Ketju pikkukysymyksille

Alex70

Jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Viestit
306
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Ei mitään. Jos englanti taipuu niin watchuseek forum ja rolex forumilla on usein keskustelua ampuminen ja kellot.
Omegan uusissa master co axcial koneistossa on piistä tehty balance spring joka parantaa iskunkestävyyttä - kestääjopa 10 kertaa enemmän kuin perinteinen jousi, samoin Niva Shock iskunvaimennus on parantunut. Kaupan päälle saa sitten myös hyvin magneettikenttiä vastaan suojatun kellon.
”Another blow to the traditional watch market is Omega’s use of non-ferromagnetic materials such as silicone and Nivagauss. Whereas traditional antimagnetic watches use a soft iron shield to protect the delicate movement from magnetism, Omega makes the vital parts out of materials that aren’t affected by magnetism at all, so not only is the movement protected from over 15,000 gauss strengths but it’s also visible through an open caseback as there’s no iron shield needed. An added benefit of the silicone balance wheel inside this watch is that it’s less prone to shock damage because the silicone can flex in the event of an impact and simply revert back to its original shape.”
 

Veli-Matti

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2017
Viestit
14
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Jep tuo omega on ollut harkinassa..kuten perazzi mx8. Vaimo alkaa kohta aiheuttamaan ns. hellasäröä :D Ostin juuri Certinan ns. rymykelloksi.. Kiitos vinkistä tuosta watchuseek foorumista.
Veli-Matti
 

Arms

Uusi jäsen
Liittynyt
21.7.2017
Viestit
19
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Mekaanista kelloa en ole uskaltanut viedä radalle. Joskus vajaa kymmenen vuotta sitten minulla oli Citizen kello, joka varasi itseensä auringon valosta virtaa. Tuon kellon sain hajotettua kaksi kertaa ennen kuin ymmärsin, että voimakasrekyylisellä revolverilla ammuttaessa tälli kellolle oli liikaa.

Korjautin kellon yhden kerran ja tuolloin muistaakseni kellosepän kommentti oli, että kello on pudotettu tms. koska akku oli irronnut liitoksestaan. En kelloa ollut pudottanut ja uskoin, että vika oli jossain muualla. Toisen kerran, kun kello hajosi, tajusin että olin juuri käynyt radalla ampumassa noin 100 laukausta .454 Casull kaliiperisella revolverilla.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
597
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Sanoisin kuitenkin, että ampuminen on rekyyliltään aika mietoa verrattuna halon hakkaamiseen.
Tagista nähtävästi roottori rikkoutui halkoja hakatessa tahi sitten kangin kanssa reikiä tehdessä. Kello kun on yleensä vasemmassa kädessä monissa paukutteluissa se on "suojan" puolella. Tietysti jos ampuu kaksikätisesti sekin on touhussa mukana mutta esim. pajavasaralla saa rautaa muotoilla vapaasti näin oikeakätisenä.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Juu, itse välttäisin mekaanisten kanssa kaikkia hakkaavia lajeja ja mailapelejä, vaikka golfia jotkut pelaavatkin aina siten. Siinäkään ei tarvitse kuin hutilyönti maahan, niin tullee aika kovia iskuja.

Olen huomannut oikeakätisenä, että melko refleksinomaisesti tulee otettua vasaraakin käyttäessä kello pois, jos vasaroi jotain rakentamismielessä, eli lyödään kovaa. Tauluja varten yms. kevyttä "naulomista" tulee tehtyä kellokädelläkin.
 

JerryLevis

Jäsen
Liittynyt
26.11.2014
Viestit
185
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Priima sanoi:
Sanoisin kuitenkin, että ampuminen on rekyyliltään aika mietoa verrattuna halon hakkaamiseen.
Riippuu aikalailla pyssystä. Tuo mainittu .454 antaa kyllä melkoista kyytiä. Nopea, repivä kiihtyvyys.
Esim. 9mm kyllä jääkin jälkeen halkohommista.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
597
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Noo, käsi yleensä joustaa ammuttaessa, halko on äkkipysäys. Niin, siis tässä en tarkoita klapien naputtelua.
 

Michael

Uusi jäsen
Liittynyt
30.1.2017
Viestit
64
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Pitkäkestoinen kahvaohjatulla perämoottorilla ajo saattaa aluksi vetää automaattikelloa aika mukavasti, mutta pitempi ajorupeama...

Näin ovat kalamiehet kertoneet.
 

JerryLevis

Jäsen
Liittynyt
26.11.2014
Viestit
185
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Priima sanoi:
Noo, käsi yleensä joustaa ammuttaessa, halko on äkkipysäys. Niin, siis tässä en tarkoita klapien naputtelua.
https://www.youtube.com/watch?v=4asLjr0tuLY
Maaseudun kasvattina metrin (ja lyhyempiäkin) koivuhalkoja kirveellä halkoneena kyllä äänestäisin tuon pyssyn puolesta ;)
 

Arms

Uusi jäsen
Liittynyt
21.7.2017
Viestit
19
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Juu, itsekin aika monta mottia halkoja tehneenä uskallan väittää, että .454 Casull on mekaaniselle kellolle enemmän harmia kuin halkojen teko kirveellä.

