Seiko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elemu
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Seiko

Onkohan ketään vintage digi-Seikoista innostuneita? Itselle kertynyt vuosien saatossa ainakin G757-4000(Octobussy-koneisto), A158-5060(Moonraker-linjaa) ja 0634-5009. Lisäksi löytyy tuo 80-luvun alun analoginen krono 7A28-7040 1/10 s. ajanotolla(View to a kill elokuvassa valkoisena) Noita voin hukatakin sopivasti, jos joku haluaa mukavaa Bond-henkistä Seiko-fiilistelyä tai ihan muuten vain....

Mulla on myös mm. 0634-5009 (maailman ensimmäinen lcd-krono) ja 7A28-701A (Seikon Speedmaster-krono, maailman ensimmäinen analogisella näytöllä oleva quartz-kronokoneisto). Kummatkin ovat olleet uudesta.

Tässä mallikuvat netistä:
0634500921-400x500.jpg
13996535802_b2a5585115_c.jpg

Onko se sun 7A28-7040 mustalla taululla?

Mustatauluinen on. Lisäksi löytyy myös todella komea Tissot F1 anadigi 80-luvulta....

^
Jep, 7016-5001. Kuinkahan monta eri mallia näitä Monacoja mahtaa löytyäkään? Komiat on muuten väritykset tuossa sinun kellossa!

Juu, hienot värit. Vaikuttaa ettei olisi ikinä edes ranteessa pidetty. Vuodelta -74.

seko kerhon liittynyt jo jonkun aika sitten
monsteri on työ kelona
YE3FACl.jpg

Baby tuna viimeinen hankinta.
HvPZBKh.jpg

etsin edullisen SBDB013 Suomesta niitä ei saa, Saksasta törkeät hinnat ja Japanista ei myydään Suomen :(

VitaliT sanoi:
etsin edullisen SBDB013 Suomesta niitä ei saa, Saksasta törkeät hinnat ja Japanista ei myydään Suomen :(

Oletko tänne laittanut kyselyä?
http://www.higuchi-inc.com/index-e.html

tinke sanoi:

Kiitos linkistä, jos vaikka sen kautta löytyy jotain hyvä.

VitaliT sanoi:
tinke sanoi:

Kiitos linkistä, jos vaikka sen kautta löytyy jotain hyvä.

Vaikka noi sivut on aivan kamalat niin vastauksen saa nopeasti ja tavara tulee EMS-pakettina. Jos sillä jotain ei ole hankkii kyllä. Muutaman kellon olen tuolta ostanut.

Täälläkin liitytty Seiko-joukkoon :)

Eli 5-sarjan automaatti, tarkemmin SNZF17K1. Sopivan kompakti ja mukavan yksinkertainen olemukseltaan. Hintaansa nähden tuntuu ihan tarpeeksi laadukkaalta, ja kun kello on AINA ranteessa, tuntuu mukavalta ettei tarvitse erikseen varoa sitä esim. kalassa, merellä, metsässä jne. Vaikka kello onkin ulkonäöltään hieman sporttisempi, käy se ainakin omasta mielestäni aivan hyvin duunikelloksikin.

Seiko%205%20Auto_zpsmyu6vlyv.jpg

Liitteet

• Seiko 5 Auto.webp
    Seiko 5 Auto.webp
    78,5 KB · Katsottu: 87

Innokas Seikoilija täälläkin. Seikosta kelloharrastus allekiroittaneellakin lähti liikkeelle enolta n. 10 vuotiaana saadun vitosen myötä, ja nykyään on sitten siirtynyt enemmän vintage puolelle.

Sainpa muutaman vuoden tauon jälkeen tuon vitosen jälleen ranteeseenkin, kun tuli viimein sopiva solki vastaan rikkoontuneen tilalle:

15f854c6699a513bcdfcb3ab302a5260.jpg

Elämäähän tuo on nähnyt, ja ranneaikaa jotain viiden ja kymmenen vuoden väliin. Hienosti näyttää aikaa vieläkin, vaikka huolto olisikin jo paikallaan.

Toinen itselle rakkaaksi muodostunut Seiko, Lord Matic vuodelta 1974. Ranneke on ikäiselleen Seikolle tyypillisesti melkoisen kehno, mutta muuten melkoisen täydellinen käyttövintage, ainakin itselleni. Tarkkakin vielä kun mikä!

a85ab8425fefa234a55467987cb71e27.jpg

Seikolta löytyy vintagepuolelta todella mielenkiintoista ja monipuolista kamaa, ja vielä toistaiseksi aika kilpailukykyisillä hinnoillakin, tässä omaa kokoelmaa:

25d1330297cdaf37bafdfb9a281046e5.jpg

3f0044d27b6d77881340fa3b9fe3edf5.jpg

2dda69d59e71b904c673529a6a61c5d5.jpg

Ei valitettavasti (vielä ainakaan) oma kello, mutta esittelemisen arvoinen kapine silti, Seiko Grand Quartz lämpökompensoidulla twin quartz -koneistolla, tälle luvattu vuonna 1980 ±10s vuositarkkuus.

2a1e9459e95dfa23a112821adf85eb41.jpg

Seiko on näköjään muuttanut kaikkien Grand Seiko -malliston kellojen kellotaulut ihan äskettäin, samalla tietysti mallinumerot ovat muuttuneet.

