Omega

Vs: Kuukello

Jos tarkasti mietitään kuukellon määritettä, voisi sanoa että kuukelloja ovat vain ne jotka ovat käyneet kuussa. Yleisemmin puhutaan kuitenkin niistä malleista joka NASA on hyväksynyt miehitettyihin lentoihin (Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Soyuz ja avaruussukkulat).
Ns pre moon mallit ovat 60-luvun malleja jotka olivat tehty ennen kuussa käyntiä.
Professional merkintä kellotaulussa oli tulos NASAn sertifioinnista. ST 105.012 ja ST 105.003. 003 oli testattu malli ja sen seuraaja .012 valittiin suoraan ilman testejä Apollo projektiin.
Ensimmäiset Professional merkinnät tulivat ST 105.012 malliin heti tuotannon alussa 1964, ensimmäisen kvartaalin aikana.
145.022-69 oli ensimmäinen tuotantomalli joka sai takakanteensa "Flight-qualifiedt by NASA for all manned space missions" "The first watch worn on the moon". Joissain tämän mallin kelloissa on erittäin harvinainen takakansi "Apollo XI 1969"
Joten oikeastaan kuukelloksi voisi siis nimittää näitä malleja ja niiden jälkeen tulleita, päättyen 3570.50 malliin ja juuri tulleeseen tuon korvaavaan referenssiin 311.30.42.30.01.005. Sekä kaikki näiden ns alireferenssit.

Omegan sivuilta ( http://www.omegawatches.com/customer-service/faq ) löytyi tällänen texti:

Which Speedmaster is the original Moon Watch?

The Speedmaster Professional with reference number 3570.50.00 is the original Moon Watch. This model is made of stainless steel on a stainless steel bracelet, fitted with a black dial and a hesalite crystal. It is waterproof to 50 metres/100 feet and is equipped with the calibre 1861 manual-winding movement.

Itse olen kyllä vähän erimieltä tuosta Omegan sivulta löytyneestä vastauksesta!
Taitaa olla niin että "mainostavat" kuukelloksi sellaista mallia mitä vielä tehdään (tehtiin) eli
nykyistä versiota joka on kaupasta ostettavissa...?
Mun mielestä "oikean" vastauksen pitäisi olla että: 1968/1969 ST 145.022 koneistolla 861 vuoteen 1997 ja siitä eteenpäin 1861 koneistolla...?

ST145.022-69 loppupään kellot ovat ns moonwatch, alkusarjan ei. Tuotannossa vuodet 1970-73.
145.022-71 tehtiin 1971-74 eli oli tuotannossa osittain samaan aikaan kuin 145.022-69.
145.022-74 vuosina 1975-76.
145.022-76 vuosina 1976-79
jne jne. Muuten samoja kelloja mutta hyvin pieniä eroja mm bezelissa ja viisareissa, fonttityypeissä, koneistoissa. 861 kaikissa (mutta osassa ns Delrin brake, osassa steel brake)
lisäksi muutamia muita referensseja oli. Sitten 3570.50 tritium tuli 1996-97 ja osassa oli vielä 861 ja myöhemmissä 1861 rhodium pinnoitettu koneisto. 3570.50 luminova versio tuli markkinoille 1997 koneistona 1861 rhodium pinnoitettu.

Vs: Seamaster pro 300m 41mm wave dial, Mistä?

En malttanut enää etsiä, vaan päädyin uuteen mustalla taululla ilman aaltoja.

Kello nyt tilauksessa. Saapunee muutaman viikon sisällä.

Yritin lentokentän Lindroosilla käydä katsomassa uutta Speedmasteria joka korvaa 3570.50 mallin eli 311.30.42.30.01.005. Yksi tullut ja myyty jo. Myyjä ei muistanut hintaa enkä jäänyt kyselemään kun 10 hengen Japanilainen porukka oli tosissaan ostamassa Omegoita - Ainakin 3 mallista tuli kaupat ja myyjillä oli täysi homma myydä. Propsit silti että kysyivät mitä saisi olla ja vastailla minulle siinä samalla.

Eräs tärkeä pointti kuukellolle tai NASA:n hyväksynnälle oli manuaaliveto. Automaatti kun ei oikein toimi painottomassa tilassa tai pienessä kuun painovoimakentässä. Kaikki Speedmaster Professional versiot ovat käsivetoisia.

mla753 sanoi:
Eräs tärkeä pointti kuukellolle tai NASA:n hyväksynnälle oli manuaaliveto. Automaatti kun ei oikein toimi painottomassa tilassa tai pienessä kuun painovoimakentässä. Kaikki Speedmaster Professional versiot ovat käsivetoisia.
Automaatti toimii ihan hyvin painottomassa tilassa. Tästä ei oltu testien aikana varmoja ja ei haluttu riskeerata joten rajattiin testit vain vedettäviin kelloihin.
Colonel Pogue piti Seiko 6139 ranteessa Skylab 4 missionin aikana ja kello kuulemma toimi hyvin.
Sinn 140 on myös käynyt avaruudessa.
Muistaakseni Apollo 14 missionilla oli yhdellä astronautilla Rolex GMT master.

Tottakai toimii jos toimimisella tarkoitetaan käyntiä. Miten hyvin automaattiveto pelaa on toinen asia. 2 vrk varakäyntihän hoitaa lyhyemmän ajan. Tietenkin käsiä kovasti heiluttelemalla kelloon saa kiihtyvyyttä, mutta ei likikään samoin kuin maan vetovoimakentässä.

Mikä ranneke?

Tunnistaisiko joku tämän rannekkeen seamasterissa? Näyttää sopivan todella hyvin. Tuollaista voisi harkita, jos hinta ei karkaa lapasesta.

Omega-Seamaster-002.jpg

Lähde: http://www.fratellowatches.com/vintage-watch-buyers-guide-sleeper-watch/?utm_source=wysija&utm_medium=email&utm_campaign=Meeting+other+watch+enthusiasts

Vs: Mikä ranneke?

http://www.ofrei.com/page750.html

Olisiko tuo viides ylhäältä? $238 + solki $289... Joo, taitaa jäädä kauppaan.

Jep Ompun oma kumiremmi, kuulemma myös todella hyvä kädessä. Hinta vaan on suolainen, mutta näitä on näkynyt myynnissä parilla sataa euroa. Kannattaa katsella käytettyjä ja tarkastaa WUS palstan myydään rannekkeita palsta. 20mm Omegan meshiä olen katsellut käytettynä, syy sama.

Onpa hyvän näköisiä kumirannekkeita tarjolla Omegalla. Mutta hinta on kyllä melko kova. Saiskohan näitä Suomesta tilattua vaikka Lindroosin kautta ? Minun PO:n voisin laittaa oranssilla tikkauksella olevan rannekkeen tai sitten koko-oranssin.

Kovin halukkaita he eivät kai ole tällaiseen tarvikekauppaan, kun pari kertaa olen kysellyt sähköpostilla Paneraihin OEM -rannekkeita, mutta vaille vastausta olen jäänyt.

Alex70 sanoi:
Yritin lentokentän Lindroosilla käydä katsomassa uutta Speedmasteria joka korvaa 3570.50 mallin eli 311.30.42.30.01.005. Yksi tullut ja myyty jo. Myyjä ei muistanut hintaa enkä jäänyt kyselemään kun 10 hengen Japanilainen porukka oli tosissaan ostamassa Omegoita - Ainakin 3 mallista tuli kaupat ja myyjillä oli täysi homma myydä. Propsit silti että kysyivät mitä saisi olla ja vastailla minulle siinä samalla.
Chrono24 näytti ilmaantuneen useita 311.30.42.... Mallia ja hinnat karvan yli 3t€.

Tälläinen budjettivaihtoehto minulla on ollut bookmarkeissa. Ei varmasti Omegan OEM hihnan veroinen, mutta Sveitsiläinen kuitenkin. Onko Biwin tuotteista kokemusta? Tekevät arvatenkin paljon OEM osaakin.

http://www.chronoworld.com/watch-straps-bands/biwi-caoutchouc-rubber/biwi-caoutchouc-rubber-model-osiris.html

Vielä pitäisi löytää verkkokaupasta EU:n alueelta, niin tilaaminen kävisi helpommin.

Tuosta ei kokemusta mutta Isofranea kehuvat kovasti. Olisko ollut niin että ennen teki kumiremmejä ns merkki sukeltajan kelloihin

Vs: Cal. 2500:n ongelmat?

Tiuku kotiutui tänään täyshuollettuna ja pari ratasta päivitettynä (en tiedä olivatko kuluneita vai oikeasti "parempaa" mallia), käynti- ja painetestaus suoritettuina. Myös rungon hiusnaarmut oli harjattu pois, pisteet maahantuojan huollolle! :goodjob

Nyt sitten mielenkiinnolla seuraamaan mitä kävi käyntivaralle ja -tarkkuudelle :)

Markku J sanoi:
Onpa hyvän näköisiä kumirannekkeita tarjolla Omegalla. Mutta hinta on kyllä melko kova. Saiskohan näitä Suomesta tilattua vaikka Lindroosin kautta ? Minun PO:n voisin laittaa oranssilla tikkauksella olevan rannekkeen tai sitten koko-oranssin.

Kovin halukkaita he eivät kai ole tällaiseen tarvikekauppaan, kun pari kertaa olen kysellyt sähköpostilla Paneraihin OEM -rannekkeita, mutta vaille vastausta olen jäänyt.

Mulla on juurikin tuo oranssilla tikkauksella oleva, ja hinnastaan huolimatta, hintansa väärti.

Suosittelen kysymään Suomen Kultakellosta, siellä on kerrassaan mahtavaa palvelua ja mm. tuon rannekkeen hintaa kysyttyäni Kotisalo sen tilasi - tiesi, että menee kaupaksi mulle tai jollekin muulle. Helppoa touhua ko. liikkeiden kanssa kaikkiaan!

Vs: Mikä on hienoin Omega?

Yksinkertaisesti kaunista...

Liitteet

• Omega68.webp
    Omega68.webp
    87,2 KB · Katsottu: 121
Vs: Mikä on hienoin Omega?

Top3 omassa kokoelmassa...

Liitteet

• Top3.webp
    Top3.webp
    80,9 KB · Katsottu: 223

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 295
Jäsenet
7 669
Uusin jäsen
AarniS
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back