Kysymyksiä Kellosepille

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Sit vaan korjaamaan sanastoa, jos siinä on vikaa, ivahan ei kannata, se vain tarttuu ja leviää, siitä on netti pullollaan esimerkkejä! :)
 

Jurpo

Uusi jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
4
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Löysin tällaisen ihan kohtuullisen kattavan perustermistön.

http://kellofoorumi.com/index.php?topic=19.0
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Late sanoi:
Tynnyri, stemmi, kruunu, räikkä, keyless..

Olisiko aika Kellofoorumi-Suomi -sanakirjalle? :)

L

Näitä ehdottoman vääriä termejä ei taida olla vaikea arvata, jos lukee kelloista englanniksi. Tietysti nämä ovat enemmän tai vähemmän itse keksittyjä suomennoksia tai lainasanoja, koska on pirun vaikea arvata oikeaa suomennosta. Itselläni esimerkiksi ei ole yhtään suomenkielistä kelloja käsittelevää kirjaa (paitsi Kellomies, joka ei käsittele tekniikan sanastoa). Barrel kääntyy paremman arvauksen puutteessa melko luontevasti tynnyriksi. Jousikotelo on tietysti luontevampi, kunhan sen ensin kuulee. Räikkä on ihan suomenkielinen sana, joka tarkoittaa mitä tahansa räikkämekanismia. Kellosanastossa räikälle voi olla jokin vakiintunut sana, mutta ei kai tuo niin väärin voi olla sen enempää kuin liipottimen kutsuminen kiertoheiluriksi.

Monilla aloilla on käytössä lähinnä lainasanoja, ja sekin on usein toivottoman kirjavaa. Jos suomenkielinen sanasto on sydämen asia, niin korjaa ihmeessä. Itsekin olisin utelias kuulemaan, koska on vähän vaivaannuttavaa keksiä näitä itse.
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
397
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Hei!

Minulla on Zenith 230S. Vanhennellä oli samanlainen myynnissä vähän aikaa sitten ->

http://vanhenne.fi/hetken-paasta-tulossa-alkuperainen-zenith-ss-c-2532-v-1967/

Kellossani ei ole alkuperäistä nuppia. Osaisitteko neuvoa minua, mistä saisin alkuperäisen nupin tai onko mahdollisesti jollain KF:n jäsenellä sellaista? Olisin kiinnostunut.
 

pasiz

Jäsen
Liittynyt
11.9.2013
Viestit
465
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Maks sanoi:
Hei!

Minulla on Zenith 230S. Vanhennellä oli samanlainen myynnissä vähän aikaa sitten ->

http://vanhenne.fi/hetken-paasta-tulossa-alkuperainen-zenith-ss-c-2532-v-1967/

Kellossani ei ole alkuperäistä nuppia. Osaisitteko neuvoa minua, mistä saisin alkuperäisen nupin tai onko mahdollisesti jollain KF:n jäsenellä sellaista? Olisin kiinnostunut.

Käyt kelloliikkeessä joka jälleenmyy zenithiä? Luulisin tehtaan toimittavan.

-P
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

pasiz sanoi:
Maks sanoi:
Hei!

Minulla on Zenith 230S. Vanhennellä oli samanlainen myynnissä vähän aikaa sitten ->

http://vanhenne.fi/hetken-paasta-tulossa-alkuperainen-zenith-ss-c-2532-v-1967/

Kellossani ei ole alkuperäistä nuppia. Osaisitteko neuvoa minua, mistä saisin alkuperäisen nupin tai onko mahdollisesti jollain KF:n jäsenellä sellaista? Olisin kiinnostunut.

Käyt kelloliikkeessä joka jälleenmyy zenithiä? Luulisin tehtaan toimittavan.

-P

Pukukelloihin varmaan löytyykin jonkin verran vanhaa ja toimivaa varastoa. Sukelluskellojen tai nuppiin muuten prässätyn tiivisteen omaavan nupin osalta oli yksi kelloseppien kanta taannoin se, että vintage voi olla kuivunut ja huono tiiviyden osalta. Sen vuoksi uusi ei-originaali nuppi on restauroinnissa tavallista. Mutta varmaan juu valmistajalta sitä etsimään joka tapauksessa, kun kyseessä on yhä myynnissä oleva merkki.

Kysäisin myös maahantuojan edustajalta, että mitä jos joku myy hyvin vanhan käyttämättömän "kansainvälisellä tehdastakuulla", kellä vastuu? Maahantuoja/valmistaja auttaa, jos osia löytyy mutta ensisijaisesti myyjä on vastuussa ongelmatilanteissa.

Useisiin nuorempiin kelloihin on mm. Swatch Group alkanut myydä paketoituja huoltosarjoja, jolloin muutamalla kympillä saa pelkkää nuppia halvemmalla nupin sekä kuoren/lasin tiivisteet, mutta vintageen tämäkään ei auta.
 

kanikune

Kelloista innostunut
Liittynyt
10.3.2013
Viestit
924
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Mittojen perusteella kruunun pystyy hommaamaan. Pitäisi tietää kruunun ulkohalkaisija, nuppiputken ulkohalkaisija ja kruunuakselin kierre.
 