Yllä linkitetyssä videossa oleva Ruger on käyttäjänsä ranteille jne. huomattavasti armollisempi kuin esimerkiksi Freedom Arms m83, joka yksitoimisena revolverina ja Bisley-tyypistä puukahvarakennetta jäljittelevänä tuo rekyylin aivan toisella tavalla käsiin ja ranteisiin.

Esimerkki: sata lyöntiä halkaisukirveellä koivuhalkoon ei saa aikaan kipua käsissä tai ranteissa. Mutta 100 laukausta tunnin aikana .454 Casull revolverilla saa vähintään kämmenpohjat mielenkiintoisen tuntuiseksi. Tottumattomalle 100 laukausta on jo monesti liikaa.

Menee ot:ksi pahoittelut siitä.
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
597
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kun tai jos tutkittua tietoa ei ole turha tästä on kättä vääntää.
Sen kuitenkin sanon, että iskuvoima kohdistuu ampumisessa vasten käsiä josta johtuen rasittaa varmaan enemmän käsiä kuin halon hakkaaminen.
 

Alex70

Jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Viestit
306
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Priima sanoi:
Kun tai jos tutkittua tietoa ei ole turha tästä on kättä vääntää.
Sen kuitenkin sanon, että iskuvoima kohdistuu ampumisessa vasten käsiä josta johtuen rasittaa varmaan enemmän käsiä kuin halon hakkaaminen.
Ei välttämärtä. Rekyyli suuntautuu eri suuntaan eli ei suoraan, kädet ottavat sitä vastaan, rekyyli ei myöskään kohdistu kelloon yhtä kovana kuin esim vasaroidessa. Lisäksi patruunan lataus, aseen paino, ruudin nopeus eli paloaika ym vaikuttavat.
Rekyyli voi olla pehmeä, eli ”hidas” isollakin aseella ja kaliiperilla, tai kova ”eli lyhyt ja nopea”
Tästä puhutaan paljon, mutta yllättäen kukaan ei kai ole tehtyt tutkimusta asiasta eli yhdistää kellot ja rekyyli (vaikkakin eri kaliiperien rekyyleistä kyllä on infoa paljon)
http://www.thetruthaboutguns.com/2014/03/daniel-zimmerman/measuring-recoil-comparison-pistols-part-1/


Tässä on erään ampuvan kellosepän mietteitä.

The breakage occurs when a sharp impact takes place right at the millisecond that the rotor begins to turn. It would have to shock the movement in only a couple specific directions to damage it. Firing a firearm isn’t a violent enough shock as the shooter is the shock absorber and the watch is basically just riding around on your wrist. The type of impact that could damage a movement would be if the watch was dropped onto a hard surface, but again, the impact would have to take place at that very moment and jolt the movement in a specific direction.?
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
597
Vs: Ketju pikkukysymyksille

No tuosta rasittavuudesta ammuttaessa ei minulla ole henkilökohtaista kokemusta kun minä ammun vain tappaakseni ja silloin riittää yksi tai korkeintaan kaksi laukausta mutta kellon olen onnistunut rikkomaan töissä, joko lekan kirveen tai kangin avustamana.
 

Veli-Matti

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2017
Viestit
14
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Jos nyt jotakin kiinnostaa niin pyssy oli Freedom Arms model 83 4 3/4" piipalla. Itseladattuja ns. fullhouse periaatteela ladattuja paukkuja. Luotien nopeuksia emme mitanneet mutta suuliekki ainakin oli melkosen vaikuttava kuten rekyyli.
Takaisin aiheeseen "mekaaninen rymykello" Menin sitten tilaamaan Certinan tällä uudella ETA powermatic 80 koneistolla. Sen vähän mitä olen tuosta osannut netistä löytää ei juurikaan valota tämän kestävyyttä. Noh palaan asiaan jos saan tuon rikki.
Veli-Matti
 

varonen

Uusi jäsen
Liittynyt
26.9.2015
Viestit
18
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Mikähän mahtaa olla Hydroconquest Ø39mm jousitapin halkaisija? Toinen tapeista hävisi ja uutta pitäisi etsiä. Toisesta en voi kokoa mitata, kun en omista työntömittaa. Pituus näissä tapeissa taitaa olla lugivälin mukaan?
 

tinke

Jäsen
Liittynyt
17.10.2014
Viestit
110
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Onko kenelläkään kokemusta Seagull 1963-kellosta, miten pysyy ajassa jne. Kyseessä siis tämä vekkari:
http://www.watchunique.com/seagull-1963.html
 

WisBoy

Uusi jäsen
Liittynyt
4.9.2017
Viestit
82
Vs: Ketju pikkukysymyksille

tinke sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta Seagull 1963-kellosta, miten pysyy ajassa jne. Kyseessä siis tämä vekkari:
http://www.watchunique.com/seagull-1963.html
Itsekin olen miettinyt kyseisen kellon ostoa. Jotkut sanovat että on suhteellisen tarkka ja hyvä kello ja toiset taas haukkuvat pystyyn.

Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kirjoitin oman arvosteluni ostamisen jälkeen:
http://kellofoorumi.com/index.php?topic=81.msg19331#msg19331

Tuossa on mainittu vaiva, joka saattaa sotkea käynnin, mutta tässä tapauksessa vaiva hävisi itsekseen. Se koski käynnin tasaisuutta juuri vedettynä ja pöydälle asetettuna, kun jousi on vähän liian kireällä. Tavallisessa käytössä se ei ilmentynyt alunperinkään,

Näin jälkikäteen olen ollut kelloon tyytyväinen, ja eksyy tuo satunnaisesti ranteeseenkin.
 

MacKaiwer72

Jäsen
Liittynyt
19.2.2018
Viestit
178
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Alkanut kiinnostamaan Omegan Seamaster 30 vintagekello... Silmää miellyttävät eritoten ns. militarytauluiset mallit. Pieni kysymykseni kuuluu että mitä mieltä olette siitä että kellotaulu on uudelleenmaalattu/värjätty ja runko kiilloitettu? Onko se täysi kirosana kelloharrastajille? Jos tuollaisen joskus hankin niin siitä tulisi käyttökello eli siisti ja kiiltävä ulkonäkö miellyttäisi omaa silmää ainakin... Tietenkin jos lasketaan että kellolla olisi käyttöarvoa vain minulle itselle niin silloinhan tuolla ei olisi väliä mutta jälleenmyyntiarvoahan se tunnetusti pudottaa. Loppupeleissähän tietenkin teen niinkuin itse päätän ja en tietenkään missään tapauksessa osta kelloa joka on piloille naarmutettu/kolhittu ja kellotaulu on niin kulahtanut ettei siitä saa mitään selvää. Mutta ihan mielenkiinnolla odotan mielipiteitä. Tietenkin siistikuntoinen alkuperäinen (nätti patina toki sopisi) ilman restaurointia olisi unelma mutta sellaisia ei oikein tahdo löytää tai sitten niiden hinnat on pilvissä.

Tässä kuvatus kellosta/tyylistä joka minua kiinnostaa:

3L4J6Ky.jpg
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Ketju pikkukysymyksille

MacKaiwer72 sanoi:
Alkanut kiinnostamaan Omegan Seamaster 30 vintagekello... Silmää miellyttävät eritoten ns. militarytauluiset mallit. Pieni kysymykseni kuuluu että mitä mieltä olette siitä että kellotaulu on uudelleenmaalattu/värjätty ja runko kiilloitettu? Onko se täysi kirosana kelloharrastajille? Jos tuollaisen joskus hankin niin siitä tulisi käyttökello eli siisti ja kiiltävä ulkonäkö miellyttäisi omaa silmää ainakin... Tietenkin jos lasketaan että kellolla olisi käyttöarvoa vain minulle itselle niin silloinhan tuolla ei olisi väliä mutta jälleenmyyntiarvoahan se tunnetusti pudottaa. Loppupeleissähän tietenkin teen niinkuin itse päätän ja en tietenkään missään tapauksessa osta kelloa joka on piloille naarmutettu/kolhittu ja kellotaulu on niin kulahtanut ettei siitä saa mitään selvää. Mutta ihan mielenkiinnolla odotan mielipiteitä. Tietenkin siistikuntoinen alkuperäinen (nätti patina toki sopisi) ilman restaurointia olisi unelma mutta sellaisia ei oikein tahdo löytää tai sitten niiden hinnat on pilvissä.

Olin jo tulossa kirjoittamaan, että miksi hankkia ehdoin tahdoin uudelleen fiksattu Seamaster 30, kun niitä on paljon orkkiksinakin myynnissä. No kun kyse juuri militarytauluisista versioista niin sitten tosiaan taitaa olla tarjonta aika lailla vähäisempää ja hinnat orkkiksien kohdalla "pilvissä".

No mitä tulee fiksattuihin kelloihin niin niissäkin on hienosti toteutettuja yksilöitä ja vähemmän hienosti toteuetettuja...Eli kannattaa tutkia ko. kello tarkkaan, jotta pystyy näkemään, miten terävästi esim. tekstit, numerot ja indeksit on maalattu. Jos nämä on tehty laadukkaasti ammattilaisten toimesta niin miksei tuollastakin kelloa voisi ostaa. Sama päätee kuoren kiillotukseen. Mutta jos on vähääkään heikko työn jälki niin jättäisin väliin.

Katsoisin ensisijaisesti niitä vähän patinoituneita ja kolhittujakin kelloja. Niissä näkyy elämä, joka mielestäni saa ja jopa vähän pitääkin näkyä tämän ikäisissä kelloissa. Ne tuovat kellolle vain luonnetta ja kertovat tarinaa kellon hienosta eletystä elämästä, juuri sitä elämää vartenhan kellot tehdään.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 570
Viestit
64 609
Jäsenet
6 962
Uusin jäsen
Topi.
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös