Ketju pikkukysymyksille

MacKaiwer72

Jäsen
Liittynyt
19.2.2018
Viestit
178
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Puhti sanoi:
Olin jo tulossa kirjoittamaan, että miksi hankkia ehdoin tahdoin uudelleen fiksattu Seamaster 30, kun niitä on paljon orkkiksinakin myynnissä. No kun kyse juuri militarytauluisista versioista niin sitten tosiaan taitaa olla tarjonta aika lailla vähäisempää ja hinnat orkkiksien kohdalla "pilvissä".

No mitä tulee fiksattuihin kelloihin niin niissäkin on hienosti toteutettuja yksilöitä ja vähemmän hienosti toteuetettuja...Eli kannattaa tutkia ko. kello tarkkaan, jotta pystyy näkemään, miten terävästi esim. tekstit, numerot ja indeksit on maalattu. Jos nämä on tehty laadukkaasti ammattilaisten toimesta niin miksei tuollastakin kelloa voisi ostaa. Sama päätee kuoren kiillotukseen. Mutta jos on vähääkään heikko työn jälki niin jättäisin väliin.

Katsoisin ensisijaisesti niitä vähän patinoituneita ja kolhittujakin kelloja. Niissä näkyy elämä, joka mielestäni saa ja jopa vähän pitääkin näkyä tämän ikäisissä kelloissa. Ne tuovat kellolle vain luonnetta ja kertovat tarinaa kellon hienosta eletystä elämästä, juuri sitä elämää vartenhan kellot tehdään.

Erittäin asiallinen mielipide! Näin sen itsekkin kaavailin. Kyseessähän on se että esim. uuden Railmasterin ulkonäkö miellyttää mutta hinta tuntuu aika suolaiselta. Vintage Seamaster 30 tuolla taululla antaisin samansuuntaisen "lookin" mutta edullisempaan hintaan. Kait tämä siihen johtaa että joka tapauksessa jos joskus ostan arvokkaamman kellon niin se on sitten Omega, ja tämä olisi yksi varteenotettava vaihtoehto. Olen toki katsellut myös vintage De Villejä ja kaikenlaisia muitakin Omega vaihtoehtoja eli saa nähdä mikä omppu sieltä joskus tulee vai tuleeko mitään ;D Kiitos Puhti kommentista!
 

jesse99

Uusi jäsen
Liittynyt
9.4.2018
Viestit
2
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Moro!

Suunnittelen tässä uuden kellon ostoa tämänhetkisen G-Shockin tilalle/lisäksi. Haluaisin perus käyttökellon, mieluiten sinisellä kellotaululla (ideana esim. kello sinisellä kellotaululla ja bezelillä ja ruskealla nahkarannekkeella). Olen tässä pohdiskellut erilaisia vaihtoehtoja, joista mainintana esim. Seiko 5 Sports. Ongelmaksi muodostuu pieni budjetti, noin 300e. Kellon pitäisi myös olla uusi. Vesitiiveys saisi myös olla ainakin sen 10atm. Tyyli saisi olla jotain diver henkistä. Mietin että löytyisikö teiltä näistä enemmän tietäviltä jotain ehdotuksia? Tiedän että kriteerit ovat aika kovat tuohon hintaluokkaan, mutta ne ovat aikalailla suuntaa antavia. Ainoat pakolliset ovat hintaluokka, min. 5atm tiiveys ja se että on uusi.

Kiitos jo etukäteen! ;D :dance
 

MacKaiwer72

Jäsen
Liittynyt
19.2.2018
Viestit
178
Vs: Ketju pikkukysymyksille

jesse99 sanoi:
Moro!

Suunnittelen tässä uuden kellon ostoa tämänhetkisen G-Shockin tilalle/lisäksi. Haluaisin perus käyttökellon, mieluiten sinisellä kellotaululla (ideana esim. kello sinisellä kellotaululla ja bezelillä ja ruskealla nahkarannekkeella). Olen tässä pohdiskellut erilaisia vaihtoehtoja, joista mainintana esim. Seiko 5 Sports. Ongelmaksi muodostuu pieni budjetti, noin 300e. Kellon pitäisi myös olla uusi. Vesitiiveys saisi myös olla ainakin sen 10atm. Tyyli saisi olla jotain diver henkistä. Mietin että löytyisikö teiltä näistä enemmän tietäviltä jotain ehdotuksia? Tiedän että kriteerit ovat aika kovat tuohon hintaluokkaan, mutta ne ovat aikalailla suuntaa antavia. Ainoat pakolliset ovat hintaluokka, min. 5atm tiiveys ja se että on uusi.

Kiitos jo etukäteen! ;D :dance

Tuosta Padi Turtle halvalla: https://www.keskisenkello.fi/tuotteet/seiko-srpa21k1-prospex-padi-special-edition
 

Vex

Uusi jäsen
Liittynyt
19.2.2017
Viestit
3
Vs: Ketju pikkukysymyksille

jesse99 sanoi:
Moro!

Suunnittelen tässä uuden kellon ostoa tämänhetkisen G-Shockin tilalle/lisäksi.

Mites tämä. Alv tulee tuohon hinnan päälle, mutta jää silti alle 150€:
Linkki kelloon
 

jesse99

Uusi jäsen
Liittynyt
9.4.2018
Viestit
2
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Kiitos vastauksista! Toi padi on kyllä mielenkiintoinen, täytyy pitää mielessä. Unohdin vielä sanoa että kelloa pitäisi pystyä sovittamaan että on varmasti hyvän kokoinen :D ja pitäisi kanssa olla kaiverrusmahdollisuus (tulee ylioppilaslahjaksi)
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Onko Laatukellot.fi sivustosta kokemuksia? Moni tuntuu sitä selaavan ikään kuin hintapointtien, specsien yms. "kellowikinä", mutta onko kukaan sieltä mitään tilannut?
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Calle_H sanoi:
Onko Laatukellot.fi sivustosta kokemuksia? Moni tuntuu sitä selaavan ikään kuin hintapointtien, specsien yms. "kellowikinä", mutta onko kukaan sieltä mitään tilannut?

Normaali harmaakauppa omalla twistillään. Heillä on pitkään varastossa olleista aleja, joissa on joskus hyviä täkyjä.

Liike on luotettava silloin, kun kaikki menee hyvin, mutta jos tulee ongelmia, asiakas ei ole välttämättä oikeassa.

He myyvät monenlaisella takuullakin olevaa; joko viralliselta taholta leimalla olevia kansainvälisellä takuulla tai osa harmaana liikkeen omalla takuulla.

Kansainvälisen takuun saa tilaustavaralle (voi kestää toimitus kauankin) ja hyllyssä olevista niille, joilla sen kerrotaan olevan, joskin sen pvm on vanha, koska he eivät voi itse leimata.
 

mrtictac

Uusi jäsen
Liittynyt
1.7.2017
Viestit
10
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Miten kellojen takuu toimii? Jos kello täytyy viedä takuukorjaukseen, pitääkö se viedä tai lähettää samaan liikkeeseen, josta se ostettiin, vai kelpaako toinen kyseisen kellomerkin valtuutettu jälleenmyyjä? Esim. jos ostan kellon ulkomailta, voinko viedä sen Suomessa valtuutetulle jälleenmyyjälle takuukorjaukseen, vai pitääkö minun lähettää se takaisin ulkomaiselle liikkeelle. Entä missä tapauksessa kello pitää tai kellon voi lähettää suoraan valmistajalle korjaukseen?
 

pietu

Aktivisti
Liittynyt
12.3.2013
Viestit
657
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Itse olen toimittanut kellot takuuaikana valtuutettuun huoltoon Suomessa oli ne ostettu Suomesta tai ulkomailta. Yleensä tämä onnistuu kunhan sinulla on valtuutetun myyjän leimaama takuukortti tai ostokuitti. Nämä tapaukset Watch Service Finlandin kanssa. Kellon voi lähettää suoraan heille, kun pyytää heiltä ensin asiakaspalautusnumeron.

