa olla ihan peruslähtökohta, että kellolle kannattaa antaa reilu alkuveto, jos koneisto on pysähtynyt. Mitä enemmän, niin sitä todennäköisemmin se käy suunniteltua tarkkuutta. Esimerkiksi Baumatic-koneiston käyntivara on 120 tuntia, eli viisi vuorokautta, josta neljälle vuorokaudelle he käytännössä lupaavat COSC-tarkkuuden.

Komplikaatiokelloille (etenkin jokin kuunkierto ja annual/perpetual) winder on hyvä ratkaisu, jos haluaa päästä nopeasti liikenteeseen kellolla, joka muuten saisi vähemmän käyttöä ja ehtisi pysähtyä laatikossa.

Jep, minäkin ostin aikoinaan winderin vaikeaa perpetual-koneistoa varten. Siis sellaista, jossa on omat napit joka ajansäädölle erikseen ja lisäksi tarkat ohjeet säätöjärjestyksestä. Sen sijaan että kaivaa aina käyttöohjetta esiin, winderillä sai säästettyä sen 15 minuuttia ähräystä per ranteeseenlaitto.

Muuten en ole viitsinyt käyttää, en edes säästääkseni ruuvattavan vetonupin tiivisteitä avatakseni nupin kellon vetämiseksi. Se olisi ehkä se teoriassa mahdollinen käyttötapaus.

Ja aina välillähän on näitä legendoja siitä, miten tietyt koneistot kuluvat nopeammin tai jopa hajoavat, jos niitä pitää winderissä jatkuvasti ja väärässä asennossa.

Jep, minäkin ostin aikoinaan winderin vaikeaa perpetual-koneistoa varten. Siis sellaista, jossa on omat napit joka ajansäädölle erikseen ja lisäksi tarkat ohjeet säätöjärjestyksestä. Sen sijaan että kaivaa aina käyttöohjetta esiin, winderillä sai säästettyä sen 15 minuuttia ähräystä per ranteeseenlaitto.

Muuten en ole viitsinyt käyttää, en edes säästääkseni ruuvattavan vetonupin tiivisteitä avatakseni nupin kellon vetämiseksi. Se olisi ehkä se teoriassa mahdollinen käyttötapaus.

Ja aina välillähän on näitä legendoja siitä, miten tietyt koneistot kuluvat nopeammin tai jopa hajoavat, jos niitä pitää winderissä jatkuvasti ja väärässä asennossa.
Tämä. Kellot on tehty käyttöä varten ja kyllähän niiden kulumisen selvittämiseen ja sitä kautta mekaaniseen kestävyyteen käytetään runsain mitoin aikaa. Rolex nyt on hyvä esimerkki siitä, että niiden toolwatchit ovat kuin Kalashnikovit, toimivat vaan paremmin kun on vähän hiekkaa rattaissa. :-D

Ei taida pyörittäjää tarvita oikeasti. Taitaa olla enemmän mukavuutta kuin varsinaista tarvetta varten. Joku sanoi joskus jossain (luotettava lähde :D), että vähintään kuukauden välein pitäisi kelloa vetää tai käyttää että pysyy öljyt oikeissa paikoissa. Itse toki käyttäisin vetämisen sijaan: automaattikelloissa ymmärtääkseni tulee vähemmän rasitusta vetopainon pyöriessä kuin nupista vääntämällä. Riippunee koneistostakin. Viisaammat voinee korjata jos puhun höpsöjä.

Ja onnea uudelle kellolle!

Edit: tuolla olikin kattavasti jo vastailtu. Luin viestejä jotenkin ihme järjestyksessä. Mutta onnea joka tapauksessa komeasta kellosta :)

Käsiraha maksettu

Kiinnostas tietää että minkälaisilla jonotusajoilla olette kelloja saaneet ja mitä malleja?
Ite olen ollut nyt 2 ja puol vuotta OP41 jonossa mutta vielä ei ole tärpännyt :)

No date subi jotain 3-4v, en tarkkaan muista milloin jonoon ”pääsin”..

Vaikka olen jossain jonotuslistoilla edelleen muutamaan malliin niin 4-6 vuoden välillä olen ehtinyt jo samat kellot ostaa vähän käytettyinä, kyllästyä, vaihtaa pois ja ostaa uudelleen. Sykli on minulla paljon nopeampi kuin jonotuslistat...

Nyt on menossa uusin exp1 -malli, niiden hinnat ovat harmailla markkinoilla samat kuin listahinnat joten miksi jäädä odottamaan että muovit revitään silmien edessä...

Olen huomannut että katteita tulee jo jälleenmyyntiin sillä, että ostaa kellon viime vuoden hinnalla, odottaa vuosittaista Rolexien hinnannousua, ja myy sillä uudella ovh:lla pois. Kaikki voittavat?

(ja järki tässä koko mallissa on mitä on)

Vaikka olen jossain jonotuslistoilla edelleen muutamaan malliin niin 4-6 vuoden välillä olen ehtinyt jo samat kellot ostaa vähän käytettyinä, kyllästyä, vaihtaa pois ja ostaa uudelleen. Sykli on minulla paljon nopeampi kuin jonotuslistat...

Nyt on menossa uusin exp1 -malli, niiden hinnat ovat harmailla markkinoilla samat kuin listahinnat joten miksi jäädä odottamaan että muovit revitään silmien edessä...

Olen huomannut että katteita tulee jo jälleenmyyntiin sillä, että ostaa kellon viime vuoden hinnalla, odottaa vuosittaista Rolexien hinnannousua, ja myy sillä uudella ovh:lla pois. Kaikki voittavat?

(ja järki tässä koko mallissa on mitä on)
Monta kertaa itse myös sanonut, että tuo asiakkaan kyykyttäminen sopii todella huonosti suomalaiseen mielenmaisemaan. En tiedä olenko ainoa, jolla katosi kiinnostus ostaa koko kaupasta mitään yksittäisen asiakaskokemuksen perusteella?

Ensikosketus kun on myymälästä Rolexia kysyttäessä, ettei myydä mitään, niin sen vielä ymmärtää. Perään Cartieriin mennessä, että "pitää tarkistaa voidaanko myydä mitään" vähän on jo koomisen puolella.

Vähän harmittaa tosin kun tuo Rolexin kysyminen oli sivuheitto ja Santos oli tarkoitus ranteeseen ostaa tasavuosille. Myyntityön saavutus tuo muuten on, että onnistuu henkilölle, joka tulee varastossa olevaa kelloa ostamaan, olemaan sitä myymättä.

Nyt polttelisi Chopardit, mutta jotenkin jäi olo, josko jostain muualta ostaa kun aika tulee. Cartierilla noussut hinnat tuosta ajasta niin törkeästi, ettei enää taivu.

Viimeksi muokattu:
Kiinnostas tietää että minkälaisilla jonotusajoilla olette kelloja saaneet ja mitä malleja?
Ite olen ollut nyt 2 ja puol vuotta OP41 jonossa mutta vielä ei ole tärpännyt :)
DJ41, aika tasan 4kk. Ei aikaisempaa ostohistoriaa. Kellon sain marraskuussa.

39 OP kun tuli myyntiin, niin ajattelin, että se olisi juuri sopiva minulle. Nyt sitten OP:kin 41mm.

No ehkä 36mm voi olla kuitenkin sopivin minun 17-18cm ranteeseen.
Onko teillä näkemystä OP:n jonotus ajoista?
Voisi kuvitella, että saatavuus uutena parempi kuin sportti Rolexseilla.
Ehkä jonoonkin pääsee helpommin ?
Op36 sinisellä taululla nyt tilauksessa. Arvio odotusajasta oli 8-10kk. Ajatuksena, että enää ei tarvisi kelloja ostella, mutta olen tainnut ajatella niin ennenkin ;-)

Vintage Rollea mä metsästän. Miten voisin helposti todentaa että kellon ranneke kuuluu ko. kellomalliin? Oliko rannekkeissa vuosimerkintöjä joista asiaa voisi lähes varmaksi todentaa?

Vintage Rollea mä metsästän. Miten voisin helposti todentaa että kellon ranneke kuuluu ko. kellomalliin? Oliko rannekkeissa vuosimerkintöjä joista asiaa voisi lähes varmaksi todentaa?
Melkeen kysyisin joltakin joka noiden kanssa pelannut tapauskohtaisesti ja vaikka maksaisi hänelle vähän. Vuosia seurannut itsekkin ja kuten tämä ketju todistaa melko metsään mennyt omat veikkaukset kerta toisensa jälkeen.

Tarkkana tosiaan saa olla kun alkuperäisenä myydään mitä vaan.

Et ole ajatellut tuommoista lähes vintagea ostaa, niissä kun tuntuu hinnat nyt olevan kohdillaan. Kotimaassa saisi taas exploreria 5000 eurolla....

40mm ROLEX Land-Dweller ref. 127334
Kellorungon ulkomitat 40 x 9,7 mm - ruostumaton teräs ja valkokultainen kehä
39 kivinen Rolex automaattikaliiperi 7135 (5 Hz / 36000 vph) käyntivara 66h

tG0KA7P.jpeg

0eU90Sr.jpeg

DhfYzMr.jpeg

wqHTSm9.jpeg

VhHyV45.jpeg

https://www.rolex.com/watches/land-dweller/m127334-0001

Viimeksi muokattu:
40mm ROLEX Land-Dweller ref. 127334
Kellorungon ulkomitat 40 x 9,7 mm - ruostumaton teräs ja valkokultainen kehä
39 kivinen Rolex automaattikaliiperi 7135 (5 Hz / 36000 vph) käyntivara 66h

tG0KA7P.jpeg

0eU90Sr.jpeg

DhfYzMr.jpeg

wqHTSm9.jpeg

VhHyV45.jpeg

https://www.rolex.com/watches/land-dweller/m127334-0001
Onks tää nyt Tissot PRX homage ;)

Rolexiltä näköjään tullut uusia malleja: https://www.rolex.com/watches/new-watches
Näyttäisi OP:n sininen taulu olevan muuttunut matta siniseksi.
OP36 tilauksessa ja kiiltävä sininen oli valintani mutta nyt taitaa tulla mattana?
En vielä kuvien perusteella osaa sanoa mielipidettä matta sinisestä taulusta, mutta ei samalla tavalla klassiselta vaikuta.

Onko musta taulukin muuttunut ?

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 144
Jäsenet
7 597
Uusin jäsen
Santerivalkamaa
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back