Kysymyksiä Kellosepille

Vs: Kysymyksiä Kellosepille

Mukava nähdä että täältäkin löytyy henkilöitä jotka osaavat näitä vanhoja seikoja arvostaa. Multa löytyy myös muita vintage seikoja ja kerran taisinkin kanikunen kanssa hieroa huoltodiiliä, mutta jäi tekemättä kun aikaakin olisi mennyt se 2kk.
Sitten kun mulla on tähän kaikki tarvittavat osat, niin kello lähtee huoltoon. Tarkoitus olisi tehdä tästä one push chronografista täysin alkuperäinen ja tosiaan taitavalle sepälle tämä pitäis saada huoltoon ja osaaviin käsiin. Tämä on tosiaan sen verran harvinainen, että ei viitsi ihan mille tahansa sepälle antaa. Mites se menikään, että euron kelloseppä tekee sadan euron vahingon. Itse en tosiaan lähde rassamaan.

Kanikunen projekteja olen seurannut ja hyvältä, sekä tarkalta työn jälki vaikuttaa. Toivottavasti pääsisi tästä tekemään huoltodiiliä hänen kanssaan.

Asiasta toiseen, mulla on pyörinyt pöydällä tollanen king seiko 4502-7001 ja se edistää tunnissa noin 4 sekunttia. Eli jos tota ranteessa pidän, niin joka päivä saa sen minuutiksi pysäyttää että saa näyttämään oikeaa aikaa uudelleen. Ohessa kuva regulaattorista. Säädetäänkö sitä tosta ruuvista hitaammalle jos liikautan sitä hieman myötäpäivään vai onko se jo säädetty hitaimmalle?

Liitteet

• IMG_0863.webp
    IMG_0863.webp
    151,4 KB · Katsottu: 79

Tämä keskustelu on juuri nyt puhdasta kultaa. :)

Juzzi77 sanoi:
Asiasta toiseen, mulla on pyörinyt pöydällä tollanen king seiko 4502-7001 ja se edistää tunnissa noin 4 sekunttia. Eli jos tota ranteessa pidän, niin joka päivä saa sen minuutiksi pysäyttää että saa näyttämään oikeaa aikaa uudelleen. Ohessa kuva regulaattorista. Säädetäänkö sitä tosta ruuvista hitaammalle jos liikautan sitä hieman myötäpäivään vai onko se jo säädetty hitaimmalle?

Kuvan perusteella sanoisin, että on nopeessa päässä tällä hetkellä. Käännä siis vaikka ruuvi keskelle ja tsekkaa tilanne siitä.

ToniB sanoi:
Juzzi77 sanoi:

Kuvan perusteella sanoisin, että on nopeessa päässä tällä hetkellä. Käännä siis vaikka ruuvi keskelle ja tsekkaa tilanne siitä.

Ei riitä ruuvin säätövara jos 4 sekuntia / tunti eli 96 sek / vrk. Pitää kääntää regulaattorin varresta. Suosittelen tekemään tämän kellontarkistuskoneessa, koska säätö on hyvin herkkä (en ainakaan itse jaksaisi iteroida viisareista tulevan takaisinkytkennän perusteella).

pasiz sanoi:
Ei riitä ruuvin säätövara jos 4 sekuntia / tunti eli 96 sek / vrk. Pitää kääntää regulaattorin varresta. Suosittelen tekemään tämän kellontarkistuskoneessa, koska säätö on hyvin herkkä (en ainakaan itse jaksaisi iteroida viisareista tulevan takaisinkytkennän perusteella).

lievä OT mutta kuinka suuri on normaalisti tuon ruuvin säätövara apparalaan sekuneissa?

Kellox sanoi:
pasiz sanoi:

lievä OT mutta kuinka suuri on normaalisti tuon ruuvin säätövara apparalaan sekuneissa?

Eta 28XX koneissa hienosäätöruuvin vaikutus on noin 6 sek / vrk / merkki.

[EDIT]

Ja tarkistettuani 2836-2:n liipotinsillasta, merkkejä on 3 / suunta keskiasennosta, eli noin +-18 sekuntia on maksimi (itse säädän maksimissaan 6 sekunnin poikkeamaa ruuvista, muuten tönäämällä regulaattoria).

Osaisko joku suositella kelloseppää, jolta onnistuu kellotaulujen kunnostaminen? Tossa mun chronografissa on "chapter ring" melkosen huonossa kunnossa ja sille tarttis jotain keksiä.

Pietilä ainakin.

Juzzi77 sanoi:
Osaisko joku suositella kelloseppää, jolta onnistuu kellotaulujen kunnostaminen? Tossa mun chronografissa on "chapter ring" melkosen huonossa kunnossa ja sille tarttis jotain keksiä.

Taitaa taulujen restaurointi olla melko vähäistä nykyään suomessa, tai sitten olen missannut jotakin. Itse käytän brittien palveluita, kun en suomesta ole löytänyt. http://www.watchdialrestoration.co.uk/

-P

Minulla on noin 50 vuotta vanha kello, joka näyttää ikäiseltään. Ostin siihen uuden metallirannekkeen, joka kiiltää kuin kekkosen kalju. Miten vanhennan rannekkeen kelloon sopivaksi? Kodinputkimies?

Priima sanoi:
Minulla on noin 50 vuotta vanha kello, joka näyttää ikäiseltään. Ostin siihen uuden metallirannekkeen, joka kiiltää kuin kekkosen kalju. Miten vanhennan rannekkeen kelloon sopivaksi? Kodinputkimies?

Riippuu siitä miten voimakkaasti kellon runko on ikääntynyt? Haluatko rannekkeesta esimerkiksi vain naarmuisen vai haluatko siitä kiillon pois? Kodinputkimies viittaa kyllä siihen että haluaisit siitä hapettuneen tai jopa ruosteisen? :))

Juzzi77 sanoi:
Priima sanoi:

Riippuu siitä miten voimakkaasti kellon runko on ikääntynyt? Haluatko rannekkeesta esimerkiksi vain naarmuisen vai haluatko siitä kiillon pois? Kodinputkimies viittaa kyllä siihen että haluaisit siitä hapettuneen tai jopa ruosteisen? :))

Hapettunut, kiilloton, ikääntyneen näköinen. Naarmut tai vastaavat osaan kyllä tehdä tarvittaessa. Onko Kodinputkimies turhan rankka, onko joku hivenen kevyempi aluksi. Sehän yleensä on helpompi lisätä kuin vähentää jälkikäteen.

Speedmaster reduced olisi 1140 kiukaalla kiikarissa ja tuo 1140:n kronomodulin mahdollinen huolto/vaihto hieman arveluttaa. Kello olisi kyllä huollettu juuri joten ihan lähitulevaisuudessa huollolle ei tule olemaan tarvetta, mutta jos tämä kloku olisi nyt lipulta ns. keeper, niin joskus se pitäisi sitten sepälle viedä.

Eli 1140/1141/1143/3320 (?) on ns. piggy back, eli pohjalla on ETA2890A2 ja sen päälle liitetty Dubois Depraz krono-moduli ja tätä kronoa ei kai kaikki sepät huolla ja Omegan oma huolto vaihtaa sen uuteen, joka on kallista. Myös varaosien saatavuudessa on kai ennen ollut ongelmia, mutta käsitin jostain, että tilanne olisi niiden saatavuuden osalta parantunut.

Eli uskaltaako ostaa huollettuna, jos tykkää kovasti ja "halvalla" saa?

Tuollainen DD-moduuli-krono oli ehdolla ostoprojektiksi, mutta jäi tälle kertaa..
Mielestäni tuo on aivan huollettavissa oleva ja varaosia on saatavilla, kun osaa käännellä oikeiden kivien alta.

Jossain vaiheessa tuun tuollaisen vielä huoltaa.

No jos tulee yllätyksiä oman todennäköisen hankintani kanssa, niin laitan sitten sinulle huoltoon :)

Toinen juttu mikä arveluttaa, joskaan ei ole kynnyskysymys: mistä saa Omegan 1469 (two tone, eli teräs/kulta) paloja, tai mistä niitä saa järkevään hintaan? Onko 100€ / pala vielä järkevä hinta?

Ebaysta löytyi, mutta hinta kyllä hirvittää:
http://www.ebay.com/itm/Omega-Speedmaster-Watch-Band-Link-18K-Solid-Gold-S-Steel-/361462123274?hash=item5428d24b0a:g:p3wAAOSwX~dWi0IK

Onko asiantuntijoiden mielestä huollosta tulleen kellon beat error 6.7ms liikaa? Onko sillä mitään merkitystä vaikkei käynti keskellä olekkaan? Onko hankalaa tuon keskittäminen?

Jouni sanoi:
Onko asiantuntijoiden mielestä huollosta tulleen kellon beat error 6.7ms liikaa? Onko sillä mitään merkitystä vaikkei käynti keskellä olekkaan? Onko hankalaa tuon keskittäminen?

Riippuu regulointimekanismista miten suuritöinen on. Jos käynti ei ole keskiöinen, on käyntiinlähtö yleensä vaivalloisempi.

Safiirilasisella takakannella varustetun kellon kansi on niin pahasti jumissa, ettei meinaa lähteä Kiinan Jaxa-työkalukopiolla turvallisesti auki. Olen teräskantisiin käyttänyt pikaliima + suurikokoinen mutteri -menetelmää menetyksekkäästi, mutta uskaltaako tuohon takalasiin liimata mutteria kiinni - kestääköhän lasi paikallaan suurempaa vääntöä?

En laittaisi lasiin kiinni mutteria. Lasi voi kestää mutta nylon tuskin. Löytyykö tarpeeksi isoa mutteria joka nappaa metalliosaan kiinni? .. Tai prikka johon mutteri.

Parempi jos löytyy oikea takakannen avaaja... Kiinan jaxa kopiot ei oikein mairittele tiukkoihin kansiin.

-P

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 226
Jäsenet
7 623
Uusin jäsen
skoda99
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back