Ketju pikkukysymyksille

tumpsi

Uusi jäsen
Liittynyt
3.5.2014
Viestit
56
Vs: Ketju pikkukysymyksille

jyzzzy sanoi:
Sunflowerfield sanoi:
Edullisista automaattikelloista ainakin Seiko 5:ssa (ainakin joissain).

Muutaman Seiko 5:n omistaja en ole nähnyt vielä yhtään jossa se pyörisi molempiin suuntiin.
Vitosesta on tehty monta erilaista versiota joten varmasti sellainen jossa pyörii molempiin suuntiin on luultavati olemassa.
Mutta olen sitä mieltä suurimmassa osassa vitosia bezel pyörii vain vastapäivään.


Harvassa diver-vitosessa on kahden suunnan bezeliä. Muissa malleissa sensijaan löytyy.
 

mikahe

Uusi jäsen
Liittynyt
25.1.2016
Viestit
26
Bulova UHF 262 kHz sweeping second

Liikkuuko noissa Bulova UHF 262 kHz sweeping second koneissa sekuntiosoitin 8 Hz:n askelin?
 

eeki

Jäsen
Liittynyt
28.9.2014
Viestit
109
Vs: Ketju pikkukysymyksille


mikahe sanoi:
Liikkuuko noissa Bulova UHF 262 kHz sweeping second koneissa sekuntiosoitin 8 Hz:n askelin?
Kyllä sen pitäisi liikkua ilman selvästi havaittavia askelia. En ole tosin Bulovaa itse koskaan hypistellyt, mutta näin olen artikkelien ja videoiden perusteella ymmärtänyt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Precisionistissa se taajuus taisi olla 16 Hz, jos oikein muistan. Jostain luin väitteen, että se olisi tiputettu puoleen, mutta se oli vain jollain foorumilla esitetty väite. Jaksaisikohan joku sellaisen omistava jollain foorumilla kysyttäessä ottaa jotain samantapaista kuvaa kuin minun avatarissa, mistä taajuus olisi helppo nähdä.

Ärsyttävää kuinka valmistajat eivät vaivaudu kertomaan tuotteistaan mitään teknisiä ominaisuuksia.
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Vielä suurennos edellä mainitsemastani kuvasta. Tuollainen varmaan auttaisi, jos joku viitsii kuvan ottaa.

0i4u.jpg
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Vielä piti kerrankoittaan etsiä mainintoja tuon kellon sekuntiviisarista. Löysin pari vertailua tavallisen mekaanisen ja tuon kesken, ja ilmeisesti tuossa viisari liikkuu selvästi pehmeämmin kuin mekaanisessa (joka oletettavasti liikkui 8 kertaa sekunnissa). Tässä mainitaan pariin kertaan 16 Hz:
https://measureoftime.com/tag/accutron-ii/

Netti on kuitenkin täynnä kopioituja virheitä, joten suhtaudun vielä varuksella, mutta 16 Hz puoleen hieman kallistuen.
 

Nissilä

Jäsen
Liittynyt
21.4.2013
Viestit
164
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kuinka usein annatte virtaa meekaanisille kelloille nupista vääntämällä. Vai menettekö ihan käden liikkeisiin luottaen. Itse olen vääntänyt nupista aina joka kuukausi se on myös hyvä muisti sääntö.
 

juippi

Uusi jäsen
Liittynyt
3.11.2014
Viestit
43
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Nissilä sanoi:
Kuinka usein annatte virtaa meekaanisille kelloille nupista vääntämällä. Vai menettekö ihan käden liikkeisiin luottaen. Itse olen vääntänyt nupista aina joka kuukausi se on myös hyvä muisti sääntö.

Mä väännän pari kierrosta vain, jos kello on pysähtynyt. En tiedä onko oikein vai väärin.
 

