Ketju pikkukysymyksille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja avei
  • Aloitettu Aloitettu
Onko se 19 mm lugiväli rannekevaihtoehtojen puolesta niin hankala kuin usein mainitaan? Mietin että vaihdanko tilauksen 41 mm Yema Supermanista 39-milliseen vastaavaan. Pienemmässä siis 19 mm lugiväli kun isommassa se on 20 mm. Isommassa arveluttaa 49,5 mm lugien pituus kun ranteeni ympärysmitta on 17,5 cm.
Yemassa silmää miellyttää tuo 39 enemmän. 19mm ei ole kokemusta, mutta 21mm on kertynyt hyllyyn.

Hieman väki turhaan pelkää parittomia, silloin ymmärrän, jos iso kokoelma laaturannekkeita tasavälisenä. Mikäli pari ranneketta hyllyssä tai kasa viiden euron natoja odottamassa, en antaisi vaivata. Ostaisin kellon joka enemmän miellyttää. Pohtisin lugiväliä myöhemmin.

Omat kommentit:
- Suomesta ei saa parittomalla välillä rannekkeita edullisesti. Laatukampetta toki löytyy, yksi linkki tuossa alempana kotimaasta esimerkkinä. Eli maailmalle joutuu katsetta kääntämään toisinaan.
- Nahkarannekevalikoima perusrannekkeissa on kohtuullinen useissa kaupoissa. Esimerkiksi. https://www.watch-band-center.com/shop-watchstrap.html Kirjoitushetkellä on varastossa 369 erilaista ranneketta tuossa 19mm koossa.
- Harrastus kun edennyt alkanut kallistua laatuun määrän edelle. Kyseiseltä toimittajalta saa tilattua hyvin paritonta: https://www.finwatchstraps.com/collections/19-mm Taitaa toimia kotimaassa.
- Natoja kesällä tulee hikoiltua roskiin harrastaessa, en tästä syystä ole ns. merkkinatoihin toviin koskenut. Toki tuoltakin kannattaa premiumiin keskittyä. Nahkarannekkeita ei kannata tuolta tilata https://www.cheapestnatostraps.com/ 292 eri ranneketuotetta näyttää olevan 19 mm koossa.
- Kumirannekkeissa pykälää isompi istuu täydellisesti. Tuossa esimerkiksi 22mm Hirsch Havae istutettu 21 mm lugiväliin: https://kellofoorumi.fi/attachments/20210327_151435-jpg.18027/ 20mm kumia on hyvin tarjolla.

Jos yhtä suurta miinusta hakee parittomassa on se metallirannekkeet. Eli mesh, metallisukeltajanrannekkeet jne. Niiden saatavuus on selkeästi haastavampaa aftermarket versioina. Laatumerkeiltä löytyy, mutta järkihintaiset ovat kortilla.
 
Viimeksi muokattu:
Yemassa silmää miellyttää tuo 39 enemmän. 19mm ei ole kokemusta, mutta 21mm on kertynyt hyllyyn.

Hieman väki turhaan pelkää parittomia, silloin ymmärrän, jos iso kokoelma laaturannekkeita tasavälisenä. Mikäli pari ranneketta hyllyssä tai kasa viiden euron natoja odottamassa, en antaisi vaivata. Ostaisin kellon joka enemmän miellyttää. Pohtisin lugiväliä myöhemmin.

Omat kommentit:
- Suomesta ei saa parittomalla välillä rannekkeita edullisesti. Laatukampetta toki löytyy, yksi linkki tuossa alempana kotimaasta esimerkkinä. Eli maailmalle joutuu katsetta kääntämään toisinaan.
- Nahkarannekevalikoima perusrannekkeissa on kohtuullinen useissa kaupoissa. Esimerkiksi. https://www.watch-band-center.com/shop-watchstrap.html Kirjoitushetkellä on varastossa 369 erilaista ranneketta tuossa 19mm koossa.
- Harrastus kun edennyt alkanut kallistua laatuun määrän edelle. Kyseiseltä toimittajalta saa tilattua hyvin paritonta: https://www.finwatchstraps.com/collections/19-mm Taitaa toimia kotimaassa.
- Natoja kesällä tulee hikoiltua roskiin harrastaessa, en tästä syystä ole ns. merkkinatoihin toviin koskenut. Toki tuoltakin kannattaa premiumiin keskittyä. Nahkarannekkeita ei kannata tuolta tilata https://www.cheapestnatostraps.com/ 292 eri ranneketuotetta näyttää olevan 19 mm koossa.
- Kumirannekkeissa pykälää isompi istuu täydellisesti. Tuossa esimerkiksi 22mm Hirsch Havae istutettu 21 mm lugiväliin: https://kellofoorumi.fi/attachments/20210327_151435-jpg.18027/ 20mm kumia on hyvin tarjolla.

Jos yhtä suurta miinusta hakee parittomassa on se metallirannekkeet. Eli mesh, metallisukeltajanrannekkeet jne. Niiden saatavuus on selkeästi haastavampaa aftermarket versioina. Laatumerkeiltä löytyy, mutta järkihintaiset ovat kortilla.
20 mm kumi menee kivasti 19mm lugiin ja monet nahkat myös ja aika hyvin noita 19mm nahkoja löytyy.
 
Kiitokset hyvistä vastauksista, siinä tulikin erinomaisia huomioita. Tein tilauksen metallirannekkeella joten ehkä metallista ranneketta en olisikaan heti etsimässä. Olen sitäpaitsi enemmän tykästynyt nahkarannekkeisiin ja suklariinhan kävisi myös kangasnato kuin nenä päähän. Vaikka ranteeni ei erityisen paksu taidakaan olla niin kyynärvarret minulla ei kuitenkaan ole siitä ohkaisemmasta päästä ja olen lisäksi kohtuullisen pitkä niin vaikea päättää kokeilematta kumpi olisi mieluisampi koko. Luulen että molemmat kävisivät. Aiemmin omistin Longines Grande Vitessen jossa taulun halkaisija on 42 mm eikä se ranteessani liian isolta näyttänyt. Ohessa hieman heikkolaatuinen kuva.
 

Liitteet

  • 69C877BF-1814-4882-A832-AE2914FBF9C9.webp
    69C877BF-1814-4882-A832-AE2914FBF9C9.webp
    27,3 KB · Katsottu: 27
Kiitokset hyvistä vastauksista, siinä tulikin erinomaisia huomioita. Tein tilauksen metallirannekkeella joten ehkä metallista ranneketta en olisikaan heti etsimässä. Olen sitäpaitsi enemmän tykästynyt nahkarannekkeisiin ja suklariinhan kävisi myös kangasnato kuin nenä päähän. Vaikka ranteeni ei erityisen paksu taidakaan olla niin kyynärvarret minulla ei kuitenkaan ole siitä ohkaisemmasta päästä ja olen lisäksi kohtuullisen pitkä niin vaikea päättää kokeilematta kumpi olisi mieluisampi koko. Luulen että molemmat kävisivät. Aiemmin omistin Longines Grande Vitessen jossa taulun halkaisija on 42 mm eikä se ranteessani liian isolta näyttänyt. Ohessa hieman heikkolaatuinen kuva.
Hyvä sieltä tulee!

Tuntuu muutenkin maku tekevän väellä aaltoliikettä kellon kokojen suhteen.
Ei kannata katsoa pelkkiä millejä. Moni seikka vaikuttaa sopivuuteen aina taulun/bezelin koosta, siihen onko painikkeita ja kuinka paksu kello kyseessä. Osassa myös sopusuhtaisuus mennyt pieleen kun klassikkoa lähdetty venyttämään. Perinteinen aikaa kestävä kellotyyli on ollut nykyiseen verrattuna jopa pienehkö. Rolexin historiasta löytyi hauska yksityiskohta 60-luvulta kun exploreria kasattiin hetki air-kingin koppaan koska nuorempi asiakaskunta piti kelloa liian suurena.

Vertaispaine tosin tietyissä harrastajapiireissä tuntuu ajavan kokoa ylöspäin. Välistä tulee varsinkin noissa kansainvälisissä facebook-ryhmissä kuvista mieleen, että nyt kaverilla on iskän kello lainassa kun pieni kaveri yrittää pitää ylisuurta kelloa.
 
Parista millistähän tässä tosiaan vain on puhe. Taidan antaa 41 millisen olla tilauksessa, onhan sillä kahden viikon palautusaika jos näyttää että tuli liian kookas. Tosiaan ennen kellot olivat pääsääntöisesti pienempiä, itsellä ei ole 15 vuoteen ollut alle 40 millistä rannekelloa ja sitä ennen meni vuosikausia niin ettei ollut kelloa ranteessa laisinkaan. Ajatus tuon Supermanin suhteen oli että kupera lasi saattaisi tehdä kellosta pienemmän näköisen mutta saattaahan olla että käykin päinvastoin. Vaikka noiden kahden koon välillä on kokonaishalkaisijassa vain 2 millin ero niin taulujen välillä ero onkin 3 mm eli ovat 27 ja 30 mm.
 
Parista millistähän tässä tosiaan vain on puhe. Taidan antaa 41 millisen olla tilauksessa, onhan sillä kahden viikon palautusaika jos näyttää että tuli liian kookas. Tosiaan ennen kellot olivat pääsääntöisesti pienempiä, itsellä ei ole 15 vuoteen ollut alle 40 millistä rannekelloa ja sitä ennen meni vuosikausia niin ettei ollut kelloa ranteessa laisinkaan. Ajatus tuon Supermanin suhteen oli että kupera lasi saattaisi tehdä kellosta pienemmän näköisen mutta saattaahan olla että käykin päinvastoin. Vaikka noiden kahden koon välillä on kokonaishalkaisijassa vain 2 millin ero niin taulujen välillä ero onkin 3 mm eli ovat 27 ja 30 mm.
Tool-watch henkinen sukeltajan kellohan tuo, eli ei tarvitse mennä puvun hihan alle sulavasti - eli ei se koko haittaa. Kaksi hyvää vaihtoehtoa tuossa on rinnakkain, sama kumman ottaa.

Hyvä kello tulee joka tapauksessa, laitahan kuvia Yema-ketjuun kun saapuu.
 
Vertaispaine tosin tietyissä harrastajapiireissä tuntuu ajavan kokoa ylöspäin. Välistä tulee varsinkin noissa kansainvälisissä facebook-ryhmissä kuvista mieleen, että nyt kaverilla on iskän kello lainassa kun pieni kaveri yrittää pitää ylisuurta kelloa.
Perjantaikevennys laittaa tähän väliin:

Ei McConella tätä ongelmaa tuon 41 kanssa rannekuvasta päätellen tule, mutta muistui tämä keskustelu kun kansainvälistä ryhmää selasi. Parissa tuoreessa postauksessa ylisuuri"look"-päällänsä. Saattaa toki olla trollitkin kyseessä.

Kuvakaappaus tudor2 - 2021-04-16 13.09.41.jpegKuvakaappaus tudor - 2021-04-16 13.08.29.jpeg
Kuvat "varastettuja", mutta reilusti cropattu alkuperäisestä, eli saa moderaattori poistaa, jos kokee asialliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jospa heillä ranteet vielä vankistuvat. Tästä tuleekin väistämättä mieleeni se kun serkkuni eräällä kymenlaaksolaisella paperitehdaspaikkakunnalla tuli 70-luvulla mopoikään niin hän ja hänen kaveripiirinsä ostivat kukin itselleen pappatunturit. Kun kysyttiin serkulta miksi valitsitte pappamopot kun kuitenkin kaikilla oli uudet mopot eikä siis mitkään perintöhärvelit. Serkkuni vastaus tähän oli että: ”No, näyttäähän se vähän hölmöltä sitten kun vanhana äijänä ajaa sporttimallin mopolla”.

Ei taida kellään heistä enää olla kyseisiä mopoja mutta jos nuo kuvien kellot vaikka joskus ovatkin samojen omistajien hieman jykevimmissä ranteissa, mene ja tiedä.

:)
 
Vaihdoinpa sittenkin Superman Maxi Dialin kokoa pienempään eli 39-millinen on tulossa. Ideahan oli pari viikkoa sitten tilatessa että jotain erilaista niin pitihän se kokokin vaihtaa pienemmäksi kuin aiemmat. Ja mieskin alkaa olla jo enemmän retro-osastoa joten pienemmällä mennään.
 
Toivottavasti tämä on oikea paikka tällaiselle kysymyksylle.
Onko olemassa jotain tunnettuja luotettavia ja edullisia kotimaisia tai ulkomaisi nettikauppoja josta tämän foorumin jäsenet ostavat kellojen oheistuotteita: rannekkeita, kellotyökaluja, ja miksei myös kellojakin?

Väittäisin että monen niche harrastuksella on omat hubinsa, jotka ovat saavuttaneet harrastajakunnan luottamuksen ja tuotteet ovat hintalaatusuhteeltaan hyviä.
Esim kiinnostaisi tilata joukko erilaisia rannekkeita, mutta jos niitä ei pääse livenä käpistelemään, niin olisi kiva tilata niittä jostain luotettavasta paikasta. Koruliikkeitä on toki kiva tukea, mutta siellä ei taida olla kovin monta väri- tai materiaali vaihtoehtoa, kun ei niiden kannata varastossa pitää mitään kovin erikoista pölyttymässä. Tai näin ainakin oletan.