Kellon lähetys takuuhuoltoon pitäisi onnistua valtuutetun myyjäliikkeen kautta, vaikkei kello olisikaan ostettu heiltä. Jos ei niin on kyllä hävyttömän huonoa palvelua.
 

Puhti

Aktivisti
Liittynyt
6.7.2016
Viestit
697
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Todennäköisesti tyhmä kysymys, mutta voiko lentäminen tehdä esim. mekaaniselle vintagekellolle hallaa?

Muistan kun kerran olin lennolla vintage-Omegan kanssa, kello sattui juuri tuolloin hajoamaan (en muista mitä meni rikki), mutta olikohan vain sattuma vai voiko lentäminen vaikuttaa jotenkin koneistoon?
 

nouneim

Aktivisti
Liittynyt
1.6.2013
Viestit
557
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Ei sillä ole koneistoon vaikutusta. Ainoa mitä keksin, on mahdollinen pieni riski lasikkeen pois ponnahtamiseen, jos tiivisteet ovat muuten kunnossaja lasike on hyvin huonosti kiinni. Kerran on tullut vastaan kello, jossa lasike oli liian kevyesti kiinni, ja todennäköisin syy on, että siihen on jossain vaiheessa vaihdettu liian pieni. Liian pieni on tietysti helppo asentaa takaisin napsauttamalla ilman mitään välineitä. ::)
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
303
Riittävän vesitiivis?

Ns. vesitiiviissä kelloissa näkee useimmin 100m, 150m, 200m ja 300m (10ATM, 15ATM, 20ATM ja 30ATM) vesitiiveyksiä (toki paljon isompiakin lukuja, mutta selvästi harvemmin). Todellisten metrien kanssahan näillä ei liene mitään tekemistä, eikä tarvitsekaan olla. Yleisesti kai ajatellaan että 100m kestää uimisen/suihkun, ja alle sen ovat sitten enintään ns. roiskevesitiiviitä (sinänsä hauskaa, että halvoissa kelloissa on aika paljonkin suklareiden näköisiä kelloja, jotka ovat enintään roiskevesitiiviitä, mutta se on sivuseikka). Itse olen jostain syystä suhtautunut hieman skeptisesti noihin 100m vesitiiviisiinkin, ja etsiessäni kelloa joka kestäisi myös uimisen ja suihkun, olen pitänyt rajana käytännössä 200m vesitiiviyttä. Kysymys kuuluu, olenko ylivarovainen, vai voiko kaikkien 100m vesitiiviiden kellojenkin kanssa huoletta uida (olettaen tietysti, että kello on kunnossa)?
 

Notlimah

Uusi jäsen
Liittynyt
16.8.2018
Viestit
74
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Veistiiviyslukemat pätevät uusille kelloille - kellon ikääntyessä mm. nupin vesitiiviys heikkenee. Seuraavana pdf, jossa saksankielinen käyttösuositus eri vesitiiviysluokan kelloille. Vaikka kieltä ei osaisi, kuvat selventävät (nein = ei, ja = kyllä).
http://media.pointtec.de/homepage/pdf/wasserdichtheit.pdf
 

tj86430

Jäsen
Liittynyt
6.1.2018
Viestit
303
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Notlimah sanoi:
Veistiiviyslukemat pätevät uusille kelloille - kellon ikääntyessä mm. nupin vesitiiviys heikkenee. Seuraavana pdf, jossa saksankielinen käyttösuositus eri vesitiiviysluokan kelloille. Vaikka kieltä ei osaisi, kuvat selventävät (nein = ei, ja = kyllä).
http://media.pointtec.de/homepage/pdf/wasserdichtheit.pdf
Kiitos linkistä. Mikähän logiikka on siitä, että 50m kestää kylvyn (ammeessa) muttei suihkua? Minun ajatuksissani kylpeminen rinnastuu uimiseen (ranne ja siten kello on selkeästi veden pinnan alla osan aikaa)
 

Priima

Aktivisti
Liittynyt
11.3.2014
Viestit
596
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Jaa johtuisiko tuo amme siitä, että pesuainevesi on ominaisuuksiltaan ikäänkuin ”kiinteämpi” johtuen pintapaineesta.
Käytännössä 200m on raja, jonka jälkeen voi lähteä talvella kunnolla hikihommiin ettei kellon lasi pääse höyrystymään. 100 m saattaa toimia uutena.
 

Alex70

Jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Viestit
306
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Tässä on WUS-foorumilta pitkä postaus asiasta. Avaa asiaa vähän syvemmin.
https://forums.watchuseek.com/f17/water-resistance-myth-vs-reality-159142.html
 

arbit

Aktivisti
Liittynyt
28.2.2014
Viestit
1 010
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Usein myös niin, että perinteiset arvomerkit tms. saattavat olla hyvinkin pitäviä jo 100 m paineenkestolla, mutta edullisten merkkien kanssa voi hyvä nyrkkisääntö olla, että vasta 200-300 m kestolla uimaan. Silti saattaa sattua kohdalle yksilö, joka vetää huurteen sisälle kosteissa olosuhteissa.

Vanhanajan sukeltajankellot olivat hyvin kestäviä n. 100 m paineenkestolla..

Mm. tämä on hauska knoppi. Maailman ehkä ikonisin sukeltajankello Rollun subin ohella kantaa nimeä tämän mukaan:

50 fathoms = 91,44 metriä
 

apa

Uusi jäsen
Liittynyt
18.8.2013
Viestit
50
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Muistelen joskus lukeneeni Omega prolof kellosta että mallimerkintä 600m johtui siitä että ei ollut keinoa tarkastaa vesitiiviyttä suurempaan syvyyteen, myöhemmin kellosta on tehty kyllä 1200m versiokin...

Apa
 

jyzzzy

Ticking away the moments that make up a dull day.
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
1 046
Vs: Ketju pikkukysymyksille

tj86430 sanoi:
Itse olen jostain syystä suhtautunut hieman skeptisesti noihin 100m vesitiiviisiinkin, ja etsiessäni kelloa joka kestäisi myös uimisen ja suihkun, olen pitänyt rajana käytännössä 200m vesitiiviyttä. Kysymys kuuluu, olenko ylivarovainen, vai voiko kaikkien 100m vesitiiviiden kellojenkin kanssa huoletta uida (olettaen tietysti, että kello on kunnossa)?

Itse surffaan lähes viikottain Seiko 5:n (100m tiivis) ranteessa. Välillä tulee isompiakin vipe outeja ja pyörittyä aaltojen vietävänä. Muutaman vuoden suolavesi pyörittelyn tuloksena ei ole muuta ongelmaa kuin ruostuvat jousitapit. En näkisi mitään ongelmaa reippaan uimisen kanssa 100metriin tiiviin kellon kanssa.
 

Oiva

Jäsen
Liittynyt
10.1.2017
Viestit
100
Vs: Ketju pikkukysymyksille

Aika paljon muuttujia kellotekniikan lisäksi tähän vesitiiviyskysymykseen liittyy, kuten kellon käyttöikä ja -olosuhteet.

Tällaisen taulukon otin jostain aiemmasta keskustelusta talteen. En valitettavasti muista lähdettä, mutta kelloalan ammattilainen sen esitti (tarkentakaa, jos tiedätte):

Ka6pz9r.jpg
 


Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 571
Viestit
64 594
Jäsenet
6 960
Uusin jäsen
Deepforest77
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös