Kysymyksiä Kellosepille

JasonF

Uusi jäsen
Liittynyt
24.11.2020
Viestit
11
Kun tilaa uuden koneiston, niin ovatko ne valmiiksi öljyttyjä, vai pitääkö ne purkaa osiin ja tehdä jo ensimmäinen huolto samantien?
 

Kaupamees

Jäsen
Liittynyt
25.4.2018
Viestit
117
Kun tilaa uuden koneiston, niin ovatko ne valmiiksi öljyttyjä, vai pitääkö ne purkaa osiin ja tehdä jo ensimmäinen huolto samantien?
On valmiiksi öljyttyjä. Mikään ei tietenkään takaa milloin ja miten on öljytty. Tämän takia esim. Etan koneistoja saa sinetöidyissä paketeissa ja hinta on korkeampi.
 

JasonF

Uusi jäsen
Liittynyt
24.11.2020
Viestit
11
Olen tekemässä öljytilausta ja olenkin pähkäillyt niiden kanssa. Kovin tuntuvat Moebiuksen 9010, 9415 sekä 8000:nen menevän yksiin, mutta kuinka tuo 8000 näyttää etan 2824-2 koneistoon menveän lähes joka paikkaan versus 9415. Tuota kummastelen.
Olenko hakuteillä, jos laittaisi seuraavat tilaukseen: D5, 8200 ja jonkun näistä 9010,9415 tai 8000:n? Varmaan näistä kannattaa hankkia fluerensoidut versiot kun sama hinta? Jospa teiltä saisi mielipiteitä näistä tai mitkä olisi fiksut yleisöljyiksi.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Olen tekemässä öljytilausta ja olenkin pähkäillyt niiden kanssa. Kovin tuntuvat Moebiuksen 9010, 9415 sekä 8000:nen menevän yksiin, mutta kuinka tuo 8000 näyttää etan 2824-2 koneistoon menveän lähes joka paikkaan versus 9415. Tuota kummastelen.
Olenko hakuteillä, jos laittaisi seuraavat tilaukseen: D5, 8200 ja jonkun näistä 9010,9415 tai 8000:n? Varmaan näistä kannattaa hankkia fluerensoidut versiot kun sama hinta? Jospa teiltä saisi mielipiteitä näistä tai mitkä olisi fiksut yleisöljyiksi.
D5:llä oli ainakin vielä hetki sitten huono maine, tuppaa kuulemma pikeentymään äkkiä.

Itsellä on peruskelloille seuraavat öljyt:
8200 jousirasva
8300 vaseliini liukupinnoille
9020 isommille laakereille
9010 pienemmille laakereille
9415 käynnille

Mutta tämä on jälleen kerran asia, jossa ei sitä yhtä ainutta oikeaa mielipidettä ole. Tämä oma paketti on ehkä vähän vanhanaikainen, rasvoja varsinkin tuntuu nykyään olevan jos jonkinlaisia, samoin 9020 tuntuu olevan harvemmin muilla käytössä. Mulla on toiminut.
 

Kaupamees

Jäsen
Liittynyt
25.4.2018
Viestit
117
Itsellä on automaateille.

9501 synteettinen rasva koville kitkoille
9415 synteettinen tixorasva vain ankkurikiville
8217 rasva tynnyrin seinämille(jarru)
HP 1300 öljy kovempiin paineisiin laakereille(sopii myös metalli/metalli kitkaan)
9010 öljy kevyempiin paineisiin laakereille (metalli/kivi kitkaan)
TH7 öljy koneistojen muovipinnoille.

2ml riittää pitkälle.
 

JasonF

Uusi jäsen
Liittynyt
24.11.2020
Viestit
11
Kiitoksia vastauksista ja pienistä infoista.
Mistä olette tilanneet vai cousinsuk:lta? Joku pottu on jossain liikkeesä halvempaa kuin toisessa, kunnes katsastaa toimituskulut...on tää tätä.
 

Kaupamees

Jäsen
Liittynyt
25.4.2018
Viestit
117
Kiitoksia vastauksista ja pienistä infoista.
Mistä olette tilanneet vai cousinsuk:lta? Joku pottu on jossain liikkeesä halvempaa kuin toisessa, kunnes katsastaa toimituskulut...on tää tätä.
Cousinsuk tai Kellonosista.
 

miikkova958

Uusi jäsen
Liittynyt
20.12.2020
Viestit
3
Olen kelloista kiinnostunut untuvikko ja nyt olis tällanen probleema.Kello on hyvälaatuinen Tag Heuer link kopio.Pitäs saada tuo vetonuppi irti kun minuutti ja sekunttiviisarit irtosivat.En millään keksi mitä tehdä.Ei viittis raakanakaan vetästä.Lukis koneistossa että on calibre 36 eli onko sama kun aidossakin.Ostin tän kellon aikanaan Thaimaasta itteni ilox.
 

Liitteet

  • Tag heuer.jpg
    Tag heuer.jpg
    151,7 KB · Katsottu: 38
Viimeksi muokattu:

Kaupamees

Jäsen
Liittynyt
25.4.2018
Viestit
117
Tuo on seikon bulkkikoneisto. Hakusana remove stem seiko 7s26 googleen, löydät ohjeita.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Calle_H

Jäsen
Liittynyt
15.10.2017
Viestit
172
Minulla on Zenith El Primero Rainbow Chronograph ref. 02.0360.400 orginaalilla metallirannekkeella. Ranneketta vaihtaessa nahkarannekkeeseen tutustuin orginaaleihin jousitappeihin (tai mitä ne nyt onkaan ko. mallin suhteen). Hyvin erilaiset tapit, kuin mihin olen tottunut; ikään kuin putki, jonka sisällä oli putki... vaikea selittää. Kaiken kukkuraksi nuo vaikeasti käsiteltävät tapit menivät hajoamaan. Minulta löytyy erilaisten rannekkeiden lisäksi joitain "bulkki-jousitappeja". 20 mm bulkkituote sopi oikein hyvin korvaamaan rikkoutuneet tapit, jos laitoin nahkarannekkeen tai NATOn kelloon, mutta orginaalin metallirannekkeen kanssa bulkki-tuotteet eivät toimi.

Mistä saada toimivat tapit kelloon? Onko ainoa vaihtoehto viestittää viralliseen/valtuutettuun Zenith-huoltoon Suomessa ja kysyä, josko myisivät tappeja?
 

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
928
Mistä saada toimivat tapit kelloon? Onko ainoa vaihtoehto viestittää viralliseen/valtuutettuun Zenith-huoltoon Suomessa ja kysyä, josko myisivät tappeja?
Kysyisin rohkeasti huoltoliikkeistä. Zenithin virallisena huoltonahan toimii nykyään Lindroos. Muita mistä kyselisin olisi ainakin Watch Service Finland, Polus, sekä Longitudi (joka on erikoistunut vintageen muutenkin).
 

TLI

Uusi jäsen
Liittynyt
29.12.2020
Viestit
86
Seinäkellon laakerien uusinta vs supistus.

Täällä on käyty keskustelua, että kelloseppäkoulussakin opetetaan laakerien supistus, jota suositellaan mm. siksi, että monesti vanhoissa kelloissa pohjan materiaali on paljon parempaa kuin nykyiset uudet laakerit. Toki toimenpide on myös hieman nopeampi kuin uudelleenlaakerointi ja siitä selviää myös ilman kallista laakerointikonetta ja uusia laakereita.

"Suuressa maailmassa" taas ainakin Youtuben ja löytämäni sähköisen kirjallisuuden perusteella harrastetaan enemmän uudelleenlaakerointia suoraan, ja esim. amerikkalaisille kelloille sitä tehdään varsin useinkin, huoltovälit melko lyhyitä. Liekö syynä alunperinkin heikoista materiaaleista tehdyt kellot. Supistamisesta terästölkillä sain myös tietoa, ettei se onnistuisi kuin kerran ja laakeri kanittaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Tosin mietin, miksi sitten on näin - vai onko kyse sitten lähinnä supistajan ammattitaidon puutteesta tällaisessa tapauksessa.

Kumpi siis on suositeltavampi tapa, jos haluaa pitkäikäisen korjauksen tehdä? Ja milloin ei kannata tehdä kumpaakaan? Ilmeisesti on olemassa jokin prosentuaalinen määrä, mitä laakerissa saa olla väljää ennen kuin aiheuttaa käyntihäiriöitä. Se toki on selvää, että jos laakeri on kulunut ovaaliksi, niin se on poikkeuksetta uusittava.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Seinäkellon laakerien uusinta vs supistus.

Täällä on käyty keskustelua, että kelloseppäkoulussakin opetetaan laakerien supistus, jota suositellaan mm. siksi, että monesti vanhoissa kelloissa pohjan materiaali on paljon parempaa kuin nykyiset uudet laakerit. Toki toimenpide on myös hieman nopeampi kuin uudelleenlaakerointi ja siitä selviää myös ilman kallista laakerointikonetta ja uusia laakereita.

"Suuressa maailmassa" taas ainakin Youtuben ja löytämäni sähköisen kirjallisuuden perusteella harrastetaan enemmän uudelleenlaakerointia suoraan, ja esim. amerikkalaisille kelloille sitä tehdään varsin useinkin, huoltovälit melko lyhyitä. Liekö syynä alunperinkin heikoista materiaaleista tehdyt kellot. Supistamisesta terästölkillä sain myös tietoa, ettei se onnistuisi kuin kerran ja laakeri kanittaa ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Tosin mietin, miksi sitten on näin - vai onko kyse sitten lähinnä supistajan ammattitaidon puutteesta tällaisessa tapauksessa.

Kumpi siis on suositeltavampi tapa, jos haluaa pitkäikäisen korjauksen tehdä? Ja milloin ei kannata tehdä kumpaakaan? Ilmeisesti on olemassa jokin prosentuaalinen määrä, mitä laakerissa saa olla väljää ennen kuin aiheuttaa käyntihäiriöitä. Se toki on selvää, että jos laakeri on kulunut ovaaliksi, niin se on poikkeuksetta uusittava.
Taitaa jälleen kerran valitettavasti olla asia, johon ei sitä yhtä ja oikeaa vastausta ole. Saman olen laittanut merkille, että jenkeissä laakereiden supistamista pidetään, ainakin jossain määrin, kyseenalaisena, mutta itse en näe siihen syytä. Ainakaan silloin kun supistus on tosiaan oikein tehty. Toki huolimattomasti työskentelemällä saa supistamisella varmasti vahinkoa aikaan. Humauttelemalla tölkillä mihin sattuu, ja kalvamalla laakerit vinoon, saa aikaan ruman ja vielä lisäksi toimimattoman laakerin.

Jos laakeri on pinnanlaadultaan hyvä, suorassa, oikeassa paikassa, oikean kokoinen ja mielellään lisäksi asiallisen näköinen, on mielestäni ihan se ja sama onko ko. tulokseen päästy painolaakerilla vai vanha laakeri supistamalla. Ja tosiaan, kuten jo aikaisemmin kirjoittelin, mitä parempi kellon oma materiaali, sitä mieluummin supistaisin vanhan uusimisen sijaan.
 

TLI

Uusi jäsen
Liittynyt
29.12.2020
Viestit
86
Taitaa jälleen kerran valitettavasti olla asia, johon ei sitä yhtä ja oikeaa vastausta ole. Saman olen laittanut merkille, että jenkeissä laakereiden supistamista pidetään, ainakin jossain määrin, kyseenalaisena, mutta itse en näe siihen syytä. Ainakaan silloin kun supistus on tosiaan oikein tehty. Toki huolimattomasti työskentelemällä saa supistamisella varmasti vahinkoa aikaan. Humauttelemalla tölkillä mihin sattuu, ja kalvamalla laakerit vinoon, saa aikaan ruman ja vielä lisäksi toimimattoman laakerin.

Jos laakeri on pinnanlaadultaan hyvä, suorassa, oikeassa paikassa, oikean kokoinen ja mielellään lisäksi asiallisen näköinen, on mielestäni ihan se ja sama onko ko. tulokseen päästy painolaakerilla vai vanha laakeri supistamalla. Ja tosiaan, kuten jo aikaisemmin kirjoittelin, mitä parempi kellon oma materiaali, sitä mieluummin supistaisin vanhan uusimisen sijaan.
Mutta paljonko on odotettavissa käyttöikää korjauksella supistus vs uusi laakeri? Puhutaanko molempien tapauksissa kuitenkin kymmenistä vuosista? Ja milloin vanha laakeri on vielä kelvollinen - joku puhuu siitä, että akseli saisi kääntyä noin 6-7 astetta kun lepää laakeria vasten, kun välystä kokeillaan siis puretulla koneistolla, yhdellä amerikkalaisella taas oli joku 30% sääntö, jota en ihan hahmottanut mitä sillä tarkoitti. Jälkimmäinen sääntö testattavissa ihan purkamattomalla koneistolla, että akselitappi saa jotenkin liikkua tuon verran ja jos menee yli, niin laakeri uusittava.
 

TLI

Uusi jäsen
Liittynyt
29.12.2020
Viestit
86
Jousivetoisten mekaanisten kellojen jousiin on oma rasvansa ja laakereihin öljynsä, mutta onko jotain muita öljyttäviä kohteita? Projektikelloni taitavat suureksi osaksi olla edellisten omistajien väärin huoltamia ja jumiutunutta koneistoa ollaan yritetty saada toimivaksi uittamalla milloin missäkin öljyssä. Väärissä paikoissa öljyistä on pelkkää haittaa, joten siksi mietin, onko jotain koneistotyyppejä, joissa pitäisi muistaa voidella jotain muutakin. Ultraäänipesuri kun poistaa tehokkaasti kaikki öljyt, kun kellon osat pesee siinä.
 

Crystron

Jäsen
Liittynyt
6.8.2015
Viestit
311
Jousivetoisten mekaanisten kellojen jousiin on oma rasvansa ja laakereihin öljynsä, mutta onko jotain muita öljyttäviä kohteita? Projektikelloni taitavat suureksi osaksi olla edellisten omistajien väärin huoltamia ja jumiutunutta koneistoa ollaan yritetty saada toimivaksi uittamalla milloin missäkin öljyssä. Väärissä paikoissa öljyistä on pelkkää haittaa, joten siksi mietin, onko jotain koneistotyyppejä, joissa pitäisi muistaa voidella jotain muutakin. Ultraäänipesuri kun poistaa tehokkaasti kaikki öljyt, kun kellon osat pesee siinä.

Kaikille liukupinnoille (telkilaitteet, osoitinkitkakohta, lyönnin vivut jne.) Tulee vaseliini. Samoin käyntirattaan hampaille tulee vaseliini, tai jotkut käyttävät siinä jotain rataskoneistoöljyn ja vaseliinin sekoitusta. Pieniä määriä toki.

Heilurikellossa myös ankkurin laakereille rataskoneistoöljy.

Ihan isoimmille laakereille (jousikotelot ja niistä seuraavat) olen myös myös käyttänyt rataskoneistoöljyn sijaan jousirasvaa.

Näissäkin varmaan jotain mielipide-eroja, mutta itseni on aikoinaan ohjeistettu näin, ja en ole huomannut suuria ongelmia.
 

TLI

Uusi jäsen
Liittynyt
29.12.2020
Viestit
86
Kaikille liukupinnoille (telkilaitteet, osoitinkitkakohta, lyönnin vivut jne.) Tulee vaseliini. Samoin käyntirattaan hampaille tulee vaseliini, tai jotkut käyttävät siinä jotain rataskoneistoöljyn ja vaseliinin sekoitusta. Pieniä määriä toki.

Heilurikellossa myös ankkurin laakereille rataskoneistoöljy.
Kiitos, tämä selvensi taas paljon. Eli ankkurin laakereita olenkin öljynnyt samalla öljyllä kuin muitakin laakereita. Leo Koiviston Heilurikellot -kirjassa oli sivulauseessa mainittu käyntirattaan kohdalla voitelu, josta tätä aloin miettiäkin, että olisi varmasti tarpeen ja kun ankkuri aina vastaa ratasta, niin vähän tuossa kitkaa aina syntyy. Jousirasvaa on Hautaniemeltä tilauksessa, täytyy myös kysellä sopivaa vaseliinia.
 

TLI

Uusi jäsen
Liittynyt
29.12.2020
Viestit
86
Ankkuriakselin säädöstä Valmetin koneistossa.... Yhden amatöörin ohje on, että ennen koneiston purkua kannattaa piirtopuikolla merkitä asento koneiston pohjaan, niin ei tule suuria ongelmia. säädön kanssa. Taitaa olla ihan hyvä vihje...

Noiden kiinalaisten Polaris-koneistojen kanssa, mitä olen jo ison määrän huoltanut ja korjannut, on säätö helppoa saada kohdalleen, mutta Valmetissa on ihmeen hankalaa - säätövaraa ehkä liikaa. Ongelma siis on, että kun pitäisi saada kello käymään niin, että on vatupassissa seinällä eikä yhtään vinossa, niin on aika haasteellista löytää säätö kohdalleen. Asiaa ei helpota se, ettei säätöä pysty tekemään koneiston ollessa paikallaan kaapissa ja kaapin ollessa vatupassissa seinällä. Polariksessahan pystyy säätämään yleensä näin (no, tuli yksi poikkeusmallinen koneisto niissäkin vastaan, mutta silti sai säädön aika helposti kohdalleen). Onko siis Valmetin säädölle ainoa tapa tehdä se niin, että koneisto käy irrallaan tarkoitukseen tehdyssä telineessä ja säätö suoritetaan siinä, vai onko jotain vippaskonstia, mitä en nyt keksi?
 

Suurmestari

Uusi jäsen
Liittynyt
5.2.2021
Viestit
5
Ostinpa ihan mielenkiinnosta saksalaiselta myyjältä Seagull TY 2130 koneiston (2824-2 klooni). Koneisto käy kyllä, mutta pysähtelee kun asentoa vaihtaa. Kysyin myyjältä korvaavaa kappaletta, mutta laittoi näemmä saman tien eBay-refundin, joten tältä osin asia kunnossa. Olisiko tuosta koneistosta kuitenkin tehtävissä vielä toimiva, vai onko tuo tuomittu varaosiksi?
 

Kaupamees

Jäsen
Liittynyt
25.4.2018
Viestit
117
Kyllä koneiston toimivaksi saa. Alista saa suhteellisen helposti varaosia ST koneistoihin .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 


Viimeisimmät keskustelut

Foorumin tilastot

Keskustelut
13 568
Viestit
64 603
Jäsenet
6 961
Uusin jäsen
antpant
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Ylös