Ketju pikkukysymyksille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja avei
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Ketju pikkukysymyksille

ds sanoi:
Mittailen tässä Longinesin Hydroconquestin käyntitarkkuutta ja tällä hetkellä näyttää sijoittuvan noin -3s/pv tarkkuuteen, mikä on mulle ihan riittävä. "Ongelma" on, että tuon saavuttamiseksi pitää kelloa säilyttää yöllä kellotaulu alaspäin, jotta se saisi kirityksi kiinni sen, minkä on kädessä pidettynä jätättänyt. Kädessä ja kellotaulu ylöspäin kello jätättää noin 7-8s/pv.

Olisiko tuo kuitenkin paras käyttää huollossa tarkistettavana? Liikkeessä lupautuivat sen kyllä tekemään, jos haluan.

Lähetetty minun SM-T800 laitteesta Tapatalkilla

Kuulostaa että liipotinakselin päädyssä tai päätyasetelman rasvauksessa on ongelmaa, yleensä horisontaaleissa käynnin pitäisi olla sama taulu ylös ja alaspäin, nopeutuu pystyssä hieman. Kannattaa tarkistuttaa.

Miten fb:n kellokeskustelu foorumille pääsee mukaan, mulla ainakaan puhelimella fb:tä käyttäessä ei tule liittymistäppää näkyviin?

Datejust2 sanoi:
Miten fb:n kellokeskustelu foorumille pääsee mukaan, mulla ainakaan puhelimella fb:tä käyttäessä ei tule liittymistäppää näkyviin?
Laitoin YV:n

Pitää alkaa vähitellen tölläilemään seuraavaa kelloa ja kiikarissa olisi vähän vanhemman koulukunnan mallinen ja nykyistä HydroConquestia kevyempi tiuku. Myös hintaluokka saisi olla vähän maltillisempi eli siinä 300-500e.

Olen jo aiemmin tykästynyt tuohon Junkersin Bauhaus-kelloon ja ajatellut sitä välietappina matkalla Junghansin Max Billiin. Nyt tulin sitten katselleeksi Lacon Navy-kokoelmaa ja vaikuttavat myös hyvinkin kiinnostavilta.

Lisäksi pitikin nähdä noita Atlanticin 50-luvun henkisiä, ettei tulisi valinnasta liian helppoa...

- Junkersin laadusta olen kuullut hyvää, päteekö Lacoon samat?
- Onko esittää muita vaihtoehtoja (pilottikellot eivät tässä kohtaa innosta)?

Yhden Lacon olen kokeillut. Myin sen eteenpäin uutena. Oli vähän kevyemmän ja hennomman oloinen kuin toivoin ja lukon jousitappi lennähti kun otin kelloa laatikosta. Kuvissa patinoituneen näköinen runko olikin sileä, mistä minulle tuli myös hieman outo fiilis. Ihan kelpo kello, pitkä historia ja edullinen hintataso. Kauniskin. Itse tykkäsin Stowasta enemmän, kaunis mutta robustimpi. Disclaimerina totean, että tämä ei ole kattava merkkien vertailu, vaan molemmista vain yhden yksilön kohtaaminen.

Mistä saa kohtuuhintaan 18mm leveä musta/tummanruskea alligaattoriranneke (alligaattorijäljitelmä?) "tyynyllä", eli sellaisena jossa rannekkeen keskiosassa on täytettä. Terminologia vissiin hukassa :P

mch sanoi:
Mistä saa kohtuuhintaan 18mm leveä musta/tummanruskea alligaattoriranneke (alligaattorijäljitelmä?) "tyynyllä", eli sellaisena jossa rannekkeen keskiosassa on täytettä. Terminologia vissiin hukassa :P

hmm, ehdottaisin jotain paikkaa (esim stockmann alakerta) mistä myydään Hirsch rannekkeita tuollainen maksaa noin 40€ mutta ovat jäljitelmiä tuohon hintaan!

pasiz sanoi:
ds sanoi:
Mittailen tässä Longinesin Hydroconquestin käyntitarkkuutta ja tällä hetkellä näyttää sijoittuvan noin -3s/pv tarkkuuteen, mikä on mulle ihan riittävä. "Ongelma" on, että tuon saavuttamiseksi pitää kelloa säilyttää yöllä kellotaulu alaspäin, jotta se saisi kirityksi kiinni sen, minkä on kädessä pidettynä jätättänyt. Kädessä ja kellotaulu ylöspäin kello jätättää noin 7-8s/pv.

Olisiko tuo kuitenkin paras käyttää huollossa tarkistettavana? Liikkeessä lupautuivat sen kyllä tekemään, jos haluan.

Kuulostaa että liipotinakselin päädyssä tai päätyasetelman rasvauksessa on ongelmaa, yleensä horisontaaleissa käynnin pitäisi olla sama taulu ylös ja alaspäin, nopeutuu pystyssä hieman. Kannattaa tarkistuttaa.
Vedin tuon kellon täyteen ja nyt näyttäisi seuraavalta:
- kädessä: -1s/pv
- taulu alaspäin: +1s/pv
- taulu ylöspäin: -7-15s/pv

Laitoin tuosta kyselyä swatchin huoltoon ja katsotaan mitä vastaavat.

Kävin tänään kotomaisessa kivijalkakaupassa rannettamassa pitkään himoitsemaani maurice lacroixin pontos day/datea. Kellokuumetta 39 astetta. Olisi hakusessa ensimmäinen kunnon kelloja hinta oli siedettävä.

Varsinainen pikkukysymys liittyy kellon koneiston merkintään, sattuisiko olemaan ML-tuntijoita paikalla?

Kaupan ainoassa ko. kellon mallissa merkintä ML 143, vaikka internet tietää kertoa että uusimmassa versiossa koneena on ML 155. Vanhempaa mallia myydään uusimpana. Tajuan kyllä, ettei nää mitään iphoneja ole että vanhempi malli on automaattisesti kivikautinen jäte, mutta kuitenkin.

Jos jollain on syvällisempää analyysiä ko. kellosta yleisemminki , otetaan riemulla vastaan!

Vintage dial versioissa on tuo 143 koneisto. En sitten tiedä mitä eroa noilla koneistoilla on, luultavasti ei käytännössä mitään. Molempia kuitenkin käsittääkseni tehdään nykyään, eli uusissakin kelloissa on tuota 143:a.

Sent from my iPhone using Tapatalk

G.Salokumpu sanoi:
Osaisiko joku valaista mitä tarkoittaa tarkasti ottaen "watch is mint" kommentti tarkoittaen sen kuntoa ? On 1 (mint) 2 (mint) , 3 (fair) jne...jne...Mikä on se "luokitus", eli millä perusteella mihinkin luokkaan ...? Taisi olla vielä joku (fine)...?

T. G. Salokumpu
Tämä on hyvinkin subjektiivinen luokittelu ja juuri Rolex forumilla luin eräästä ostajasta joka oli ostanut Mint/like new Rolexin Chrono24 kautta ja kellon lugissa iso kolo. Myyjä sanoi että "myymälässä oli niin huono valo ettei ollut huomannut..." ja tämä siis ns Chrono24 trusted seller liike.
TZ forumin luokitusta voi myös käyttää (ja tätä moni kelloharrastaja käyttää), antaa ehkä paremman kuvan.
"LNIB

A pre-owned watch that has been worn, yet is in perfect condition. Accompanied by the factory box(es), tags and documentation. No alterations from factory-delivered condition. The warranty papers must be stamped to establish the authenticity and validity of the watch - TimeZone does not allow sales of watches with "open papers." No bracelet resizing or marks of any kind. 100%

Mint

A pre-owned watch that is in very nearly perfect condition. Signs of wear are visible with a low powered loupe. May be a watch that is in LNIB (Like new in a box toimittajan huomautus) condition but not accompanied by the factory box(es) or documentation. May refer to an older watch that has been restored, so long as the restoration returned the watch to very nearly perfect factory original condition. Working perfectly, keeping excellent time, needs nothing. 98-100%

Near Mint

Showing very light signs of wear. Faint scratches on the case, bezel, bracelet or buckle are visible to the naked eye. Completely original in every way. Strap shows light use - may be bent or lightly creased, but not stained. Bracelet may be resized. The watch is working perfectly, keeping very good time and needs nothing. 93-97%

Excellent

Evidence of use is visible to the unaided eye. Scratches are light, but more numerous than "near mint". If the watch has been restored, all original replacement parts have been used. Strap clearly used but no stains. No dents or dings are detectable, and the bracelet has little wear. Working perfectly, needs no repair or service. 88-92%

Very good

The watch shows what might be considered normal wear by a careful owner who wore the watch regularly. Scratches are evident, but no nicks or dings. May have replacement parts and/or a high quality redial. Running and keeping good time, though may need minor regulation. A sound, attractive presentation overall. 83-87%

Nothing fundamentally wrong with the watch, though it has quite obviously been used. Running and wearable, but may gain or lose a few minutes over 24 hours. Case may show a few dings, nicks, or deep scratches. May have a redial that is not up to high standards. May not have all original parts. 77-82%

Fair

Well used, may require service and/or restoration to be useable. May be running erratically. Dial, case, and other major components may not be original, but no pieces are missing. Even an untrained eye could tell the watch is worse for wear. Some might call it rough. 72-76%

Poor

Shows abuse, requires service and/or restoration. May have major cosmetic flaws, missing parts, may not run at all. A speculative piece - 'fixer-upper' would be too generous. Not junk, but requires lots of work to be made wearable. 66-71%

Scrap / Parts

A collection of parts that at one time may have been a functioning timekeeper. Now missing parts, may be rusted or corroded, not worth restoring. Most people would call it junk. 64% or worse."