EVK

Jäsen
Liittynyt
22.4.2015
Viestit
148
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Omega 300m chrono. Normi päivittäisessä käytössä liikkuvassa tehdas työssä. Yöksi vinderiin ja nukkuma kelloksi Omega Bond automaatti. Näin vuorotellen mennään. Joskus käsin veto kun ei aina pyörittimessä viitsi pitää. Käytöstä riippuen käsin vetoa. Eipähän automaatti vetäydy jos ei ole liikettä! Kelloseppä Loppelan sivuilla tästä lisää. Informatiiviset sivut muuten!
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Sanovat paljon vetämisen suhteen olevan joissakin kellomalleissa taipumista kulumiseen, muistelen että 2892 olisi mm. yksi sellainen. Mutta anyways, itse vetelen aina kunnon käyntipohjat, jos kello seisoo.

Jos otan käyttöön nyt, niin sen verran että starttaa, jos haluan hyllyssä olleen valmiiksi ja käyvän aamuun, niin sitten enemmän.

Ja se on vanha kultainen sääntö, että jos kello on pitkään käyttämättä, sitä käyttäisi kerran kuussa. Nupista vai kädessä, tuskin siinä mitassa mitään oleellista eroa, väittäisin mutulla.
 

Nissilä

Jäsen
Liittynyt
21.4.2013
Viestit
164
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kiitoksia vastauksista. Itselläni on Longinesin Hydroconquest. Joonan Kellomies kirjassa sanotaan että uusimissa mekaanisissa kelloissa, ei ole vaaraa "yli pyörittämiseen" - Itse aina pyöritän 40 kertaa, kerran kuussa.
Miltä kuulostaa?
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Nissilä sanoi:
Kiitoksia vastauksista. Itselläni on Longinesin Hydroconquest. Joonan Kellomies kirjassa sanotaan että uusimissa mekaanisissa kelloissa, ei ole vaaraa "yli pyörittämiseen" - Itse aina pyöritän 40 kertaa, kerran kuussa.
Miltä kuulostaa?

Juu, ei ylipyöri automaatit. Ja hyvältä tuo kuulostaa.

Se mainintani käsin vetämisestä liittyi ulkomaisilla forumeilla käytyihin keskusteluihin, joita joskus on sattunut silmään, "kuluttamisesta". Mutta en jaksa itse kovin ryppyotsaisesti saada paniikkihäiriöitä lelujen käsittelystä, kohtuutta vain :)
 

Nissilä

Jäsen
Liittynyt
21.4.2013
Viestit
164
Vs: Ketju pikkukysymyksille

arbit sanoi:
Nissilä sanoi:
Kiitoksia vastauksista. Itselläni on Longinesin Hydroconquest. Joonan Kellomies kirjassa sanotaan että uusimissa mekaanisissa kelloissa, ei ole vaaraa "yli pyörittämiseen" - Itse aina pyöritän 40 kertaa, kerran kuussa.
Miltä kuulostaa?

Juu, ei ylipyöri automaatit. Ja hyvältä tuo kuulostaa.

Se mainintani käsin vetämisestä liittyi ulkomaisilla forumeilla käytyihin keskusteluihin, joita joskus on sattunut silmään, "kuluttamisesta". Mutta en jaksa itse kovin ryppyotsaisesti saada paniikkihäiriöitä lelujen käsittelystä, kohtuutta vain :)


Okei rock and roll, eli teen siis periaatteesa oikein, tänks :)
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kuulemma eräs ratas voi kulua joissakin automaateissa, jos kelloa vetää paljon jatkuvasti. Suurin riski tulee silloin, jos automaattivedon räikät eivät toimi jouhevasti, vaan öljyt ovat alkaneet jämähtämään jne. Käsin vetäessä räikät pyörivät melko joutuisasti, koska välitykset automaattivedolle päin ovat suuret. Jos räikät vastustavat, pääjousen akselilla oleva ratas joutuu koville. Räikät saavat siis myös kyytiä, jolloin niiden mahdollinen kuluminen lisää sitten ajan mittaan riskiä. Mutta jos kello huolletaan kohtuullisilla aikaväleillä, riski pienenee. Ja jos vaikka huolletaan vasta ongelmien ilmetessä, räikät ja muut kuluneet osat voidaan tietysti vaihtaa.