Maks

Jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
397
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Kiitos vastauksista. Täällä ei ole Zenithin myyntiä, mutta kysyin eräältä kellosepältä aiheesta. Lupasi hommata, mutta pidin hintaa vähän kalliina, joten asia ei silloin edennyt. Lisäksi tämä on tällaista pikku puuhaa, mitä on mukava tehdä. Sepän puheista jäi mielikuva, ettei itse nuppi ja vaihto ole arvokkaita, mutta ilmeisesti etsimisestäkin pitäisi vähän saada korvausta, mikä on ihan normaalia. Voisin kuitenkin kysellä myös maahantuojalta, mitä sanovat siellä.

Kuinka Kanikune tuo mitta-asia menee, voiko itse mitata vai onko mitat ja kierre esim. maahantuojalla? Luulisi kellosepän osaavan myös katsoa tilanteen. Osaan varmaan itsekin mitata, kun yleensä mittaan milleissä, mutta tässä tuntuisi olevan vähän tarkemman tarve :)
 

kanikune

Kelloista innostunut
Liittynyt
10.3.2013
Viestit
924
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Mittaisin itse, enkä luottaisi pelkkiin papereihin (en tiedä löytyykö niistä merkinnät). Joka tapauksessa stemmi pitää ottaa irti ja kaikki nämä suureet saa mitattua helposti.

Semmoinen pikku juttu vielä, että mikäli nyt on kiinni tarvikekruunu, voi sen kierteen pituus kruunun sisään olla eri kuin brändikruunussa (esimerkkinä auton vanteiden ET-luku). Tällöin voi olla, että myös stemmi pitää vaihtaa, jotta sen saa istumaan pohjaan asti kruunussa ja kruunun sisätason etäisyys akselin päähän on oikea.
 

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Osaako joku neuvoa miten saan Tudorin jubilee 6248-20 rannekkeen lyhennetty? Tässä ei ole pikku ruuveja kuten Rolexin jubilee rannekkeessa.
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Binh sanoi:
Osaako joku neuvoa miten saan Tudorin jubilee 6248-20 rannekkeen lyhennetty? Tässä ei ole pikku ruuveja kuten Rolexin jubilee rannekkeessa.

Eikö ole klassinen, että pinnit ja rannekkeen takapuolella nuolet, joiden suuntaan tökkää pinniä vähän matkaa ja nyppäsee pihdeillä ulos? Ja samaa tietä takaisin.
 

suomimikko

Uusi jäsen
Liittynyt
6.6.2014
Viestit
12
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Binh sanoi:
Osaako joku neuvoa miten saan Tudorin jubilee 6248-20 rannekkeen lyhennetty? Tässä ei ole pikku ruuveja kuten Rolexin jubilee rannekkeessa.
Ota stemmi pois ja laita se siihen rannekkeen nastan reikään ja lyö vasaralla kruunuun niin nasta tulee ulos.
 

Binh

Aktivisti
Liittynyt
9.3.2013
Viestit
694
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Ohessa on kuvia rannekkeesta. En vielä keksinyt mistä sitä voi lyhentää.

J7P14nj.jpg

Gm0XSFT.jpg

M880oF3.jpg

oOFk04D.jpg
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Nuo littanat sisimmäiset osat ovat olleet joissakin tuon näköisissä liikkuvat "tapit". Etsi merkintöjä, niiden liikkuvien palojen (=kaikki eivät ole, vaan ne muutamat molemmin puolin, jos) keskellä on jonkinlainen vinkki. Tai kokeile naputella varovasti.
 

suomimikko

Uusi jäsen
Liittynyt
6.6.2014
Viestit
12
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Binh sanoi:
Ohessa on kuvia rannekkeesta. En vielä keksinyt mistä sitä voi lyhentää.

J7P14nj.jpg

Gm0XSFT.jpg

M880oF3.jpg

oOFk04D.jpg

Kannattaisko viedä jollekkin oikealle kellosepälle....
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
597
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

suomimikko sanoi:
Binh sanoi:
Ohessa on kuvia rannekkeesta. En vielä keksinyt mistä sitä voi lyhentää.

J7P14nj.jpg

Gm0XSFT.jpg

M880oF3.jpg

oOFk04D.jpg

Kannattaisko viedä jollekkin oikealle kellosepälle....
Saattaapi olla kuten useimmissa Mesh rannekkeissa, että ainut lyhennys löytyy lukituksen yhteydestä.
 

paff

Jäsen
Liittynyt
1.4.2013
Viestit
174
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Juu tuota ei kannata tai voi oikein lähteä edes lyhentelemään. Varsinkin, jos tarkoitus olisi saada myöhemmin vielä paikoilleen.

Näin minulle ainakin sanoi eräs vintageihin erikoistunut seppä vastaavanlaisesta rannekkeesta.
 

Jurpo

Uusi jäsen
Liittynyt
4.10.2013
Viestit
4
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Riittäisikö tämä? Kuvan rannekkeessahan on vielä kuusi metriä varaa lyhentää ilman, että täytyy irrottaa paloja.

http://www.youtube.com/watch?v=1QqN5QBHdB4
 

Markku J

Uusi jäsen
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
67
Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Tuli mieleeni perinteisen "tyhmä" kysymys. Paljonko magneeteista on haittaa nykyaikaisille automaattikelloille ? Magnetisoituvatko jotkin osat mahdollisesti pysyvästi, jos kello on hetkellisesti lähellä suhteellisen voimakkaita magneetteja, kuten esim kaiuttimissa on.
 


Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 672
Viestit
64 915
Jäsenet
6 998
Uusin jäsen
KR-
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös