Longines

Vs: Longines

Longines näköjään päivitteli suositun Hydroconquestinsa Baseliin:

L3.781.4.56.6.jpg

https://www.longines.com/novelties/the-longines-hydroconquest

Ilmeeltään mielestäni aiempaa tasapainoisempi ja teknisesti uutta on keraaminen kehä sekä hitaammalle käynnille modattu koneisto. Uusinta versiota saa myös kumirannekkeella.

Hinta tietysti noussut päivityksen myötä.

Ehdottomasti hyvä päivitys Lonkulta. Ihan turhia ne pienet pisteet bezelissä.

Conquest V.H.P. ja nahkahihna vol. 2... Saksasta tilattu musta alligaattorikuvioinen vasikannahkahihna punaisilla tehostetikkauksilla. Sopii mielestäni oikein hyvin kellon lookkiin ja on miehekkäämmän tuntuinen kun on koko pituudeltaan 20 mm leveä eikä kapene solkea kohti. Noin 25 euroa jäi hinnaksi uusien jousitappien kanssa ja olen tyytyväinen :)

0jvP7Z0.jpg

Olen hankkimassa tällä viikolla kellon, jota olisi tarkoitus käyttää merellä seilatessa. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä joko Tissot Seastar tai Longines HydroConquest. Automaattina molemmat.

Haluan kellon, jonka viisarit näkyvät hyvin härärässäkin ja joka kestää vettä ja roiskeita huoletta. Tämän lisäksi ulkokehällä mielellään siirrettävä asteikko navigoinnin avuksi. Hintaeroa kelloilla on jonkun verran, mutta ominaisuudet lienevät aika lähellä toisiaan kuitenkin, ulkonäön ehkä ollessa se lopullinen tekijä.

Millaisia näkemyksiä/kokemuksia teillä on kyseisistä malleista?

Olen hankkimassa tällä viikolla kellon, jota olisi tarkoitus käyttää merellä seilatessa. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä joko Tissot Seastar tai Longines HydroConquest. Automaattina molemmat.

Haluan kellon, jonka viisarit näkyvät hyvin härärässäkin ja joka kestää vettä ja roiskeita huoletta. Tämän lisäksi ulkokehällä mielellään siirrettävä asteikko navigoinnin avuksi. Hintaeroa kelloilla on jonkun verran, mutta ominaisuudet lienevät aika lähellä toisiaan kuitenkin, ulkonäön ehkä ollessa se lopullinen tekijä.

Millaisia näkemyksiä/kokemuksia teillä on kyseisistä malleista?

Itse ottaisin Hydroconquestin, jos näistä pitäisi valita. Ihan vaan koska ulkonäkö miellyttää enemmän omaa silmää.

Molemmat varmasti hyviä kelloja, joten valitset sitten kumman tahansa, niin et varmaan pety.

Kumpi peruskronografiksi ranteeseen (lähinnä töihin, jossa pukukoodi smart casualin/puvun välillä): Master Collection Chronograph vai Saint Imier Chronograph?

Ääni Saint Imierille. Omasta mielestä tyylikkäämpi.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Minulla on ollut kymmenen vuotta Hydroconquest kronograafi ilman pahaa sanottavaa. Tarkka kello ja tukevaa tekoa. Eli kunnon työkalukello.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Longines näköjään päivitteli suositun Hydroconquestinsa Baseliin:

L3.781.4.56.6.jpg

https://www.longines.com/novelties/the-longines-hydroconquest

Ilmeeltään mielestäni aiempaa tasapainoisempi ja teknisesti uutta on keraaminen kehä sekä hitaammalle käynnille modattu koneisto. Uusinta versiota saa myös kumirannekkeella.

Hinta tietysti noussut päivityksen myötä.

Kyllähän tuo uusi on paljon tyylikkäämpi kuin vanha malli, mutta tuo päivyrin sijainti yhdessä numeroiden sijoittelun kanssa on aina tökkinyt omaan silmään ja tekee yhä niin. Toivottavasti jonain päivänä siirtävät päivyrin klo kuuteen tai poistavat edes tuon ysin vastapuolelta. Tekisi taulun ilmeestä paljon tasapainoisemman.

Makuasioita toki eikä tuo nytkään ruma ole.

35 mm LONGINES kal. 13 ZN kronografi (ref. 4442)
pulsometriasteikolla vuodelta 1939

35 mm ruostumaton teräskuori (kello paksuus 11 mm), peitetty hihnaväli 19 mm
Kaliiperi Longines 13 ZN kronografi (fly-back ja column wheel)
Kellon referenssinumero 4442
Pulsometriasteikko (Gradue pour 30 pulsations) sydämen sykkeen pikamittausta varten**
Bicompax (kaksi rekisteriä) vas. normaalit sekunnit, oik. 30 min rekisteri, krono-keskisekunti

Reunatikattu 19 mm alkuperäinen nahkaranneke ja Longines rs-teräs 16 mm solki
**Käynnistetään krono ja lasketaan esim. ranteesta tasan 30 sykettä ja pysäytetään krono - lukema-asteikko näyttää sydämenlyönnit per minuutti

Harvinainen ja merkittävän keräilyarvon omaava LONGINES ref. 4442 ja kaliiperi 13 ZN.
Alempana esitelty Suomessa oleva yksilö on poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.

Kyseinen kelloyksilö myytiin Longines tehtaalta viennin myyntiedustajalle Syyskuussa 1939 (dokumentoitu valmistajan arkistossa).

RLoX4yr.jpg

wnQIGCO.jpg

XIraNaE.jpg

LONGINES kolmetoistalinjainen (13''' - 29,8 mm), 17 kivinen kronografikoneisto kal. 13 ZN jonka keskeiset mekaaniset ratkaisut patentoitiin vuonna 1936. Värähtelytaajuus on 18000 vph (2,5 Hz).
Se oli ensimmäisiä ranne-kronoja jossa (varsinkin lentäjille tärkeä) ajanoton "Fly-back" -toiminto ("Retour en vol" tai ns. "Taylor system"), eli kronografi voitiin nollata suoraan käyntiin uudestaan kesken jo käynnissä olevan krono-toiminnon. (erillinen pysäytys ja nollaus ei ollut enää siis tarpeen tarvittaessa). Koneisto oli tuotannossa vuosina 1936-1951.

SBShBqZ.jpg

h6jb51T.jpg

Osien ja komponenttien viimeistelyn taso on parhainta 1930-luvun lopun LONGINES laatua.
sstP6hW.jpg

Rungon materiaali on ruostumaton teräs (Staybrite). Takakansi on puristekiinnitteinen, krono-painikkeet ja kruunun akseli eivät ole vesitiiviit.
qkvQ4Ff.jpg

i0INJ4q.jpg

Kaunis ja pehmeänahkainen alkuperäinen 19mm Longines ranneke 30-luvulta, rs-teräksinen 16mm Longines solki
9eJMjTJ.jpg

https://horologium.com.au/2012/09/03/a-truly-iconic-calibre-the-13zn-longines/

https://www.monacolegendauctions.com/auction/exclusive-timepieces-15/lot-44

LONGINES LEGENDARY WATCHES (600 sivuinen teos vuodelta 2018) kirjan sivut 354–355
Tekijät John Goldberger ja Giampiero Negretti (ISBN: 9788890532313)
ivOpw2o.jpg

PFAH13p.jpg

https://watchprint.com/en/great-books-for-watch-collectors/300-longines-legendary-watches.html

https://revolutionwatch.com/the-ultimate-guide-to-the-longines-chronograph-13zn-pulsanti-ad-ombrello-or-mushroom-pusher/

https://watchesbysjx.com/2020/09/longines-13-33z-first-flyback-chronograph.html

uOjLFgr.jpg

Viimeksi muokattu:
VRPGssv.jpg

Longines arkisto-ote kronografin teknisistä tiedoista ja ensimyynnistä vuonna 1939.

R790fYR.jpg

OxcZPOQ.jpg

Viimeksi muokattu:
Longines on kyllä minulle ollut tämän vuoden positiivisin yllätys. Mainiot Zulu Time ja Ultra-Chron julkaisut saivat ainakin minun makuuni erinomaisen toverin tänään julkaistun Master Collection 190th Anniversaryn muodossa:

Kultaiset Limited Edition versiot meni ilmeisesti saman tien kaupaksi, mutta tuo linkissä oleva Stainles Steel versio kiinnostaisi kovasti. Mainiota työtä jälleen mielestäni.

Longines menee vaikeaan suuntaan. Swatch Groupin listalla se alkaa jo hinnaltaan kolkutella Omegaa, mutta silti kelloissa on powermatic 80 -pohjaisia koneistoja joita löytyy myös konsernin halvemmista merkeistä. Uudehko Spirit Zulu Time 39 on hyvä esimerkki, tyylikkäitä kelloja mutta yli 3500 ovh-hinnalla mietityttää. Spirit-sarja on tyylikäs, mutta käytännössä vastaavaa voisi tulla uskottavasti myös Tissotin Heritage-sarjasta kolmas- tai jopa neljäsosaan hinnasta. Ja Omegalla kuitenkin on ne omat co-axial-koneistot.
Nyt tuntuu että Longines on entistä enemmän väliinputoaja firmassa.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Hinta/laatu suhteeltaan Longines on ollut etulinjassa mutta nykyään Swatch-groupin mammuttitauti on iskenyt tähänkin merkkiin: pitää olla suurin ja kaunein.
Oris, Eterna, Longines kaikki kohtuuhintaisten parhaimmistoa mutta irtiotto ylöspäin jo vaikeaa kun tungosta sielläkin. Retromalleissa Longines on näistä kolmesta paras. Eterna on esimerkki kuinka omistaja voi lähteä valloittamaan Kiinanmarkkinoita ja haaskata hyvän tietotaidon ja nimen tuolla pyrkimyksellä. Kun maailma ei riitä: jatkuva kasvaminen on itsetarkoitus vaikka tietyissä mitoissa toimiminen olisi järkevämpää pitkällä aikavälillä.
Longines Conquest heritage, Oris 65-diver, Eternan 1935 omia suosikkeja jotka toimivat vaikka tekijät kaatuisivat omiin suuriin suunnitelmiinsa. Kaikkien merkkien ei tarvitse olla toimia tulppaanimania-strategialla.

Omalla kohdalla tässä hintaluokan nostossa on ongelmana käytettyjen markkinat. Uuden Lonkun hinnalla kun saa esim. Omegalta vaikka ja mitä nykyään. Pohdinta vähän mennyt seuraavasti "Onpas hieno chrono - Katos huolletun speedyn saakin halvemmalla..."

Ollut todella pitkä hiljainen kausi itsellä kellojen ostossa. Alkuun tappoi innostuksen tuo jatkuva hintojen korottelu. Käytännössä useammalla merkillä lähes tuplattiin hinta, ilman että tuotteelle on tehty mitään oleellista muutosta. Ei jotenkin hinta ja kello kohtaa enää omissa mielikuvissa esimerkiksi Tudorilla ja Longinessilla. Ehti tottua vanhaan hinnoitteluun. Nyt taas laskevaan markkinaan ei kovaa motivaatio ostaa kun fiilis, että huomenna saa vielä halvemmalla...

Toisaalta Lonkku ollut pitkään vähän aliarvostettu helmimarkkinoilla. Taitaa myös joku siivous olla jälleenmyynnissä kun muutama kauppias dumppasi hetki sitten koko varastonsa liki puoleen hintaan pois.

Alkanut ehkä enemmän kuin lievästi Spirit Zulu Time kiinnostamaan 39-millisenä. Ulkonäkö puhuttelee, gmt -toiminnolle ei niinkään olisi käyttöä mutta eipä kai siitä haittaakaan olisi. Olen miettinyt että jos laittaisi pari halvempaa kelloa myyntiin ja hankkisi tilalle yhden kolmen tonnin hintaluokasta. Vaihtoehtona voisi myös olla jokin Tudorin Black Bay -suklareista käytettynä tai vaikka Longinesin uusi Hydroconquest GMT -malli. Suklarit on kivoja mutta tuntuu toisinaan vähän hölmöltä tälläiselle maakravulle. Nuo mainitsemani kaksi mallia ovat ensimmäiset Longinesit moneen vuoteen jotka ovat ulkonäkönsä puolesta meikäläiselle iskeneet. Mutta onko vastaavassa hintaluokassa esim. Tudor niin paljon laadukkaampi kuin olen joidenkin antanut itselleni ymmärtää? Itse olen aina pitänyt Longinesin brändistä muotoilun ja historiansa ansiosta enkä osaa pitää sitä huonona seikkana että ovat nykyään osa Swatch-konsernia. Sitähän ei pysty kuin arvailemaan kumman merkin kyseiset kellot säilyttävät paremmin arvonsa vuosien saatossa. Varmaan useampi sanoo tähän että Tudorin. Mitään näistä kelloista en vielä ole uskaltautunut liikkeeseen mennä hypistelemään, pitää ensin saada hieman lisää pitoa lompakkoon. Mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa.

Alkanut ehkä enemmän kuin lievästi Spirit Zulu Time kiinnostamaan 39-millisenä. Ulkonäkö puhuttelee, gmt -toiminnolle ei niinkään olisi käyttöä mutta eipä kai siitä haittaakaan olisi. Olen miettinyt että jos laittaisi pari halvempaa kelloa myyntiin ja hankkisi tilalle yhden kolmen tonnin hintaluokasta. Vaihtoehtona voisi myös olla jokin Tudorin Black Bay -suklareista käytettynä tai vaikka Longinesin uusi Hydroconquest GMT -malli. Suklarit on kivoja mutta tuntuu toisinaan vähän hölmöltä tälläiselle maakravulle. Nuo mainitsemani kaksi mallia ovat ensimmäiset Longinesit moneen vuoteen jotka ovat ulkonäkönsä puolesta meikäläiselle iskeneet. Mutta onko vastaavassa hintaluokassa esim. Tudor niin paljon laadukkaampi kuin olen joidenkin antanut itselleni ymmärtää? Itse olen aina pitänyt Longinesin brändistä muotoilun ja historiansa ansiosta enkä osaa pitää sitä huonona seikkana että ovat nykyään osa Swatch-konsernia. Sitähän ei pysty kuin arvailemaan kumman merkin kyseiset kellot säilyttävät paremmin arvonsa vuosien saatossa. Varmaan useampi sanoo tähän että Tudorin. Mitään näistä kelloista en vielä ole uskaltautunut liikkeeseen mennä hypistelemään, pitää ensin saada hieman lisää pitoa lompakkoon. Mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa.

Tuohon hintaan valtaosa gmt-kelloista ei taida olla ns. Oikeita gmt-kelloja. Tällä toki ole mitään merkistä jos viisari ns. koristeena. Pari vaihtoehtoa jos noista antaa rinnalle Lindroosilla poistossa patteriversiona Grand seikoa ihan sopuhintaan:

Tämä poistotuote olisi itsellä jo lähtenyt tilaukseen mikäli ei tudorin aeronaut GMT olisi ranteessa:

Vahvasti uskon siihen, että osta mikä itseä eniten kiehtoo ja pidä se käytössä. Muita kun kuuntelee ei ole koskaan tyytyväinen. Aina tulee uusi trendi. Hieman kevyesti sanottuna ärsyttää tuo jälleenmyyntiarvon optimointi ja trendien aallonharjalla ratsastaminen. Siinä kyllä ostaa kelloa ihan jotakin muuta varten kuin itseä. Ostaessa on tällöin jo kellon myyntipäätös alitajuisesti tehty. Merkkienkin arvostus muutamassa vuodessa heitellyt niin rajusti, että en hirveänä sille painoa laittaisi. Pistä suosiolla summa pörssiin jos tuottoa haet.

Melkein itse kallistuisin tässä tilanteessa käytettyjen markkinoille. Kun katse on niistä TOP 3 malleista sivussa tarjontaa on ja paljon edulliseen hintaan. Melko usein noissa huippukelloissa myöskään hype ei voi mitenkään vastata todellisuutta. Ihan hyvä tuo BB on, mutta ei se nyt niin uskomaton ole kuin väki antaa ymmärtää. Kannattaa muistaa, että nämä niin kalliita kamppeita että upotettujen kustannusten harha yhdistettynä rajalliseen mahdollisuuten hypistellä mallistosta poistuneita kelloja vääristää keskustelua melkoisesti.

Edit minuutin googlettelulla muutama parin tonnin kelloa tyrkylle. Kysynnät toki osassa mitä on, mutta ei ostajia ole ollut nyt jonossa ;)
Tämä lista sillä, että mahdollisuudet ovat rajattomat tuossa hintaluokassa. Oma maku kun ensin selvillä. Esimerkiksi omegan vanhempaa seamasteria saa tuohon rahaan todella usein jopa huollettuna automaattina.

Viimeksi muokattu:
^Viisaita sanoja. Nyt on sen verran ollut noita erilaisia reilu tonnin kelloja että ehkä se omin tyyli on hahmottunut. Tyylillisesti kaikki mainitsemani kolme vaihtoehtoa miellyttäisivät mutta ne täytyy käydä tutkimassa paikan jossain livenä. Zulu Time on aika lailla Sinn 104:n hengenheimolainen johon en vajaassa viidessä vuodessa ole kyllästynyt. Käyntivara on kuitenkin lähes tuplat Sinniin nähden ja se onkin lähinnä se asia mikä 104:ssä on minua ärsyttänyt koska oma arki kellon kanssa sellaista että pidempi käyntivara olisi hyvä. Ja vaikka GMT -toiminto ei ole tarpeellinen minulle niin Zulu Time on tyyppiä ”true gmt”
Mutta patterikellot jätän suosiolla pois.
Tässä on kuukausia aikaa miettiä asiaa.
Noista kahdesta uudesta Longines-mallista, Zulu Time ja Hydroconquest GMT, on netissä aika positiivisia mielipiteitä.

Viimeksi muokattu:

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 154
Jäsenet
7 602
Uusin jäsen
Zakdabv
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back