Jos ei ole mitään tiettyjä kauppoja, niin onko jotain valmistajia jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa? Sitten voisi tilata niitä sieltä mistä sattuu löytymään. Harkitsen esimerkiksi kangas- ja mesh-rannekkeiden ostoa esimerkiksi tälle kellolle: Seiko Presage Cocktail Time SRPF41J1. Se on jo valmiiksi erikoinen kello, niin sitä voisi korostaa vielä lisää jännemmällä rannekkeella.
 
Kaverin kokoelmasta, Tissot Seastar. Veikkaisin 60-70 -lukua mutta onko kellään tarkempaa arviota?
E423A87B-A96F-4A00-BD63-D820B564C52A.webp
 
Ajattelin että voisin käyttää Yemani rukattavana koska jätättää keskimäärin 16 sekuntia. Valmistajan mukaan kello olisi kuitenkin lähetettävä tehtaalle, muuten takuu raukeaa jos kolmas osapuoli avaa kellon. Mahtaako tämä olla kuinka tavallista muilla kellomerkeillä?
Niin paljon asia ei häiritse että alkaisin Ranskaan kelloa lähettämään, olkoon sitten tuossa tarkkuudessaan.
 
Ajattelin että voisin käyttää Yemani rukattavana koska jätättää keskimäärin 16 sekuntia. Valmistajan mukaan kello olisi kuitenkin lähetettävä tehtaalle, muuten takuu raukeaa jos kolmas osapuoli avaa kellon. Mahtaako tämä olla kuinka tavallista muilla kellomerkeillä?
Niin paljon asia ei häiritse että alkaisin Ranskaan kelloa lähettämään, olkoon sitten tuossa tarkkuudessaan.
Ilmeisesti pienillä brändeillä ei ole huoltosopparia kovinkaan monen firman kanssa, niin aikalailla tarttee lähettää nuo aina huollettavaksi johonkin. Isommat brändit joilla on kivijalkamyymälöitäkin lähettävät Suomessa kellot tyyliin Watch Service Finlandiin jos ei omaa service centteriä ole.
 
Ajattelin että voisin käyttää Yemani rukattavana koska jätättää keskimäärin 16 sekuntia. Valmistajan mukaan kello olisi kuitenkin lähetettävä tehtaalle, muuten takuu raukeaa jos kolmas osapuoli avaa kellon. Mahtaako tämä olla kuinka tavallista muilla kellomerkeillä?
Niin paljon asia ei häiritse että alkaisin Ranskaan kelloa lähettämään, olkoon sitten tuossa tarkkuudessaan.
Vaihtoehto on myös odottaa takuu-ajan loppupuolelle ja käyttää tässä vaiheessa mutka ranskassa:
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehto on myös odottaa takuu-ajan loppupuolelle ja käyttää tässä vaiheessa mutka ranskassa:
Mahtaisiko tuo kuulua takuuhommiin vai onko ihan toleransseissa?
Käytän noita kahta kelloani tällä hetkellä vuoroviikoin jolloin tuo jätätys ei paljoa haittaa. Toinen kello, Sinn 104 on tarkempi, se edistää noin 5 sekuntia per vrk.
 
Mahtaisiko tuo kuulua takuuhommiin vai onko ihan toleransseissa?
Käytän noita kahta kelloani tällä hetkellä vuoroviikoin jolloin tuo jätätys ei paljoa haittaa. Toinen kello, Sinn 104 on tarkempi, se edistää noin 5 sekuntia per vrk.
Kysäise huvikseen yeman chatista niin saat varmaan vastauksen nopeiten. Ei omassa kvartsissa oltu takuuehtoja kovin tarkkaan kerrottu kun pikaiseen vilkaisin. Useamman kellon kokoelmassa tuo taitaa olla siedettävä.
 
Kysäisin aamulla sitä että voiko käyttää kotimaassa kellosepällä rukattavana mutta enpä tullut kysyneeksi sitä takuun valossa. Täytyneepä kysäistä sitten kun takuuajan loppu alkaa häämöttää.
 

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Uusimmat ilmoitukset

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 235
Viestit
69 132
Jäsenet
7 631
Uusin jäsen
tshahar
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back
Ylös