Kellossa ei enää lue ylhäällä SEIKO, vaan joko Grand Seiko tai GS, fraktuuran tyyppisellä "vanhanaikaisella" fontilla (Tosin S näyttää ässältä, ei tyyliin Gifu = Sisu). Alareunasta on vastaavasti poistettu lisäys Grand Seiko kun se on jo isommalla siellä taulun yläreunassa.

Tämä lienee signaali siitä, että GS: mallisarja pyritään erottamaan selvemmin perus-Seikoista, mikä lieneekin viisasta noin markkinoinnin kannalta. Nythän tämä meikäläisenkin kuuden tonnin GS GMT näyttää pikaisella vilkaisulla pelkästään Seikolta, mikä on tietysti enimmäkseen hyvä asia (viides kuukausi menossa eikä vaimokaan ole huomannut mitään, eikä kukaan muukaan). En siis ole vaihtamassa tämän takia uudempaan...

Tarkkuus edelleen +0,2 sek/vrk.

Itse pidän jollain tavalla vanhemmasta enemmän, vaikka onhan tuo GS:n markkinointisegmentointi toki Seikolta järkevä liikku se on myönnettävä.

Pressa-Hattorihan ilmoitti Baselissa, että Grand Seiko jatkaisi täysin itsenäisenä brändinä. Vaikka itsenäisyyttä on ollut myös aikaisemmin ja siteitä varmasti säilyy myös jatkossa, niin ainakin tuotetasolla eroa tehdään nyt selkeämmin. GS-brändin vahvistamista siis.

Itelle uudet putoavat ehkä pikkasen paremmin.

Hep!

Aloittelija kyselee näkemyksiä seuraavasta:

Ranteessa on noin kolme neljä vuotta lähes päivittäin palvellut SKX007K2. Viimeaikoina on enenevissä määrin sattunut niin, ettei kello jaksa pitää vetoa: se lakkaa käymästä jo muutaman tunnin (jopa minuutin) käyttämättömyyden jälkeen. Myös pysähtelyä ja jätättämistä ilmenee.

Elikäs kello lienee huollon tarpeessa.
Paikallisessa liikkeessä totesivat huollon kustantavan 200€.

Ja tästäpä siis näkemyksiänne kaipailisin: onko huolto tällaiseen perusbeateriin näinkin arvokas, ja toisekseen, kannattaako huollattaminen kun halvemmalla saa uusia vastaavia?

Lisätiedoista kiitellen!

Sampo sanoi:
Elikäs kello lienee huollon tarpeessa.
Paikallisessa liikkeessä totesivat huollon kustantavan 200€.

Ja tästäpä siis näkemyksiänne kaipailisin: onko huolto tällaiseen perusbeateriin näinkin arvokas, ja toisekseen, kannattaako huollattaminen kun halvemmalla saa uusia vastaavia?

Lisätiedoista kiitellen!

Perushuollon saa monessa paikassa noin 120 eurolla, oppilastyönä ehkä vieläkin halvemmalla. Voipi olla, että tällainen huolto riittää hyvin, jos mitään ei ole varsinaisesti rikki. Tai jos on rikki, ehkä jonkun osan hinta päälle.

Onko huollattaminen sitten järkevää, jos suht uuden saa jollain 160-180 eurolla, on varmasti jokaisen arvotettava itse. Itse katson asiaa ns. kestävän kehityksen näkökulmasta, ja mun mielestä kannattaa ehdottomasti huollattaa. Sehän näissä laadukkaammissa perusbeatereissäkin on hienoa verrattuna halpoihin kertakäyttömuotikelloihin, että niitä voi korjata.

Puhti sanoi:
Perushuollon saa monessa paikassa noin 120 eurolla, oppilastyönä ehkä vieläkin halvemmalla. Voipi olla, että tällainen huolto riittää hyvin, jos mitään ei ole varsinaisesti rikki. Tai jos on rikki, ehkä jonkun osan hinta päälle.

Onko huollattaminen sitten järkevää, jos suht uuden saa jollain 160-180 eurolla, on varmasti jokaisen arvotettava itse. Itse katson asiaa ns. kestävän kehityksen näkökulmasta, ja mun mielestä kannattaa ehdottomasti huollattaa. Sehän näissä laadukkaammissa perusbeatereissäkin on hienoa verrattuna halpoihin kertakäyttömuotikelloihin, että niitä voi korjata.

Kiitoksia näistä aatoksista - olen samaa mieltä siinä, että mieluummin kyllä periaatteessa huollattaisin kuin alkaisin uutta laittamaan tilalle. Tilanne hinnoittelun suhteen vaan on kyllä hieman nurinkurinen.. Olisiko jollakulla antaa vinkkejä, mistä huoltoja kannattaisi kysellä? Erityisesti huolto mahdollisena oppilastyönä kiinnostaa kyllä, sillä varsinaista kiirettä minulla ei kellon kanssa ole. En usko, että mitään on varsinaisesti rikki. Kello tosiaan lienee vaan perushuollon tarpeessa. Kiitokset jälleen avusta!

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 151
Jäsenet
7 598
Uusin jäsen
ippe73
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back