Voit tietysti kysyä myyjältä mihin luokkaan luokittelee kellon, kun molemmilla on sama ohjenuora ja kello poikkeaa paljon arviosta, palauta se.
Lisäksi jos tarjolla on vain huonoja valokuvia, skippaisin lähes aina kaupan. Lisäksi voi pyytää myyjää kuvailemaan onko mitään naarmuja missään, onko kelloa kiillotettu, onko lasikkeessa naarmuja jne.
Toivottavasti vähän selkesi.

Kiitos avusta tähän mennessä! Nyt kun tein jo ostopäätöksen, kysyisin vielä, että mitä minun tulee odottaa saavani kellon lisäksi mukaan? Boksi, kansainväliset takuulaput, aitoustodistus, kuitti, mitä vielä? Minimoin kusetusmahdollisuudet ostamalla kivijalasta, mutta uskoisin että ihan hölmöyttäänkin voi mennä käteen (muutakin kuin kello).

Mulla on sellainen vanha Omega taskukello ja siihen olis kiva saada uusi takakansi tahi toisena vaihtoehtona entisen entisöinti. Takakansi on ottanut pientä osumaa ja siinä on muutama klommo. Samoin siitä on poistettu kaiverukset jotka tarkaan katsoen jostan kulmasta kuitenkin osittain kuultavat ikävästi. Tietty kokonaisuutena tuo normi kuluneisuus kuuluisi asiaan. Uusi takanainsi ja entisöimätön runko olisi sanoisinko tahditon yhdistelmä. Tarkoitan että silloin myös kellon runko tulisi entisöidä uuden kannen tasolle. Siispä mitä tehdä? siinä se kysymys... alkuun

Onkos kellään mitään kokemusta Epos-merkkisistä kelloista? Yritin haulla etsiä eikä oikein mitään löytynyt foorumilta. Ja enkkukenkku ei taivu niin täydellisesti, että ymmärtäisi täysin ulkomaansivujen arvosteluja.. ???? entäs Hamilton?
Lähinnä laatu ja laatu suhteessa hintaan. ????

Hintojen suhteen en lähtisi sitä ostamaan, suosittelisin Longinessiä noissa hintaluokissa tai jotain vintage Omegaa, Zenith jne. Toi taitaa vähän olla yksi niistä keskitason harmaa massa kelloista. Tosin minulla on tietyn tyyppinen maku näissä asioissa ????

Mistä kannattaa lähteä hankkimaan Tudor Submariner 7928:lle aitoustodistusta? Saisi olla sellainen dokumentti, jolla on myös pätevyyttä ulkomailla. Onko Lindroos ainoa mahdollinen? Kysyin heiltä, ja lappu maksaa 150€ ja kello joutuu olemaan siellä 3-4vk. En tiedä yhtään prosessin laajuudesta, mutta tuo kuulosti mun korvaan hiukan kovalta. Toki sen maksan, jos se on se "ainoa oikea".

Kiitos avustanne etukäteen.

m3iss3li sanoi:
Mistä kannattaa lähteä hankkimaan Tudor Submariner 7928:lle aitoustodistusta? Saisi olla sellainen dokumentti, jolla on myös pätevyyttä ulkomailla. Onko Lindroos ainoa mahdollinen? Kysyin heiltä, ja lappu maksaa 150€ ja kello joutuu olemaan siellä 3-4vk. En tiedä yhtään prosessin laajuudesta, mutta tuo kuulosti mun korvaan hiukan kovalta. Toki sen maksan, jos se on se "ainoa oikea".

Ainakin tuolla se on myös tarkka läpikäynti ja huoltotarpeen analyysi.

Ja koska se on melko "raskauttava/velvoittava" kuponki liikkeen maineelle, taitavat joutua katsomaan hyvinkin monta osaa läpi ollakseen varma, ettei kyse ole "frankenista" esmes.

m3iss3li sanoi:

Jos tosiaan kestää 3-4 viikkoa, kuulostaa perusteelliselta. Työpanoksesta en tiedä ja vaikka olisikin hyllyllä suurimman osan ajasta, hinta kuulostaa ihan kohtuulliselta ottaen huomioon myös huoltoliikkeen vastuun ja kellon arvon.

Itse hain reilu pari vuotta sitten Lindroosilta 70-luvun DJ:lle aitoustodistusksen. Kellon sain seuraavana päivänä ja hinta oli 50eur.

jyzzzy sanoi:
Itse hain reilu pari vuotta sitten Lindroosilta 70-luvun DJ:lle aitoustodistusksen. Kellon sain seuraavana päivänä ja hinta oli 50eur.

Itsekin muistan lukeneeni jostain tästä 50e hintalapusta. Aika kovan hinnankorotuksen kokenut, johtuneeko siitä, että feikit ovat nykyään taidokkaammin tehtyjä - tiedä häntä.

En kuitenkaan jaksa kritisoida hintaa sen enempää, kerran se kirpaisee. Pitää vielä tiedustella, saako dokumentin myös englannin kielellä. Jos on muita potentiaalisia paikkoja, joista todistusta voi kysellä kertokaa ihmeessä.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back