Muuten automaatin "ylivetämistä" ei tarvitse pelätä, koska se ei ole mahdollista.
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Ai niin, unohdin tähdentää, ettei pilalle kuluminen ole kovin yleistä ilmeisesti, koska foorumit eivät ole pullollaan valituksia. Kerran kuussa ei ole kovin montaa kertaa vuodessa, joten riski lienee olematon jos kello muuten toimii niin kuin pitää.
 

Nissilä

Jäsen
Liittynyt
21.4.2013
Viestit
164
Vs: Ketju pikkukysymyksille

nouneim sanoi:
Ai niin, unohdin tähdentää, ettei pilalle kuluminen ole kovin yleistä ilmeisesti, koska foorumit eivät ole pullollaan valituksia. Kerran kuussa ei ole kovin montaa kertaa vuodessa, joten riski lienee olematon jos kello muuten toimii niin kuin pitää.

Kerran kuussa kun vetää sen 40-kertaa, kuten minä teen ja öljyt vaihdan säännöllisesti. Niin mitään hätää ei pitäsi olla(ko)?
 

mikahe

Uusi jäsen
Liittynyt
25.1.2016
Viestit
26
Bulova Accutron II UHF

nouneim sanoi:
Vielä piti kerrankoittaan etsiä mainintoja tuon kellon sekuntiviisarista. Löysin pari vertailua tavallisen mekaanisen ja tuon kesken, ja ilmeisesti tuossa viisari liikkuu selvästi pehmeämmin kuin mekaanisessa (joka oletettavasti liikkui 8 kertaa sekunnissa). Tässä mainitaan pariin kertaan 16 Hz:
https://measureoftime.com/tag/accutron-ii/

Netti on kuitenkin täynnä kopioituja virheitä, joten suhtaudun vielä varuksella, mutta 16 Hz puoleen hieman kallistuen.
Nyt on Bulova "lobster" 98B247 ranteessa. Uskoisin, että Wikipediassakin mainittu 16 Hz pitää paikkansa, mutta sen kuvaus/videointi on tietysti pakko tehdä jossakin vaiheessa.

Sekunttarin liike on omaan silmään aivan (riittävän) upeaa. Tässä toki auttaa ikänäköisyys, vaikka laseja ei vielä ole. Kun laittaa vähän suurennusta kuvaan mukaan, niin ainakin 6x:llä alkaa heti huomaamaan, että 16 Hz ei vielä tuota sulavaa liikettä.

Sweeping (sweet?) sekunttarissa on se maaginen juttu, että kellon katsomisessa ei koskaan käy aika pitkäksi kuten sekunnin kerrallaan askeltavassa. :)
 

eeki

Jäsen
Liittynyt
28.9.2014
Viestit
109
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Seikon Spring Drive sitten vaan seuraavaksi hankintalistalla jos 16Hz ei enää riitä. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

eeki sanoi:
Seikon Spring Drive sitten vaan seuraavaksi hankintalistalla jos 16Hz ei enää riitä. ;)

Ja onhan sitten vielä se "välimalli", eli alkuperäinen äänirauta-Accutron. Siinä olisi viisarin toimintataajuus 360 Hz.
 

mikahe

Uusi jäsen
Liittynyt
25.1.2016
Viestit
26
Vs: Bulova Accutron II UHF

mikahe sanoi:
Nyt on Bulova "lobster" 98B247 ranteessa. Uskoisin, että Wikipediassakin mainittu 16 Hz pitää paikkansa, mutta sen kuvaus/videointi on tietysti pakko tehdä jossakin vaiheessa.
Tämän videonpätkän perusteella herzejä näyttää tosiaan olevan 16:
https://www.dropbox.com/s/9j1mprygz6h0ksa/20160310_202201.mp4?dl=0
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 677
Viestit
64 921
Jäsenet
6 998
Uusin jäsen
KR-
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös